Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikon vanha vauva ja maito ei nouse kunnolla

Vierailija
14.05.2017 |

Olen tehnyt kaikkeni jotta vauva voisi olla täysimetyksellä. Paino laski kuitenkin ja joudun antamaan lisämaitoa. Tästä on tarkoitus päästä eroon.
Jotta imetys onnistuisi
- syön monipuolisesti, usein ja terveellisesti. Paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, kuituja, jne ja lounaat ja päivälliset. Juon paljon vettä ja laimennettuja täysmehuja ympäri vuorokauden. Sängyn vieressä aina vesipullo. Kahviakin juon mutta olen vähentänyt.
- käyn joka päivä pienen kävelylenkin 10-15min jotta saan happea ja liikuntaa. Aikaa kasvatan kun säät lämpenee ja vauva kasvaa.
- käyn 2x päivässä lämpimässä suihkussa ja suihkuttelen rintoja. Lisäksi hieron ja sivelen niitä pitkin päivää.
- suojaan rintoja esim pitämällä kaulaliinaa paitojen lisäksi rintojen ympärillä, ulkoillessa tai jos tuntuu viileältä sisällä.
- olen yrittänyt pumpata maitoa sähkö- ja käsipumpulla mutta en jotenkin osaa/se ei tunnu hyvältä/en saa maitoa herumaan.
- ollaan sängyssä saman peiton alla ilman vaatteita ihokontaktissa päivittäin. Muutenkin ollaan paljon sängyssä ja pidän vauvaa lähellä ja sylissä, yöt nukkuu omassaan mutta se on kiinni meidän sängyssä ja nukun itse siinä ihan vierellä. Viereen otan öisin syömään (rintaa/lisämaitoa) ja usein siihen jää nukkumaankin.
- Lisämaidon annan ruiskulla jottei saa liian helpolla maitoa esim tuttipullosta ja ettei imetys siksi vaarantuisi. Vauvalla on rinnalla erittäin hyvä ja voimakas imetysote joten siitä ei ole kiinni ettei esim jaksaisi imeä.
- pyrin olemaan stressaamatta mistään ja aika hyvin tässä onnistunutkin. Pientä stressiä nyt varmaan on jokaisessa lapsiperheessä esim raha-asioissa.
- mies on kotona ja tekee ruoat käy kaupassa jne joten voin keskittyä vauvan hoitoon ja tähän imetysjuttuun 100% .
Luin jostain imetyssivulta että maidon tarve on 750ml vuorokaudessa. Pitääkö paikkansa? Tällä hetkellä annan korviketta n 20ml kerralla kolmesti vuorokaudessa = 60ml. Tarvittaessa enemmän esim 30ml kerralla jos vauva tuntuu nälkäiseltä ja rinnat tyhjiltä, mutta määrä on varmaan enintään se 100ml vuorokaudessa. Jos noita määriä vertaa niin kai minulta maitoa sitten tulee, kun suurin osa tulee rinnasta. Rinnat vain tuntuu tosi tyhjiltä suurimman osan aikaa, lypsämällä en saa maitoa herumaan eikä rinnat vuoda maitoa kuten kuvittelin.. Välillä on siten että kun vauva juo toisesta rinnasta niin toisesta valuu tippoja mutta näin käy ehkä kerran päivässä. Ja rinnoissa tuntuu selvästi olevan maitoa kerran tai kahdesti päivässä. Suurimman osan aikaa imetys on sitä että vauva on rinnalla mutta mitään maidon virtaus- tai nielemisääniä tai -tuntemuksia ei ole. Pari kertaa päivässä oikein kuuluu ja tuntuu että maitoa tulee erittäin hyvin.
Pissavaippoja tulee noin 5. Kakkaa ei tee päivittäin mutta tämä on kuulema ok neuvolan mukaan. Pissan määrä on tärkeämpi ja sitä riittää. Vauva vaikuttaa erittäin tyytyväiseltä. Nukkuu tosin enemmän kuin ajattelin.. Kahdesti tai kolmesti on päivän aikana hereillä ehkä puoli tuntia-tunnin kerrallaan. En tosin ole kellosta katsonut.

Pidän vauvaa rinnalla tosi paljon myös silloin kun tuntuu ettei maitoa rinnoissa ole. Neuvola antoi ohjeeksi että pitäisi odottaa että rintoihin tulee maitoa ja imettää vain esim 2h välein. Toki välillä tuleekin väliä esim 3h mutta en kai pidä vauvaa pois rinnalta jos selvästi siihen haluaa ja tyytyväisenä siinä viihtyy. Lisämaidon annan aina rintaruokinnan yhteydessä eli yleensä ensin annan rintaa ja sitten vasta korviketta. Joskus toisin päin jos vauvalla on kova nälkä, on helpompi ensin antaa lisämaito ja sitten antaa rintaa. Vauva on rinnalla hyvin mielellään vaikka on saanut lisämaidon. Joskus harvoin (kerran päivään..?) ei ota rintaa suuhun.
Vieläkö on toivoa että maito nousee kunnolla? Mitä voin vielä tehdä asian edistämiseksi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä siis päättelet, että maito ei nouse kunnolla? Muuta kuin vauvan painosta? Se, ettet heru pumpulle, ei kerro MITÄÄN herumisesta vauvalle. Ylipäänsä vaikket edes näkisi omaa maitoasi koskaan, se ei kerro maitotilanteesta mitään. Maitoa muodostuu yleensä paljon enemmän, kuin äiti itse osaa arvioida. Jos vauva on tyytyväinen, niin homma on ok. Jos lisämaitoa on käsketty antaa, niin anna siihen seuraavaan punnitukseen asti, ja jos paino on silloin noussut hyvin, niin jätä pois vaan.

Vierailija
22/29 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin eri mieltä kuin monet muut täällä tosta syöttötiheydestä. Noin pieni vauva väsyy herkästi rinnalla eikä jaksa imeä tehokkaasti jos koko ajan pitää imeä. Tarjoa rintaa kun vauva sitä pyytää mutta anna vauvan levätä sitten kun näyttää ettei jaksa enää imeä tehokkaasti. Tietysti jos nuupahtaa heti ensi imaisujen jälkeen eikä saa maitoa herumaan niin voi koittaa herätellä vauvaa riisumalla vaatetta tai vaihtamalla vaatetta.

Paras tapa saada maitomäärä nousuun on se että keho luulee imettävänsä kaksosia. Eli pumppaa toista rintaa silloin kun vauva imee toista. Silloin myöskin väistämättä heruu pumpulle kun vauva heruttaa toista rintaa.

Muista syödä paljon rasvaa sitä on rintamaidossakin paljon. Ja tarviit kaloreita maidontuotantoon. Pähkinöitä yms missä on hyvänlaatuisia rasvoja kannattaa suosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt niin parkkeeraa vauvan kanssa sohvalle, katsot telkkaria/netflixiä tai luet tms. ja annat vain vauvan olla rinnalla.

Maidon määrä lisääntyy imettämällä, imettämällä ja imettämällä. Ja rinnalla on vastasyntyneelle paras paikka ihan hengailuunkin.

Hyviä neuvoja yllä ^^ tsemppiä!

Joskus imetyksen eteen joutuu tekemään enemmän työtä, mutta se voi silti onnistua oikein hyvin.

Itsellä ei ole koskaan maidonnousu ollut mitään ylitsevuotavia pakkautuneita rintoja, vaan olen joutunut pumppaamaan ja maratonimettämään jokaista. Ja antamaan alussa lisämaitoa. Mutta työllä niin kyllä se maitomäärä on aina noussut riittämään vauvalle.

Kiitos! Joo me ollaan parkeerattu makkariin: ) Luen lehtiä, torkun, katselen vauvaa, juttelen muiden perheenjäsenten kanssa jne. Se hetki on siinä eikä minulla ole kiirettä mihinkään ja aika pysähtyy. :)

Onneksi en noudattanut neuvolan oudolta tuntuvaa 2h imetystauko-neuvoa! Joo on vanhempaa väkeä tämä neuvolantäti. Äidinvaisto (ja jo raskausaikana lukemani jutut lapsentahtisesta imetyksestä) ajoi onneksi tuon neuvon ohi..

Vierailija
24/29 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tuskailin saman asian kanssa kaikkien lasteni kanssa. Viimeisimmän kanssa neuvolan kehotuksesta aloitin antamaan lisämaitoa (paino jatkoi laskua) ja vauvasta kuoriutui ihan erilainen. Hän oli siinä vaiheessa niin nääntynyt, ettei jaksanut edes imeä tarpeeksi.

Jatkoin näin muutaman kuukauden; eli imetys ja lisämaitoa päälle. Lapsi oli tyytyväinen ja kasvoi, se oli minulle tärkeintä. Lääkärin sanoin, kaikilla ei vain maitoa tule tarpeeksi. Vaikka miten joku väittäisi muuta, niin näin se vaan on. Kuuntele lastasi ja itseäsi, älä muita.

Vierailija
25/29 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ap! Täällä kirjoittelee 1,5 viikon ikäisen vauvan äiti joka alkaa olla pikkuhiljaa voittamassa oman epävarmuutensa. Tuntemuksesi kuullostavat hyvin tutuilta ja samojen asioiden ja epävarmuuden kanssa täälläkin on viikko menty. Rauhoittelisin sinua nyt tuoreena äitinä.Hienoa että olet halukas ja sitoutunut vauvasi imetykseen,ole kuitenkin itsellesi armollinen.Imetykseen liittyvät pulmatilanteet alkuvaiheessa voivat tuntua ylitsepääsemättömältä kun sylissäsi voi olla itkuinen ja tyytymättömältäkin tuntuva vauva. Haluan rohkaista kuitenkin muutamilla seikoilla joista voi olla sinulle apua ja tukea imetystaipaleesi kanssa.Vastasyntyneen paino laskee kaikilla ja tulee olla vasta kahden viikon iässä yli syntymäpainon.Vastasyntyneellä tulee tiheän imun kausia jolloin on rinnalla lähes kokoajan ja näin " tilaa" tarpeeseensa maitoa".Tänä aikana hän ei välttämättä saa kokoajan maitoa imemällä mutta rinnan stimulointi toimii tilauksen tekijänä ja maidon nousu lisäntyy.Näitä tiheän imunkausia tulee tasaisin väliajoin vauvalla jatkossakin, jolloin useat äidin pelkäävät ja virheellisesti luulevat, ettei oma maito riitä koska vauva on kokoajan vailla rintaa. Maito usein riittää mutta tarkoitus on tilata sitä lisää tarpeita vastaamaan. Sen vuoksi olisikin tärkeää että vauva saisi imeä rintaasi mahdollisimman paljon jotta imetyksen alkutaipale lähtee käyntiin. Itse turvauduin kerran korvikkeeseen 10ml mutta koska saimme siitä niin kovat vatsavaivat luovutin. Nyt kun vauva nukkuu 2h pidemmän pätkän päivällä,olen alkanut pumppaamaan omaa maitoa(pieniä eriä) jääkaappiin joita sitten tarvittaessa annan vauvalle n 20ml jos näyttää jäävän nälkäiseksi. Viime yö oli ensimmäinen kun emme tarvinneet pumppaamaani lisämaitoa lainkaan.Herun itse todella huonosti käsipumpulle. Lämmitän rinnat kauratyynyllä usein ensin ja sen jälkeen pumppaan ensin toisesta ja sitten toisesta.Alkuun sain vain 20ml,sitten 40ml ja nyt jo 60ml. Pumppaan nykyisin myös 10min imetyksen jälkeen rintaa vaikka sieltä ei paljoa sen jälkeen maitoa tulekkaan,ei haittaa vauva on tyhjentänyt rinnan, mutta teen sen sen vuoksi, että stimulaatio lisää maidon nousua.Pumppaaminen on vain hyvä ajoittaa siten kun tiedät vauvasi nukkuvan pidemmän ajan jotta hänelle on rinnoissa sitten uutta maitoa.Sain myös muutamia hyviä neuvoja eräältä kätilöltä.Kielijänne kannattaa tarkistaa,joskus imuote voi olla oikean ja hyvännäköinen, mutta kireä kielijänne voi estää maidon herumista ja imua jolloin maidon nousu hidastuu.Kielijännettä ei useinkaan laitoksella tarkisteta.Sen voi tarkistaa siten että vauvasi tulisi saada työnnettyä kieli yli omien ikenien(itkiessä,rintaa hamutessa voi tarkistaa)Sarviapilansiemenkapselit auttavat myös maidon nousuun kätilön mukaan,niitä saa luontaistuotekapoista 3 kapselia 3 krt päivässä.

jatkan tekstiä..

Vierailija
26/29 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mahtunut tuohon yhteen kentään :) Kerroit vauvasi pissaavan ja jos hän on terve täysiaikainen,ei väsähtänyt tai muuten kuiva,luota itseesi!Minulle terveydenhoitaja neuvoi alussa jättämään korvikkeen pois kun taistelin epävarmuuden kanssa siitä riittääkö maito.Terveydenhoitaja neuvoi antamaan vain rintaa mahdollisimman paljon. Näin tein ja nyt näyttää että tämä epävarmuus kohdallani on ylitetty.Suosittelen että antaisit aina ensin omaa rintaasi ja jos sen jälkeen vauva näyttää jäävän nälkäiseksi niin lopuksi vasta korviketta. Me taistelemme vielä rintakumin kanssa mikä itselläni vaikuttaa herumiseen heikentävästi.Vauva on iltaisin ollut peräti 4h rinnalla lähes yhtäsoittoa "tilaamassa" tuota ruokaansa ja välillä vaikuttaa tyytymättömältä ja kitisee, mutta jatkan rinnan antoa niin pitkään että nukahtaa ja nostan sänkyyn. Tämä imetyksen alkutaivaö vaatii kärsivällisyyttä,mutta koska itse kovasti toivon onnistuvani imetystaipaleella niin uskon että tissuttelu on sen arvoista :). Tsemppiä imetykseen!

Näillä konsteilla maitohanat auki:(kopioitu imetys tuki ry:n sivuilta)

-Yritä rentoutua. Aloita päästämällä hartiat rennoksi ja keskittymällä hengitykseen

-Muistuta itseäsi, että kyse ei ole maidon vähentymisestä vaan herumisrefleksin hitaudesta

-Keskity johonkin ihan muuhun, vaikka lempisarjasi katseluun

-Herkuttele vähän

-Laula tai hyräile. Vauva tykkää ja rentoudut itsekin

-Lämpö helpottaa herumista. Kokeile lämmintä jyväpussia, saunaa tai suihkua

-Purista rintaa laajalla käsinlypsyotteella noin 1-2 minuuttia kunnes heruminen käynnistyy

-Kokeile kalsium- ja magnesiumlisää 1-2 viikon ajan

lisää tietoa löydät www.imetys.fi eli imetyksen tuki ry:n sivuilta, suosittelen sivuja, sieltä löytyy hyviä neuvoja pulmatilanteisiin "tietoa imetyksen tueksi"

Vierailija
27/29 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo kotikaljaa tai kaljaa. En tiedä, onko sillä sitten ihan oikeasti vaikutusta maidontuotantoon, mutta huhu kuuluu että jotain yhteyttä niillä olisi. Kannattaa nyt ainakin kokeilla :)

Imetysteet voisivat myös ehkä auttaa? Omalla kohdalla huomasin mm. kaurahiutaleiden/puuron ja cashewpähkinöiden ja muiden hyvää rasvaa sisältävien ruokien (avokado, lohi, siemenet) lisäävän maidoneritystä jonkin verran.

Todella pitää paikkansa että kaljaa juomalla alkaa maitoa tulla. Olen kuullut et ennen äidit ostivat (tai isät) imettäjälle pilsneriä koreittai ja maitoa herui niin, että äidit luovuttivat ( möivät) äidinmaitoa sairaalaan.

Vierailija
28/29 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin..korvike kokonaan pois ja annat rintaa aina kun vauva sitä haluaa.Rinnoissa on maitoa vaikka ne on tyhjät..et mieti mitään nielemisääniä tai imetysaikoja vaan menet vauvan tahtiin.Itse olen ekan viikon oikeastaan 24/7 ollu vaan tissi.Oman mielenrauhan takia voit toki punnita vauvan ja jos se paino tosiaan laskee ja laskee niin sitten lisämaitoa.

Vierailija
29/29 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pumpulle herumisesta ja rintojen vuotamisesta sanoisin, että niistä ei voi päätellä mitään. Mulla oli suihkutissit eli kun vauva alkoi imeä, niin nopeasti tuli voimakas herumisrefleksi ja maitoa suorastaan suihkusi vauvan naamalle, jos hän irroitti otteen. Joskus maitoa tursusi niin että etenkin imetyksen alussa vauva kakoi. Ja vauva myös puklasi usein suuria määriä. Yritin helpottaa tilannetta poistamalla maitoa rinnoista ennen imetystä, mutta maitoa ei vaan saannut tulemaan lypsämällä tai pumppaamalla. En vain herunut niin. Jos taas pumppasin saman aikaisesti vauvan ollessa rinnalla, niin sillä tuntui olevan maidontuotantoa lisäävä vaikutus, jota en halunnut. Halusin vain hieman tyhjätä rintaa, ettei vauva tukehdu maitoon, mutta se oli käytännössä hankalaa. Välillä sitten vain odotin herumisrefleksiä ja sitten irroitin vauvan rinnalta ja puristin vähän maitoa harsoon ja sitten jatkoin imetystä. Mulla ei myöskään koskaan vuotanut rinnat muuten vain. En tarvinut ollenkaan liivinsuojia, mutta niin mullakin vain oli maidon liikatuotantoa, vaikka rinnat eivät vuotaneet, enkä herunut pumpulle.