Episiotomia haava!!
Mulle tehtiin reilu viikko sitten episiotomia. Sairaalassa sanoivat että tosi siisti jälki on, itse en uskaltanut katsoa miltä näyttää. Viime viikolla kotona katsoin ja siellä näkyy sellainen avohaava, ympyrän muotoinen joka punertaa ja sitä kirvelee välillä pissatessa, ja se on kipeä. Ei mulla niinkään koske sinne missä tikkejä on, kai tuosssakin on ollut mutta onko ne revennyt vai mikä se on? :/ Jälki on siis aika alhaalla, ulompien häpyhuulien sisäpuolella. Näkyy kun raottaa sormilla. Ostin tänään bepanthenia ja sitä olen laittanut.
Kommentit (4)
Se kohta kai se ainut onkin mikä kipuilee :/ luin jo jostain punajäkälästä mutta tuskin kai semmoista on.. Olis kiva jos joillain muilla ois ollut samanlainen että miten paranee. Niin kai se täytyy sinne soittaa. Pakkohan tuon on joskus parantua mutta jääköhän siihen jälki :(
Kuten ensimmäinen jo kommentoi, ota yhteyttä hoitaneeseen tahoon. Ei todellakaan kuulu olla avohaavaa.
En nyt tiedä onko avohaava oikee sana, mutta semmonen että ihon pinta on rikkoutunut ja jälki on noin sormenpään kokoinen. Eikös episiotomia tehdä suoraan alaspäin tai viistoon? Jos mulla tehty viistoon ja on auennut tikit sieltä alimmasta kohdasta.. Pitää huomenna soittaa. Oon kyllä lukenut ettei niille tehdä enää mitään jos on auennut.
Ota yhteyttä hoitaneeseen tahoon. Ei pitäisi olla pyöreää avohaavaa, vaan yhteen kiinnittyneet reunat, jossa ohut siisti arpi. Onko kipeä? Tikit liuenneet ennen aikojaan pois?