Miksi miehet pelkäävät aina, että muut pitävät heitä pellenä?
"Miehen kunnia" on vastenmielinen jäänne patriarkaalikulttuurista, jossa vahdittiin vainoharhaisesti omaisuutta, ja jossa valtasuhteissa oli vääristyneet kuviot: ihminen ja hänen vaimonsa, sekä lapsi ja hänen alamaisensa, tyttölapsi.
Tällainen naisviha ja korostunut miehen omaisuuden ja kasvojen säilyttäminen oli vallalla Suomessakin vielä niin lähellä kuin 1960-luvulla.
Naiset ovat nyttemmin saaneet ihmisoikeudet, mutta tämä ruma jäänne menneisyyden kehittymättömästä kulttuurista nostaa aina välillä päätään.
Lähi-itä ja Aasia tulee perässä - vrt Islam-uskovaisten pöyristyttävät uskomukset miehen kunniasta ja naisen velvollisuudesta hävetä kaikkea.
Emme ole itse kauhean kaukana tällaisesta kunnia-käsityksestä itsekään.
Itse näen tämän käytöksen: miehet pelkäävät aina että heille nauretaan - vanhan sovinistisen yhteiskunnan jäänteeksi.
Olen huomannut, että naisilla ei ole tällaista pelkoa. En ole esim. koskaan kuullut, että eronnut vaimo sanoisi: "Se piti mua ihan pellenä". Miehen suusta kuuluu usein tämä kauhea pelko:
pidetään ihan pellenä.
Mistä tällainen naurunalaiseksitulemisen pelko kertoo?
Mitä se tarkoittaa?
Miten miehet voisivat päästä siitä eroon?
Haluaako keskivertomies tosiaan, että häntä katsellaan ja kuunnellaan kulmat kurtussa ja hänet otetaan tosissaan joka tilanteessa? Hyytävää.
Miehet ovat myös usein huolissaan siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat ja etenkin, mitä ulkomaalaiset ajattelevat Suomesta. Eivät ne kai vaan naura meille!
Naiset eivät tuhlaa elämäänsä miettimällä koko ajan, mitä muut ihmiset ajattelevat. Naiset eivät pelkää naurua.
Miehet: Minä siinä nauramisessa on ahdistavaa?
Miksi pitäisi koko ajan murehtia, mitä muut ajattelevat?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Koska nainen on hyvä sellaisenaan, mies ei.
A woman simply is, but a man must become.
-Camille Paglia
Nainen on hyvä sellaisenaan, missä ja kenen mielestä? Puunaamattomana, jälkeläisiä hoitamattomana tai jopa niitä saamattomana omana itsenään,jota ei kiinnosta mm.pitää perheen sosiaalista elämää yllä? Onhan nainen toki hyvä sellaisenaan - jos vaan on tietynlainen nainen.
koska miesten naisonni on suoraan verrannollinen statukseen. Ja naurunalaisena menetät statuksesi. Eli naisten vika.
AP:lla taitaa olla väärä mielikuva mitä pellellä tarkoitetaan. Sillä EI tarkoiteta sitä porukan huumorimiestä/ hauskuuttajaa tms.
Se on henkilö josta ei ole mihinkään. "Ihan pelle jätkä" = ei osaa mitään, ei ota mitään vastuuta mistään ja kaikin puolin huono ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaaliälyinen ihminen tykkää että häntä pidetään pellenä, oli hän sitten nainen tai mies.
Kyllä tykkää.
Naurettavaksitulemisen pelko = huono itsetunto, eikä lainkaan kykyä nauraa itselleen.
Itse olen mielelläni ilon lähde suvulle ja kavereille.
N44
Ei ole kyse mistään nauramisesta, vaan arvostuksen menettämisestä. Sosiaalinen status laskee, ja tämä on evolutiivisista syistä ollut etenkin miehelle karmea paikka. Heimoaikoinamme ne alimman statuksen miehet kun tuppasivat jäämään yksin, aivan kuten vielä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
AP:lla taitaa olla väärä mielikuva mitä pellellä tarkoitetaan. Sillä EI tarkoiteta sitä porukan huumorimiestä/ hauskuuttajaa tms.
Se on henkilö josta ei ole mihinkään. "Ihan pelle jätkä" = ei osaa mitään, ei ota mitään vastuuta mistään ja kaikin puolin huono ihmisenä.
Vai sellainen on miesten suurin pelko!
Ettei kukaan kunnioita ja pokkuroi.
En kyllä purematta niele tätä selitystä. Oma mieheni + veli ym. läheiset miehet pilkkaavat joskus toista miestä naureskellen; -Se on ihan pelle jätkä!
Näin olen kuullut sanottavan niin Nykäsestä, kuin menestyvästä naistenmiehestäkin.
Olen ymmärtänyt, että avainsana on naurettava?
Muun muassa mieheni kertoi kerran pelostaan, että jos isä viettää koko lomansa lasten seurassa näiden ehdoilla, nämä "nauravat sellaiselle isälle ja pitävät pilkkanaan".
Väitän että äiti ei koskaan pelkää olevansa naurettava lasten(kaan) silmissä.
Tälle naurunalaiseksi tulemisen pelolle tulisi mielestäni tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaaliälyinen ihminen tykkää että häntä pidetään pellenä, oli hän sitten nainen tai mies.
Kyllä tykkää.
Naurettavaksitulemisen pelko = huono itsetunto, eikä lainkaan kykyä nauraa itselleen.
N44Ei ole kyse mistään nauramisesta, vaan arvostuksen menettämisestä. Sosiaalinen status laskee, ja tämä on evolutiivisista syistä ollut etenkin miehelle karmea paikka. Heimoaikoinamme ne alimman statuksen miehet kun tuppasivat jäämään yksin, aivan kuten vielä tänäkin päivänä.
Päinvastoin.
Itsetunnoltaan vahva ja huumorintajuinen uros pitää muista uroksista,
eikä tuhlaa aikaa pelkäämiseen.
Huumorintaju ja heittäytyminen naurettavaksi nostavat huimasti miehenkin statusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tykkää.
N44Ei ole kyse mistään nauramisesta, vaan arvostuksen menettämisestä. Sosiaalinen status laskee, ja tämä on evolutiivisista syistä ollut etenkin miehelle karmea paikka. Heimoaikoinamme ne alimman statuksen miehet kun tuppasivat jäämään yksin, aivan kuten vielä tänäkin päivänä.
Päinvastoin.
Huumorintaju ja heittäytyminen naurettavaksi nostavat huimasti miehenkin statusta.
Oikeastaan vain ap:han se pelkäämisestä puhui. Minä selitin miksi miehet eivät halua, että heitä pidetään pelleinä - se ei todellakaan nosta miehen statusta.
Vierailija kirjoitti:
muistan lukioajoiltani luokkatoverini jota sanottiin läppä-samiksi. hän tuli tunneille vartin myöhässä ja lähti varttia ennen, ei ottanut mistään mitään vastuuta ja jäi muistaakseni luokalle/lopetti koulun kesken. häntä siis hieman nimiteltiin takanapäin ja siinä oli vähän kiusaamisenkin meininkiä, joka ei onneksi siksi asti mennyt. koska läppä-samia ei halunnut millään tavalla kiusata kuten ei muitakaan, hän oli niin mukava ja hyväntuulinen, että sitä lungiutta vain arvostettiin!! hän oli jollain mystisellä tavalla ulkoistanut kaikki normipaineet ja kilpailuasetelmat mitä poikienkin keskuudessakin oli. hän ei osoittanut ottavan mitään ryhmäpaineitamistään. oli aina ystävällinen, hymyilevä, ja iloinen, mikä sinänsä ehkä poiki "läppä"nimikkeen, koska se tuntui niin erikoiselta monista. hän oli 17-vuotiaana jo täysin sinut itsensä kanssa eikä suuremmin välittänyt ikätovereiden kehityksen tasosta.
sanalla sanoen, ihailtavaa!
Onko kukaan lukenut Juha Siltalan teosta Miehen kunnia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai sellainen on miesten suurin pelko!
Ettei kukaan kunnioita ja pokkuroi.
En kyllä purematta niele tätä selitystä. Oma mieheni + veli ym. läheiset miehet pilkkaavat joskus toista miestä naureskellen; -Se on ihan pelle jätkä!
Näin olen kuullut sanottavan niin Nykäsestä, kuin menestyvästä naistenmiehestäkin.
Olen ymmärtänyt, että avainsana on naurettava?
Muun muassa mieheni kertoi kerran pelostaan, että jos isä viettää koko lomansa lasten seurassa näiden ehdoilla, nämä "nauravat sellaiselle isälle ja pitävät pilkkanaan".
Väitän että äiti ei koskaan pelkää olevansa naurettava lasten(kaan) silmissä.
Tälle naurunalaiseksi tulemisen pelolle tulisi mielestäni tehdä jotain.
Avainsana on hylkiö tai epäonnistunut tms. tarkoittaen sitä ettei ko. ihmisestä ole mihinkään. Voisi laittaa vaikka kaikki negatiiviset adjektiivit peräkkäin, niin päästään aika lähelle sitä mitä "pelle" -sanalla tarkoitetaan.
Naurunalaiseksi joutuminen on ok, siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Se on jotenkin joku kunnia -käsitteen murtuminen, jos tulee pelleksi. On oltava kunniakas sen sijaan. Ahdistavaahan sellaisen on ja eroon pitäisi pyrkiä, ehkä tulemalla tietoisemmaksi siitä, että se on taas niitä mielen luomia harhoja. Kaikki ajatukset ja käsitykset siitä, että on oltava jotain, on mielen luomuksia
Vierailija kirjoitti:
Egosta on hankala päästää irti, suurin osa ei pysty siihen koskaan.
Meditaatio? Taikasienet? LSD?
"Muun muassa mieheni kertoi kerran pelostaan, että jos isä viettää koko lomansa lasten seurassa näiden ehdoilla, nämä "nauravat sellaiselle isälle ja pitävät pilkkanaan"."
Jotkut miehet pelkäävät tuollaista "pehmeyttä" - kuin lastenhoito, heidän kanssaan oleminen tms. - koska se ei ole heidän mielestään miehistä. Itse olen jo aikaa sittten mielessäni vain naureskellut kaikenlaisille kovismiehille, koska käsitän sen niin, että on heikoutta, jos pelkää olevansa jollain tapaa pehmeä ja sen myötä menettävänsä miehisyytensä. Sen sijaan, jos on tarpeeksi vahva, tietää, ettei se miestäkään miksikään tee, jos toteuttaa myös ns. pehmeitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään "jäänne patriarkaalikulttuurista" vaan ihan ihmiseläimen uroksen valtahierarkiaan liittyvä merkittävä osa; pelle ei saa naista eikä tätä oteta vakavasti, se on heikko ja sitä pompotetaan ja pidetään pilkkanaan.
Ei ole mitään johtavia alfa-uroksia muualla kuin miesten mielikuvituksessa.
Eläinmaailmassa laumalla on AINA alfa-naaras,
jonka kumppanina saattaa olla ainakin lisääntymisaikana alfauros,
joka on naaraan alamainen.
Urokset eivät koskaan ole eläimaailmassa johtavassa asemassa naaraisiin nähden.
Eläinurokset eivät myöskään koskaan alista, solvaa, uhkaa, lyö tai tapa naarasta - tässä ihmisurosten käytös on ennenkuulumatonta luomakunnassa.Keskenään miehet saattavat pompottaa ja nokkia kilpaa heikompiaan,
mutta siihen ei pidä sotkea naisia.
Kas kummaa vaan, naiset palkitsevat huomiollaan ne miehet, jotka ovat menestyneitä, statuksekkaita tai jotka muuten otetaan jollain tapaa vakavasti ja joita pidetään pätevinä.
Katu-uskottavuuskaan ei varsinaisesti vähennä monien miesten suosiota, vaikkei toki kaikkien naisten makuun olekaan.
Ilman mitään voimatekijöitä, luonteen vahvuuksia, jämäkkyyttä, älykkyyttä omata oivaltava huumorintaju etc. eivät sinunkaan pöksysi millekään nöyristelevälle, kaikille alistuvalle ja kaikkien pellenä pitämälle pellemiehelle takuuvarmasti kostu - miehelle, joka on siis täysi mitätön, heikko ja surkea; vastakohtana aiemmin listatuille, vaikka kuinka jauhaisit paskaa täällä.
Alfa-höpötykset voit tunkea suoraan hanuriin.
Vierailija kirjoitti:
Se on jotenkin joku kunnia -käsitteen murtuminen, jos tulee pelleksi. On oltava kunniakas sen sijaan. Ahdistavaahan sellaisen on ja eroon pitäisi pyrkiä, ehkä tulemalla tietoisemmaksi siitä, että se on taas niitä mielen luomia harhoja. Kaikki ajatukset ja käsitykset siitä, että on oltava jotain, on mielen luomuksia
Ei se kyllä varsinaisesti mikään yleinen kunniajuttu ole.
Auttaisiko jos sanon, että periaatteessa sama kuin sanoisi jotain luuseriksi? Periaatteessa sama, mutta vielä huonompi kuin "tavallinen luuseri".
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla ihanne ja noin se vahvaitsetuntoisilla meneekin, mutta sanonpa vain ettei sellaista miestä olekaan, joka kestäisi kaiken pilkanteon ja halventamisen, saati vielä yleisen pellenasemassa olemisen..
Usein naisia kovin kiehtovat muiden miesten arvostamat ja kunnioittavat miehet - eivät tosiaan heikkoina ja surkeina halveksutut, joiden seurassa ei kehdata edes julkisesti näyttäytyä.
Miehiltä odotetaan johtajuutta. Pellet eivät ole uskottavia johtajia.