12-vuotiaan puhelin korjaamolla, mitä keksin ettei tarvitse kuunnella kitinää kolmen tunnin matkaa?
Eli 3h reissu edessä, tablettia ei omista. Omassani on joku matopeli ja autopeli, jotka ovat "tylsiä ja noloja" joten niistä ei ole apua. Lehteä tai kirjaa lukiessa tulee kuulemma paha olo ja juttelu kanssani on pois suljettu, on siinä iässä.
Kommentit (19)
Automatka? Kuuntelette musiikkia cd:eiltä, lapsi saa valita mitä kuuntelee? Jotain syötävää missä menee aikaa esim.pistaasipähkinöitä.
Sanoisin, että jos kuulen vähänkään kitinää niin emme hae sitä kädenjatketta korjaamolta lainkaan.
Jos 12v kitisee ilman puhelinta niin nyt on hyvä hetki opetella elämää. Itse laittaisin varmaan äänikirjan soimaan. Nuori voi käydä itse lainaamassa niin on mieluista.
Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain 4-vuotiaasta, mutta ei 12-vuotiaat kitise.
Hae kirjastosta äänikirja.
Tai apteekista kloroformia.
Jos on oikeasti matkapahoinvointia, lukemisen lisäksi pelaamisen ja muun tabletin tai puhelimen räpläämisen pitäisi olla mahdotonta.
Jos mahdollista niin lähde sen verran aikaisin reissuun että lapsi mielellään jatkaa nukkumista autossa. Näin meillä.
Ruotsinkielen kirja mukaan ja lue tai känny ei tuu
Anna sille kynää ja paperia.Anna tehtäväksi piirtää jokainen eläin mitä näkee ikkunasta matkan aikana.
12-vuotias kitisee?
Siinä on kasvatus mennyt jo niin pahasti pieleen, että mitään yksittäisiä täsmäkeinoja ei ole. Ykkönen pois iän alusta, niin kitinä voi olla normaalia.
Normaali 12-vuotias ymmärtää, että puhelin on korjattavana ja keksii itselleen vaikka ajatusleikkejä. Mitä muuten, jos vaikka keskustelisitte?
Pelatkaa autojen väriarvaus peliä.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias kitisee?
Siinä on kasvatus mennyt jo niin pahasti pieleen, että mitään yksittäisiä täsmäkeinoja ei ole. Ykkönen pois iän alusta, niin kitinä voi olla normaalia.
Normaali 12-vuotias ymmärtää, että puhelin on korjattavana ja keksii itselleen vaikka ajatusleikkejä. Mitä muuten, jos vaikka keskustelisitte?
Jännä, että olet ensimmäinen joka ehdottaa juttelua.
Se tuli minulla ensimmäiseksi mieleen. Perusjutustelun lisäksi voi pelata vaikka "mitä mulla on mielessä" -formaattia.
Eli jokin asia on mielessä ja toinen lähestyy sitä kysymyksillä, joihin voi vastata vain kyllä tai ei. Kehittävää on!
Lapsi oppii ymmärtämään, ettei voi kysyä: onko se pitkä, vaan pitää kysyä, onko se pidempi kuin metrin mitta.
Lapsen voisi antaa adoptoitavaksi.
Siis missä iässä, että juttelu kanssasi on pois suljettu?! Ja mitä ideoita osa ehdottaa? Matka ajoissa, että jatkaa unia tai joku kitisevän teinin valitsema äänikirja?!
Mä lähtisin liikkeelle kun itse parhaiten jaksan ajaa tuon matkan eli rauhallisen heräämisen jälkeen aamupäivällä ja matkamusiikiksi radio mitä itse haluan kuunnella. Teinillähän siinä helppoa on kun voi olla vaikka puoli unessa tai mitä vaan, katsella maisemia jne. Itselläni 13, 11 ja 8v lapset ja kukaan ei ole matkalla kitissyt vuosiin! Ihan kuin puhuttaisiin jostain 2v:sta tai 13h matkasta. :O
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että olet ensimmäinen joka ehdottaa juttelua.
Niinpä, jännä, että vasta tuossa vaiheessa joku joka ei lukenut aloitusta edes. :D Mutta joo, kyllä mäkin ihmettelen miten juttelu on pois laskuista?!
Käyttääkö pitkillä automatkoilla puhelinta somettamiseen/pelaamiseen/videoiden katseluun, vai musiikin kuuntelemiseen?
Mikäli ensimmäiseen, niin sitten on toki vähän hankalampi homma... Musiikkiahan kun saisi laitettua auton radiostakin, valitsisi vielä jonkun teinien suosimaa musiikkia soittavan kanavan ja laittaisi tarpeeksi volyymia, ei tarvitsisi kummankaan yrittää keskustella sen jytän yli. Tai kävisihän tietty myös joku lapsen valitsema CD, tosin kuuntelevatko tuon ikäiset enää CD:itä?
Itse en oikein osaa suhtautua siihen miten suuri ns. kädenjatke älyluuri on monelle peruskouluikäiselle, itse kun ostin ensimmäisen omani vasta lukion jälkeen, vaikka se oli jo sitä aikaa, kun monella muulla oli sellaiset olleet jo vuosikaudet. Ja pitkille automatkoille en tosiaan muuta viihdettä ole koskaan kaivannut kuin maisemat ja musiikkisoittimen (ensin kasetti-, sitten CD-, myöhemmin pattereilla toimivan ja viimeisimpänä ladattavan mp3-soittimen, kunnes hankin puhelimeni – ja puhelimen ollessa korjaajalla olen vielä niinkin äskettäin kuin viime vuonna turvautunut patterilliseen soittimeen...).
Jätä se, sika! Sossu hakee yhdellä puhelinsoitolla.
Lapsi on siis jotenkin kehityksessä jäljessä? Olisiko jokin aikuisten värityskirja?
Käsket olla hiljaa ja katsella maisemia. Next?