Miksi moni sanoo, että töissä on tärkeintä työkaverit ja sosiaalinen vuorovaikutus?
Kaikki eivät ole muutenkaan luonteiltaan sosiaalisia ja toisekseen, kyllähän sitä sosiaalisuutta ehtii harrastaa riittävästi vapaa-ajallakin. Olen aina ajatellut, että töissä ollaan ensisijaisesti tekemässä töitä, ei hankkimassa kavereita tai juttelemassa muiden kanssa.
Kommentit (45)
Ei edes kaikissa töissä sitä vuorovaikutusta ole. Itsellä työkavereina pomo, joka on jatkuvasti menossa ja hänen nörtti sukulaisensa. Ei muita. Teen täysin omat hommat ja joskus pidetään pikapalaveri pomon kanssa siitä, miten hommat etenee. Olen ollut asiakaspalavereissa huimat kaksi kertaa viimeisen viiden vuoden aikana. Asiakkaita näen joskus, en edes joka päivä. Olen myös tehnyt töitä yrittäjänä kotoa käsin, niin että kaikki kommunikointi hoituu sähköpostilla. Ei minkäänlaista asiakaspalvelua eikä työkavereita. On paljonkin ammatteja, joissa työpaikalla ei ole kontakteja juuri ollenkaan: Siivous, metsäkonekuski, kirjailija...Suurin osa puhuu työpaikoista kuin kaikki työpaikat olisivat siistejä sisätöitä, missä useita ihmisiä puuhastelee. Ei se niin ole.
Ne puhuu p*skaa tai sitten eivät vaan ymmärrä. Ei kukaan mene ilmaiseksi töihin, eikä mielellään edes huonolla palkalla. Kyllä siellä ensisijaisesti ollaan vain rahan takia. Ja niin se pitää ollakin.
Palkkani ei ole niin häävi, että töitä olisi mitään mieltä tehdä otsa kurtussa. Ystävällinen ja rento ilmapiiri tekee hommiin raahautumisesta mielekkäämpää ja vaikuttaa myös työtulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ne puhuu p*skaa tai sitten eivät vaan ymmärrä. Ei kukaan mene ilmaiseksi töihin, eikä mielellään edes huonolla palkalla. Kyllä siellä ensisijaisesti ollaan vain rahan takia. Ja niin se pitää ollakin.
Jaa. Amerikassa on erittäin yleistä, että kotirouvat ovat osapäivätöissä ilman palkkaa, kun lapset hieman kasvavat. Moni toiminta on täysin näiden vapaaehtoisten varassa.
Minä tykkään kovasti työstäni, mutta en yhtään työpaikastani, en työkavereista, sen sijainnista. Pomo menettelee, pahempiakin on nähty, mutta parempiakin myös.
Sosiaalisuus ei minusta tarkoita ylenpalttista höpöttelyä, vaan toisten huomioimista ystävällisesti ja yhteisellä asialla olemista. Työ on kuitenkin alue, joka nielaisee ison osan ihmisen elämästä. Se, että töissä on hyvä ilmapiiri, vaikuttaa kokonaisvaltaisesti elämän mielekkyyteen. Niin ainakin minä koen.
Koska palkka ei korvaa työkavereiden henkisestä väkivallasta koituneita "traumoja".
Munki työ olis ihan paskaa, jos olis yksin tai työkaverit kiusais.
Jos on tarpeeksi kivat tyypit, jopa ystävät, niin siellä kävisi ilman palkkaakin. Pari vuotta työttömänä olleena voin sanoa, että hyvin eristää muista ihmisistä ja yhteiskunnasta.
Ihmisellä pitää olla tekemistä, muuten sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Amerikassa on erittäin yleistä, että kotirouvat ovat osapäivätöissä ilman palkkaa, kun lapset hieman kasvavat. Moni toiminta on täysin näiden vapaaehtoisten varassa.
No ilmeisesti puoliso tienaa tarpeeksi käkkylää. Jos nämä kotirouvat tarvitsisivat rahaa niin tuskin olisivat vapaaehtoistyössä.
Tosiaan, niin kuin on jo kirjoitettukin, niin ei kaikissa töissä edes ole kovin paljoa sitä vuorovaikutusta. Esim. kuorma-auto-/rekkakuskin ei tarvitse kommunikoida kuin korkeintaan vastaanottajien kanssa ja heidänkin kanssaan yleensä vain pikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti puoliso tienaa tarpeeksi käkkylää. Jos nämä kotirouvat tarvitsisivat rahaa niin tuskin olisivat vapaaehtoistyössä.
Niin tietenkin, mutta pointtihan onkin se, että vaikka rahaa on, he haluavat kuitenkin työpaikan työkavereineen, koska se on ihmiselle tärkeää muista kuin rahallisista syistä.
Riippuu työstäkin,mutta kyllä tuollainen hyvä suhde esimiehen kanssa ja lähimpien työkaverien kanssa helpottaa montaa asiaa.Itsellä v-mäiset sisäiset asiakkaat...vaikeuttaa tekemistä ja motivaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Moni olettaa, että kaikkien työkavereiden kanssa saa jutella kesken työnteon. Sellaisenkin joka ei edes esitä vastakysymyksiä. Kaverini on tällaisessa paikassa ja kokee suurta ahdistusta jatkuvasti kun työkaverit alkavat höpisemään. Itse työ ei stressaa lähes ollenkaan, vaan sosiaalinen ympäristö. Aikoo hakeutua jossain vaiheessa muualle. Minä teen vain työtä, jota saa tehdä yksin.
Toivottavasti sinulla ei ole eikä tule olemaan lapsia ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työpaikan yleinen ilmapiiri ja "yhteen hileen puhaltaminen" on kaikkein tärkeintä. Kommunikoinnin pitää toimia kaikilla tasoilla.
Big dream
Yhteen hiileen puhaltaminen tulee just siitä, että ei anneta sosiaalisten turhakkeiden vetää kärpästen herra peliään, vaan keskitytään hommiin.
Työssä tärkeintä on tienata rahaa että saa maksettua elämisensä.
Toki on hyvä että tulee toimeen työkaverien kanssa, eikä muuten jaksaisikaan, jos olisi vaikka kiusattu työpaikalla, ei sellaisessa työssä pystyisi olemaan, vaikka pitäisi itse työstä.
Minulle työpaikan kontaktit ovat käytännössä lähes ainoat inhimilliset kontaktit mitä minulla on. Silti en kaipaa esim. illanviettoja työkavereiden kanssa, enkä muutakaan ylimääräistä ohjelmaa sosiaalisuuden nimissä.
Koska se on trendi tällä hetkellä. Se hyödyntää myös työnantajaa - katsos ei sillä palkalla ja vakkaripaikalla niin väliä, eihän, kun sul on kivaa ja kivoi frendei ja kivoi juttui ja somessakin voit mainost.. siis jakaa kivoi juttui meidän duunist, eikö niin?
Ai ei? Sori mutta YT:t alko just.
Hyvä työilmapiiri ja ystävällinen vuorovaikutus ovat tietysti tosi tärkeitä asioita työelämässä. Liika on kuitenkin liikaa. Aloitin ite juuri uudessa työpaikassa, ja jatkuva vitsailu ja tyhmä läpänheitto koko ajan ovat ajaneet mut suunnilleen jonkun hermoromahduksen partaalle parissa viikossa. Miten voi olla mahdollista, että ihmiset ei osaa sanoa yhtäkään normaalia lausetta, vaan jokaiseen pitää tunkea joku muka hauska vitsi?! Kahvihuoneessa istuskellaan tunti aamulla, tunti lounasaikaan ja puoli tuntia vielä iltapäivällä juoruilemassa. Vituttaa.
En kyllä tunne ketään joka sanoisi noin. Töissä on tärkeintä hyvä palkka, aikuisia ihmisiähän siellä on, eli kyllä niiden kanssa pärjää. On tietysti bonusta jos töissä on hyväperseisiä naisia, mutta tuskin kukaan sen perusteella työpaikkaa valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työilmapiiri ja ystävällinen vuorovaikutus ovat tietysti tosi tärkeitä asioita työelämässä. Liika on kuitenkin liikaa. Aloitin ite juuri uudessa työpaikassa, ja jatkuva vitsailu ja tyhmä läpänheitto koko ajan ovat ajaneet mut suunnilleen jonkun hermoromahduksen partaalle parissa viikossa. Miten voi olla mahdollista, että ihmiset ei osaa sanoa yhtäkään normaalia lausetta, vaan jokaiseen pitää tunkea joku muka hauska vitsi?! Kahvihuoneessa istuskellaan tunti aamulla, tunti lounasaikaan ja puoli tuntia vielä iltapäivällä juoruilemassa. Vituttaa.
Juuri näin. Jatkuva lässytys ajaa hulluuden partaalle.
Moni olettaa, että kaikkien työkavereiden kanssa saa jutella kesken työnteon. Sellaisenkin joka ei edes esitä vastakysymyksiä. Kaverini on tällaisessa paikassa ja kokee suurta ahdistusta jatkuvasti kun työkaverit alkavat höpisemään. Itse työ ei stressaa lähes ollenkaan, vaan sosiaalinen ympäristö. Aikoo hakeutua jossain vaiheessa muualle. Minä teen vain työtä, jota saa tehdä yksin.