Kokemuksia munankeittimistä?
Kommentit (42)
Juu, mulla on useampikin tuolla kaapissa. Kutsun niitä kattiloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kattila on liian vaivalloinen
Ap
Ai jaa :)
Itse asiassa, on vinkki:
Kananmunissa on ilmakupla leveämmässä päässä. Kun laitat munan keittimeen, joudut tökkäämään reiän munaan. Jos teet sen reiän yläosaan, kupla tunkee keitettävän munan läpi ja aiheuttaa valtavan "keltuaispurkauksen" ja sotkee kaiken. Tökkää reikä siis sinne alaosaan. Muna ei vuoda tyhjäksi vaikka kuvittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Kattila on liian vaivalloinen
Ap
Mun äiti löysi kirpparilta munankeittimen ja olihan se veikeä kapistus. Pari ekaa kertaa. Sen jälkeen sitä ei kukaan enää käyttänyt, sillä se oikeesti on hankalampi vekotin munankeittoon kuin kattila :)
Meillä on munankeitin vuodelta kirves mutta on se kätevä kun/jos ei ehdi vahtia kattilaa. En isommin merkeistä osaa sanoa koska meidän on jo vanha.
Hankki ihmeessä jos usein haluat keittää munia suuria määriä. Peseminen on hivenen hankalaa joten jos alle kerran viikossa ajatelit tehdä niin katilla on parempi.
Mitä lisäarvoa munankeitin tuo kattilaan nähden? Eikö se ole hankala puhdistaa kattilaan nähden?
Olisi pitänyt lukea tämä ketju.
Menin ostamaan koululaisia varten sen keittimen, kun en halunnut että kulkevat ympäriinsä kiehuvan kuuman kattilan kanssa. Siis automaattisesti oletin, että se laite on sitä varten tehty, että se hoitaisi ne kananmunat, kun ne sinne vaan laittaa tulemaan.
Ei.
Ensinnäkin siinä on ihan liikaa osia. Mitta-astiassa on neula ja neulassa tulppa. Ei se vielä ole hukkunut, mutta ihan kohta on. Kattila sentään löytyy aina. Liian monimutkainen ohje. Ensin lisätään vesi, puhkotaan munat, asetellaan munat, sitten johto seinään, nappulan kääntö. Siis ei mitään riskiä minulle, mutta odotan vaan sitä päivää, kun noi unohtaa sen veden.
Ja sitten se kuuman kattilan kanssa kulkeminen. Joo se vaan vaihtui kuuman ritilän kanssa kulkemiseen, jossa ne kananmunat sitten keikkuu. Ja sitten se kattila on kuitenkin kaivettava esiin, kun ne munat pitää silti näköjään jäähdyttää juoksevan veden alla, eikä se juokseva vesi minulla ainakaan sada tasaisesti siihen telineelle.
No munista tuli kuitenkin täydellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt lukea tämä ketju.
Menin ostamaan koululaisia varten sen keittimen, kun en halunnut että kulkevat ympäriinsä kiehuvan kuuman kattilan kanssa. Siis automaattisesti oletin, että se laite on sitä varten tehty, että se hoitaisi ne kananmunat, kun ne sinne vaan laittaa tulemaan.
Ei.
Ensinnäkin siinä on ihan liikaa osia. Mitta-astiassa on neula ja neulassa tulppa. Ei se vielä ole hukkunut, mutta ihan kohta on. Kattila sentään löytyy aina. Liian monimutkainen ohje. Ensin lisätään vesi, puhkotaan munat, asetellaan munat, sitten johto seinään, nappulan kääntö. Siis ei mitään riskiä minulle, mutta odotan vaan sitä päivää, kun noi unohtaa sen veden.
Ja sitten se kuuman kattilan kanssa kulkeminen. Joo se vaan vaihtui kuuman ritilän kanssa kulkemiseen, jossa ne kananmunat sitten keikkuu. Ja sitten se kattila on kuitenkin kaivettava esiin, kun ne munat pitää silti näköjään jäähdyttää juoksevan veden alla, eikä se juokseva vesi minulla ainakaan sada tasaisesti siihen telineelle.
No munista tuli kuitenkin täydellisiä.
Ei meillä lapset keitä itse kananmunia. Kattilaan mahtuu 12 munaa jakeitän niitä silloin tällöin ja aamupalalta jääneet menee jääkaappiin odottamaan myöhempää käyttöä.
Keitän munia ainoastaan munankeittimellä (kun minulla sellainen on). Koskaan en ole puhkonut kuoria, ja todella harvoin muna rikkoutuu keitettäessä.
Turha kapine.
Kun keittää puuron niin jälkilämmöllä kiehuu kattilassa munat ei tarvi yhtään lisää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun munankeittimessäni kovimmastakin munasta tulee löysää kamaa!
.
.
T: av-mamma
Kestipä harvinaisen kauan pääsy oikeaan av-tunnelmaan. Perjantaina iltapäivällä ei olisi mennyt näin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Turha kapine.
Kun keittää puuron niin jälkilämmöllä kiehuu kattilassa munat ei tarvi yhtään lisää energiaa.
Ei kiehu. Induktiolevy
Minä tykkään hauduttaa muniani aromipesässä.
Joo, en minäkään puhko kuoria eikä kyllä juuri koskaan yksikään munista rikkoudu.
Sinänsä pienessä keittiössä munankeitin on aika hankala sikälikin, että taas täytyy sillekin löytyä säilytyspaikka, josta se myös olisi kätevästi otettavissa käyttöön joka kerta, kun munia haluaa keittää. Jos kaappiin tai laatikkoon laitat, niin sinn3 jää.
Meillä oli vuosia sitten vain hetken jokin valkoinen keitin, johon heti ensimmäisellä kerralla pinttyi sellaisetkin jäljet, että vietiin heti takaisin liikkeeseen.
Tilalle tuli erimerkkinen (Severin), yleisväriltään musta. Kyllä siinäkin se ”keitinlevy” heti rumaksi ”hapettui”, mutta ainakin muoviosat näyttävät ”puhtailta”. Hyvin se sinänsä toiminut on, jo monta vuotta. ”Räyskämuovisen” kannen saranat vain menivät tietysti jo kauan sitten rikki ja se on nyt sitten ”irtokansi. Toimintaa ei sinänsä haittaa, mutta onhan se ärsyttävää, kun kansi on irrallinen, aina putoamassa, kun keititte siirtää. Puhumattakaan siitä, etten kaikkien näiden vuosien jälkeenkään ole löytänyt sille omaa paikkaa, se on milloin missäkin.
Voi mua! Aloin edellisen viestini jälkeen tutkia laitetta ja huomasin, että eihän laitteessamme olekaan kannen sarana rikki, vaan itse laitteessa on toisesta pidikkeestä, joka saranaa pitelee, lohjennut pala pois. (Nyt aion ”paikata” sen tosilujalla Lidlistä ostamallani mustalla korjausteipillä.)
Joka tapauksessa, moista laitetta ei meillä olisi, ellei mies miesten tapaan olisi innokas ostamaan elektroniikkaa. Mutta täytyy myöntää, että mielelläni minäkin sitä keitintä sitten olen käyttänyt, ei tarvitse ultrata vesien kanssa. (Omakotitalossa vedenkulutustakin tulee ajateltua vähän toisella lailla.)
On kyllä kätevä, tulee hyvät munat leipäkoneessa tehdyn leivän päälle
Kävin katsomassa Severin-keittimiä. Meidän on sen verran vanha (lähes 10 v?), ettei ihan samanlaista näköjään enää ole. (Meillä on suorakaiteen mallinen musta keitin, jota kiertää viininpunainen raita. Lisäksi säädin meillä on laitteen päädyssä. Uusissa neliskanttisissa näkyy olevan etusivulla. Ja näköjään on pyöreitäkin Severiinejä. Pyöreä olisikin söpö ja varmasti helpompi nostaa ja siirrellä - ainakin, jos kansi ei tipahda.)
😉
Palasin tänne vielä, kun olen aikeissa ostaa sellaisen pyöreän, vaikka se kantikas Severiinikin yhä toimii moitteettomasti.
Ja olen sitä paitsi aikapäiviä sitten jo löytänyt sille näppärän säilytyspaikankin: Tiskipöydän allaskaapista, josta olen ottanut ovet pois ja ripustanut verhon tilalle. Siellä se Severiini nököttää etualalla ylemmällä hyllyllä ja on siitä helposti nostettavissa työpöydälle käytön ajaksi ja taas takaisin hyllylle.
Ehkä vielä sentään pidättäydyn ostamasta uutta, kun kerran vanhakin pelaa
Kattila?