Antaisitko pienen lapsesi hoitoon isovanhemmille, joiden tiedät tissuttelevan alkoholia melko usein?
Miten uskallat luottaa etteivät tissuttele juuri silloin kun lapsesi on heidän luonaan?
Kommentit (18)
Ei ikipäivänä. Jos aikuiset ihmiset eivät osaa olla juomatta, olkoot ilman lapsenlasta. Juovat isovanhemmat ovat sama kuin juovat vanhemmat.
En antaisi. Eikö ole itsestäänselvää, ettei lasta anneta sellaiseen paikkaan, mistä ei voi olla sataprosenttisen varma?
Minulle vakuutettiin ettei alkoa oteta kun lapsi hoidossa. Pari kertaa olen tässä kahdenkymmenen vuoden aikana vienyt lapsiani isovanhemmille juuri tästä syystä. Ovat olleetkin selvinpäin mutta jotenkin on ollut helpompi olla viemättä ettei heidän tarvitse kärvistellä ilman kaljaa.. Onneksi toiset isovanhemmat eivät käytä alkoa ja ovatkin todella läheisiä lapsilleni.
Vanhempani käyttävät alkoholia liikaa. Mutta se on pitänyt, että tippaakaan ei oteta lasten ollessa hoidossa.
'Tästä eivät ole tinkineet. Eli hyvin on mennyt. Alkoholismi ei ole niin paha, etten luottaisi. Ymmärrän todella, että jos luotto ei ole sataprosenttinen ei jätä pikkulapsia hoitoon.
Se on vain tapauskohtaisesti arvioitava.
En veisi. En vienyt äidilleni, vaikka tiesin, ettei hän juo. Mutta kiinnostus saattoi loppua nanosekunnissa enkä halunnut lasteni joutuvan kärsimään siitä, kun mummulla menee hermot. Äitini ei ole koskaan hoitanut lapsiani.
Onneksi mieheni äiti on ollut toista maata ja hänen apuunsa ollaan voitu luottaa. Käytännössä pari kertaa vuodessa, mutta vieläkin teini-ikäiset menevät mielellään mummolaan. Äitini ei edes tajua, mistä jäi paitsi.
No antaisin, jos pystyy sopimaan, että alkoholia ei sitten tissutella kun lapset on hoidossa. Mutta jos mokaa, niin se oli siinä.
Itse en anna enää omaa muksuani anopille, (oma äitini on kuollut) ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että kun hän on alusta asti minua inhonnut, niin eipä tuo ole vuosien mittaan mihinkään muuttunut. Joten sen pari kertaa kun muksu on ollut anopilla hoidossa, ei anoppi vastaa minun puheluihini, ja jos "hämään" häntä soittamalla miehen puhelimella, niin hän lopettaa puhelun nopeasti, eikä anna puhelinta lapselle, jotta voisin lapseni kanssa jutella. Joten meillä on sitten niin että lapsi käy miehen kanssa anopin luona, mutta hoitoon lapsi ei enää mene. Viimeksi oltiin miehen kanssa molemmat työmatkalla, eri suunnilla viikon verran.. ja minä en saanut sieltä työmatkalta viikon aikana kertaakaan anoppia kiinni, ei vastannut puhelimeen eikä soittanut takaisin. Joten se oli sitten siinä. Onneksi mies kuitenkin päivitti lapsen kuulumiset. Mutta ihan oikeasti kuitenkin!!! Minä olen lapsen äiti, tykkäsipä se anoppi siitä tai ei.
No mitä luulet? Tietenkään en antaisi niin kuin ei kukaan muukaan täysjärkinen ihminen!
Todella moni oikeasti antaa, ei tämä ole mikään provo (tai jos, on niin voi aiheesta silti keskustella, koska tällaisia tapauksia riittää).
Tuttu yh-äiti antaa, vaikka molemmat vanhempansa tissuttelevat. Ilmeisesti niin tärkeää päästä omiin yöjuoksuihin että luottaa hyvään tuuriin että lapsen ollessa isovanemmilla nämä eivät juuri silloin tissuttele eikä lapselle käy mitään. Itse en antaisi.
Annan jos pystyn luottamaan että lasten hoito sujuu. Moni eläkeläinen juo yksinäisyyteen.
Kyllä jos luotan siihen että lapsen aikana ei tissutella. Äitiini luotan tässä asiassa, isääni en.
Ja mitä kukakin tissuttelulla tarkoittaa ja mikä on aika usein, minusta tissuttelua on se jos esim. pe-su menee joka päivä 1-3 alkoholiannosta, jonkun toisen mielestä ei.
Jos mahdollista, älä anna lasta hoitoon. Millaisia isovanhemmat ovat ihmisinä, miten käytös muuttuu humalassa? Miten paha alkoholi ongelma on? Jos ovat täyspäisiä ja motivoituneita pysymään selvänä vierailun ajan, voisit ehkä kokeilla lyhyttä hoitojaksoa niin, että olet valmiina hakemaan lapsen kotiin kesken kaiken ja teet monta varmistussoittoa, jonka aikana puhut myös lapselle.
Worst case scenario: Et ole kiinnostunut millaisille ihmisille lapsesi annat hoitoon, kunhan saat vapaa aikaa. Lapselle ei anneta ruokaa, eikä hänestä huolehdita. Isovanhempi vetää illan aikana piilopullosta kaatokännit ja käyttää lastasi seksuaalisesti hyväksi.
Minua ei haittaa jos tissuttelevat paljonkin, mutta eivät silloin kun lapsi on heidän vastuullaan.
Käytännössä en antaisi hoitoon.