Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hitaasti kasvava 11-vuotias ja tutkimukset

Vierailija
15.05.2017 |

Onko muilla hitaasti kasvavia lapsia ja mahdollisesti kasvuhormonipistoksilla olevia lapsia? Itsellä on 11-vuotias (tänä vuonna 12-vuotta täyttävä) poika, joka on aina kasvanut hitaasti, mutta viimeiset vuodet pituutta ei ole tullut juuri lainkaan. Nyt pikkusisaretkin kasvamassa ohi ja koulussa on luokkansa kaikkia tyttöjäkin pienempi ja kärsii kovasti kiusaamisesta pituutensa vuoksi. Meillä tänään aika endokrinologille. Pelottaa, jos poika ei saakaan kasvuhormonipistoksia tms. Säälittää jos poika jää aivan nysäksi ja häntä kiusataan sitten koko loppuelämä asiasta. Luin jostain, että vaikka kasvuhormonitasot olisivat normaalit, voi olla että elimistö ei pysty käyttämään omaa kasvuhormonia. Onko jonkun lapsella ollut näin. Onko hitaasti kasvava lapsi kasvanut jollakin vielä lähes normaalipituiseksi? Kovin huolissaan ja kaipaisin tsemppiä ja vertaistukea.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä poika syö?

Vierailija
2/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin pojan isällä oli kasvupyrähdys? Ja menkää nyt sinne lääkäriin ensin tutkittavaksi, ei ne pistoksetkaan mikään autuaaksi tekevä asia ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on aina ollut erinomainen syömään ja ruokavalio on todella monipuolinen, sisältäen paljon mm. täysjyvää. Siitä ei siis kasvu ole kiinni.

ap

Vierailija
4/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin tuon ikäisenä kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia. Sellaisetkin syyt voivat vaikuttaa kasvuun aika radikaalisti. Onko poika laiha tai väsynyt?

Vierailija
5/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naapurissa poika, nyt 18v, joka ei teini-ikään tullessa syönyt paljoa mitään. Sitten alkoi aamuisin vetämään puuroa, syömään koulussa kunnolla ja illalla vielä kotona välipalan ja päivällinen. Pituutta hujahti lisää kunnolla!

Vierailija
6/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvava ja kehittyvä lapsi tarvitsee d-vitamiinia. Onko saanut riittävästi?

Vierailija
7/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et anna dieettiruokaa. Kasvuun tarvitaan erilaisia aineita.

Vierailija
8/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori on hampurilaisilla elänyt ja sen näkee päältäpäin.

Vierailija
9/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä hormonipistoksista tulee kuulemma ihan järkyttävät kasvukivut lapselle :/ tunnen muutaman, jotka vielä aikuisenakin muistelevat kuinka kipeä silloin on ollut.

Vierailija
10/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko että ap kertoi sisaruksista jotka on kasvamassa kiinni, ruokavaliossa siis tuskin on ongelmaa. Eikä sellainen nyt muutenkaan selittäisi noin selkeää kasvupoikkeamaa, syöhän lapset muuallakin kuin kotona.

Onko suvussa muita hidaskasvuisia, onko isä ollut luokkansa pienimpiä?

Joskus se kasvu keskittyy hyvin voimakkaasti murrosikään ja sitä ennen senttejä ei juuri tule.

Hyvä kuitenkin että selvitetään onko jostain sairaudesta kyse.

Vierailija
11/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin poika on koko ikänsä syönyt hyvin ja terveellisesti. Ei dieettiruokia eikä hampurilaisia. Ja D-vitamiiniakin on saanut koko ikänsä. Hänen ruokavalionsa on todettu monessakin paikassa olevan erinomaisen kunnossa. Poika ei ole väsynyt eikä laiha, vaan ihannepainossaan.

En myöskään epäile, että kasvuhormoni olisi autuaaksi tekevä asia. On kuitenkin ihan kauheaa katsella, kun toinen itkee joka päivä miksi olen niin pieni ja muut koulussa kiusaavat rajusti.

ap

Vierailija
12/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa on joku vielä kasvanut pituutta.

Vierailija
13/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänsä on kasvanut varsin tasaisesti. Ja suvussa ei tosiaan ole ketään muuta hidaskasvuista.

ap

Vierailija
14/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tiedän, että miehet voivat kasvaa pituutta armeijassakin, mutta tuskin sentään kauhean monia kymmeniä senttejä.

Vierailija
15/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäiset voi yhdessä kesässä kasvaa todella paljon kunhan aloittavat vaan sen kasvamisen.

Vierailija
16/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä yhden kesän aikana kasvamiset nyt ei niin kauheasti lohduta, kun lapsi jäänyt koko ikänsä vaan enemmän ja enemmän jälkeen muista. Ei ole kauhean kivaa, kun viidennen luokan lopussa ulkopuoliset luulevat pojan olevan esikoulussa tai ekalla luokalla.

ap

Vierailija
17/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin tiedän, että miehet voivat kasvaa pituutta armeijassakin, mutta tuskin sentään kauhean monia kymmeniä senttejä.

Vesku Loiri venähti pituutta armeijassa 14 cm. Moni muu on tehnyt saman. Johtuneeko siitä, että armeijan eväät ovat räätälöity hyvin ja elämä siellä on säännöllistä.

Monet lihavat laihtuvat armeijassa ja liian laihat saavat normaalipainon.

Vierailija
18/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt kannattaisi olla yhteydessä sinne kouluun jos kiusataan? Se on se ensimmäinen homma tässä.

Vierailija
19/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pituinen poika nyt on?

Minkä pituisia te vanhemmat olette?

Vierailija
20/61 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ite oon aina ollu pienin joka paikassa.

Olin muistaakseni tokalla luokalla n. 120cm-125cm. Ja poika olen...

Kutosen keväällä olin 143cm.

Kasin alussa vain 149cm.

Kasin keväällä olim jtn 153cm ja tuli kasvupyrähdys ja olinkim ysin lopussa 165cm.

Nyt pituutta on 170cm ja olen 17v poika enkä hirveästi taida enää kasvaa.

Toisaaltaan isänikin on saman pituinen kuin minä.

Olen aina ollut pienin kaikialla, mutta nykyään tuntuu, että en ole enää niin pien..

Melkein joka kauppareissulla näkee minun pituisia tai lyhyempiäkin aikuisia miehiä.

Ite en koskaan saanut mitään kasvuhormoni hoitoja tms vaan ihan luonnollisesti kasvoin tämän pituiseksi.

Tietysti mulla lyhyys lapsena johtui ehkä siitä, että olen vain lyhyt.

Yksi aika oleellinen asia on se, että kuinka pitkä poikasi isä on?

Tai muut sukulaiset oletteko pienikokoisia?

Silloin luonnollisesti kasvava lapsikin on ikäisiään pienempi.

T. 17v poika