Melatoniini
Käyttääkö kukaan melatoniinia nukahtamiseen? Kevät on sotkenut unirytmit pahasti ja en haluaisi mitään oikeita unilääkkeitä käyttää, joten ajattelin hankkia melatoniinia. Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (8)
Auttaa nukahtamiseen, mutta itelle tuli painajaisia, jotka "ei hälvenneet" heti herätessä, eli luulin herättyäni esim. mieheni pettäneen. Sitä kesti korkeintaan tunnin. Yhessä vaiheessa hoksasin, että painajaiset tulee juuri niinä öinä kun otan melatoniinin. Mutta harvalla varmaan näin käy. Lapseni käyttää melatoniinia, eikä hänellä ole mitään painajaisongelmia.
Kokeile.
Kokeile. Mulla auttaa nukahtamiseen todella tehokkaasti, enkä yleensä ota kuin 0,75 mg. Mulla ongelmaksi on muodostunut se, että melatoniinia otettuani saatan herätä tavallista aiemmin niin että yöunet jäävät lyhyemmiksi kuin jos nukkuisin luonnollisesti, jotenkin se uni vain loppuu kesken, enkä saa nukahdettua uudelleen. Tämä tosin haittaa lähinnä silloin, kun haluaisi "nukkua varastoon". Käytän lähinnä ennen aikaisia aamuvuoroja, jolloin on pakko nukahtaa ajoissa. Ei ole koukuttanut, edes henkisesti.
Olen lukenut, että melatoniini aiheuttaa unen katkoilemista yön aikana, vaikkakin edesauttaa nukahtamista. Käytin yhdessä vaiheessa melatoniinia (3 mg tabletti), ja minulla oli juuri tällaisia kokemuksia. Unen katkeamista ei tapahtunut joka yö, kun otin melatoniinia, mutta tavallista useammin.
Kokemukset ovat yksilöllisiä eikä kokeilemisesta varmaan ole haittaa.
Mä käytän 5mg nappuloita jetlagiin, auttaa ihan kivasti nukahtamaan.
Kaveri sai painajaisia jos jatkoi käyttöä enemmän kuin pari yötä. Itse en ole painajaisista kärsinyt.
Onko melatoniini vähentänyt kenelläkään muulla unen tarvetta? Itse nukun normaalisti 10-12h jos saan nukkua rauhassa ilman herätyksiä, melatoniinia otettuani tuo määrä vähenee n. 8-9 tuntiin.
Pahoja painajaisia melatoniinista tulee myös minulle. Käytän myös nukahtamislääkkeitä, mutta niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Olen myös huomattavasti pirteämpi lääkkeen oton jälkeen, jotenkin tuo melatoniini ei mulle sovi.
Minulla melatoniini on toiminut, ei ole tullut mitään painajaisia tai unen muutoksia muuten kuin että on helpompi nukahtaa. Pitää vain muistaa, että se pitää olla hyvissä ajoin, jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa.
Auttaa vähän eli illalla alkaa väsyttämään napin ottamisen jälkeen.