Vesirokkorokotteesta kysymyksiä!
Meillä esikoinen sairasti vesirokon erittäin lievänä vajaa 3-vuotiaana, mutta kuopus, joka oli silloin parin kuukauden ikäinen, ei vesirokkoa sairastanut. Nyt lapset ovat 5 v ja 2 v 5 kk ja molemmat ovat kotihoidossa, mutta vanhempi käy seurakunnan kerhossa ja nuoremman kanssa käydään perhekerhossa + tietenkin puistoillaan ja kyläillään lapsiperheissä.
Nyt olen alkanut miettiä kuopukselle vesirokkorokotteen ottamista seuraavista syistä: Loppukesästä ollaan lähdössä lasten kanssa ensimmäiselle ulkomaanmatkalle ja olen saanut päähäni, että mitä jos kuopus saa vesirokon matkaa ennen niin, että matka jouduttais perumaan (varmaan, kun olen täältä lukenut sellaisista tapauksista). Se nyt tietenkään ei ole ainoa syy, miksi rokotusta mietin, vaan toinen syy on se, että olen ehkä ryhtymässä vuodenvaihteen jälkeen yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja olisi aika hankalaa, jos kuopus saisi sinä aikana vesirokon. Ehkä jotkut vanhemmat haluaisivatkin pitää lapsensa hoidossa vesirokkoperheessä, mutta kaikki varmaankaan eivät. Ja kolmas syy on se, että koska esikoisen vesirokko oli niin lievä, pelkään, että kuopuksella olisi todella paha ja sais lisäksi jotain ikäviä jälkitauteja!
Molemmille lapsille on otettu kaikki normaaliin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja kuopus oli lisäksi vauvana pneumokokkirokotetutkimuksessa mukana ja viime talvena sai ekan kerran influenssarokotteen (ei tullut influenssaa, mutta ei tullut meille rokottamattomillekaan). Eli olen ihan rokotusmyönteinen ihminen, mutta silti toi vesirokkorokotteen ottaminen mietityttää.
Miten ton vesirokkorokotteen ottaminen käytännössä menee? Lääkäri ilmeisesti kirjoittaa siihen reseptin ja haen itse rokotteen apteekista? Ja sen jälkeen vien lapsen terveydenhoitajalle pistettäväksi? Mihin se pistetään? Kuopus sai varmaan kamalat traumat influenssarokotteesta, joten väkisin pitäis toi vesirokkorokote laittaa =( Alkaako rokotteen teho heti vai myöhemmin?
Ottaisin mielelläni vastaan kaikenlaisia mielipiteitä asiasta!
Kommentit (6)
Onko jollekulle annettu se vesirokkorokote samanaikaisesti 1-v-neuvolassa kuin MPR-rokotekin?
Ajattelin pyytää laittamaan rokotteen 1-v-neuvolassa, mutta kuulin joillekin vesirokkorokotteen annetun vasta 1,5 v -neuvolassa. Meillä lapsi menee hoitoon juuri vähän ennen kuin täyttää 1,5 v, joten olisi kai parempi saada rokote jo ennen sitä?!
Meillä on vesirokkorokotetta varten reseptikin jo olemassa, mutta rokote on toistaiseksi ottamatta. Meillä MPR annettiin 1,5v neuvolassa ja kysyin samalla aikaa tota vesirokkorokotetta varten. Sain ohjeeksi että kannattaisi näitten kahden rokotteen väliä pitää n. kuukausi, kaiketi koska toi mpr sisältää elävää heikennettyä virusta.jne. Muuta en tiedä, mutta tosiaan noita kahta ei meillä ainakaan suostuttu ihan samaan aikaan tai peräkkäin antamaan.
Googlasin vielä lisäinfoa ja KTL:n Rokottajan käsikirjasta löysin seuraavaa:
"Vesirokkorokote voidaan antaa samanaikaisesti muiden rokotusten kanssa, mutta eri pistoskohtiin. Myös MPR-rokote voidaan antaa samaan aikaan vesirokkorokotteen kanssa eri olkavarteen. Vesirokkorokotetta ei saa sekoittaa samaan ruiskuun MPR-rokotteen kanssa. "
Täytyy kysyä, mikä on meidän neuvolan kanta tähän asiaan. Kai sitä tarvittaessa voi kysyä erillistä aikaa syksymmälle pelkälle vesirokkorokotteelle.
MPR-rokotteen voi antaa aikaisintaa 1v2kk ikäiselle lapselle. Vesirokkorokotteen taas voi antaa yhtäaikaa kun normaalit 1v neuvolarokotteet. Näin tehtiin meillä
Onko jollekulle annettu se vesirokkorokote samanaikaisesti 1-v-neuvolassa kuin MPR-rokotekin?
Ajattelin pyytää laittamaan rokotteen 1-v-neuvolassa, mutta kuulin joillekin vesirokkorokotteen annetun vasta 1,5 v -neuvolassa. Meillä lapsi menee hoitoon juuri vähän ennen kuin täyttää 1,5 v, joten olisi kai parempi saada rokote jo ennen sitä?!
[http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammatt...|http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/r…]
1-v rokotehan onkin yhdistelmärokote eikä MPR. Eli poistuipa tämäkin huoli, kiitokset selvennyksestä!
Samalla sanoin että haluan vesirokko ja influenssa rokotteet. Mietittiin siinä puhelimessa pistämisaikataulu ja varattiin käyntiajat. Muutamaa päivää ennen sitä käyntiä kun vesirokkorokote piti pistää soitin apteekkiin ja sanoin että tulen sinä päivänä hakemaan vesirokkorokotteen eli varasivat sen minulle siksi päiväksi. Sitten hain reseptin terveysasemalta, menin apteekkiin hakemaan sillä sen rokotteen ja siitä sitten takaisin terveysasemalle terveydenhoitajan luo joka sen pisti. Th siis pyysi lääkäriä kirjoittamaan sen reptin ja se apteekki on ta:n vieressä joten siksi hain rokotteen vasta samalla kun se mentiin pistämään. En muista mihin se pistettiin, mutta varmaan reiteen.
Eli soita terveydenhoitajalle pyydä reseptiä ja sovi pistoaika.