Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, miksi ramppaat gynekologilla vuosittain, muttet käy koskaan edes perusterveystarkastuksessa?

Vierailija
11.05.2017 |

Milloin olit viimeksi hammastarkastuksessa? Tai milloin viimeksi kävit tarkistuttamassa oman perusterveytesi?

Kummatkin yllämainitut ovat tärkeämpiä kuin gynekologikäynnit. Yllämainituissa pitäisi käydä vuosittain, sen sijaan gynekologilla ei todellakaan tarvitse. Näin minulle ovat sanoneet kaikki elämäni aikana tapaamani gynekologit. Itse käyn gynellä korkeintaan kerran kahdessa vuodessa.

Kerro tekosyysi, miksi käyt gynekologilla vuosittain.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pilleri resepti on pitänyt uusia lääkärikäynnillä. Papa otettu joka kolmas vuosi.

Vierailija
2/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun oli pillerit niin en saanut uusittua reseptiä ilman gynegologisia tutkimuksia. Nykyään hormonikierukka ja kontrollin jälkeen käskettiin palata asiaan sitten kun vaihdetaan kierukka.

Hampaat tarkastettiin samalla kun viime syksynä poistettiin viisaudenhammas ja terveystarkastuksessa kävin joulukuussa kun aloitin työt.

N26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt gynellä.

4/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologisten sairauksien takia olen rampannut gynellä kahden viikon väleinkin tiheimmillään. Suuhygienistillä käyn kerran vuodessa. Perusterveystarkastuksen saa vain yksityisellä mutta en koe tähän tarvetta. Pvk tulee nyt muutenkin otettua muutaman kerran vuodessa muista syistä...

Vierailija
5/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään koskaan ole gynellä käynyt, joten ei, en ramppaa joka vuosi. N29

Vierailija
6/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap  oikein horiset?Lekuriin mennään silloin kun ollaan kipeitä, ei sinne terveenä tartte varmuuden vuoksi mennä.

Vierailija
7/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt gynellä kaksi kertaa ja pilleritkin olleet noin 6 vuotta. Luulen että kohta taas passitetaan tarkastukseen, jotta saan reseptin uusittua.

Omasta mielestä kyseinen käynti on turha. On vain yksi kumppani eikä mitään alapäävaivoja.

Vierailija
8/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt gynellä viimeksi 4 vuotta sitten. Hammastarkastuksessa 2v, terveystarkastuksesta 1v. Olen kyllä miettinyt, että voisi tuon papakokeen käydä ottamassa taas, mutta jotenkin tuntuu tyhmältä mennä ilman "vaivoja".

Vierailija
9/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että gynekologit ovat sanoneet että pitää käydä vuosittain tarkastuksessa silloin kun on aktiivinen seksielämä ja hormonaalinen ehkäisy. Vähintään parin vuoden välein oli lisäksi joka tapauksessa jokin gynekologinen vaiva tai oire jonka vuoksi pitäisi käydä lääkärillä muutenkin.

Hammaslääkärit ovat sanoneet että pitää käydä kahden vuoden välein hammastarkastuksessa ja niinpä käyn. Yleislääkäreistä kukaan ei ole ikinä neuvonut sanallakaan kuinka usein pitäisi käydä erilaisissa perustarkastuksissa tai verikokeissa, niin eipä ole tietoa joiden perusteella itse mitään tutkimuksia ajoittaa.

Vierailija
10/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt gynellä ehkä 3 kertaa elämäni aikana, ensi vuonna varmaan seuraavan kerran, koska silloin pitäisi tulla papaseulontakutsu. Hammaslääkärillä kävisin mielelläni tarkastuksessa vuoden tai parin välein, mutta olen liian köyhä käymään yksityisellä, ja julkisella minulle sanottiin juuri, että pääsen tarkastukseen seuraavan kerran vuoden 2019 alussa, ilmeisesti koska kävin päivystysajalla tämän vuoden alussa ja hammaslääkäri tarkasti samalla sen yhden hampaan ympäristön.

Vierailija
11/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käydään pillerireseptin uusimisen takia.

Hammassäryn tai hammaskiven kyllä huomaa, yleisvoinnin heikentymisenkin huomaa mutta kohdunkaulansyövän esiastetta ei itse niinvaan huomaakkaan.

Vierailija
12/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynellä joka toinen vuosi. Papa on syytä ottaa vähintään joka toinen vuosi. Nyt vaihdevuodet ovat aiheuttaneet omat ongelmansa. Keväällä menen mammografiaan.

Hammaslääkärissä käyn tarpeen mukaan, kerran kahdessa vuodessa tai useamman kerran vuodessa.

Perusterveys on ollut ok, joten miksi ravaisin lekurissa, niillä on tarpeeksi töitä muutenkin?

Vierailija
13/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että gynekologit ovat sanoneet että pitää käydä vuosittain tarkastuksessa silloin kun on aktiivinen seksielämä ja hormonaalinen ehkäisy. Vähintään parin vuoden välein oli lisäksi joka tapauksessa jokin gynekologinen vaiva tai oire jonka vuoksi pitäisi käydä lääkärillä muutenkin.

Hammaslääkärit ovat sanoneet että pitää käydä kahden vuoden välein hammastarkastuksessa ja niinpä käyn. Yleislääkäreistä kukaan ei ole ikinä neuvonut sanallakaan kuinka usein pitäisi käydä erilaisissa perustarkastuksissa tai verikokeissa, niin eipä ole tietoa joiden perusteella itse mitään tutkimuksia ajoittaa.

Nämä gynekologit ja hamaslääkärit taisivat olla yksityisiä, jotka tienaavat elantonsa sen mukaan, kuinka usein käyt.

Vierailija
14/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammassäryn tai hammaskiven kyllä huomaa, yleisvoinnin heikentymisenkin huomaa mutta kohdunkaulansyövän esiastetta ei itse niinvaan huomaakkaan.

Niin vaan... Huomaakaan...

Liian ärsyttävät kielioppivirheet vie huomion. Puhut asiaa kyllä! :)

Vierailija
15/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olisin todennäköisesti kuollut/erittäin sairas, jos en olisi käynyt gynellä vuosittain.

Lääkäriin ei pääse, jollei ole pää kainalossa. Hammaslääkäriin en jaksa edes yrittää.

Vierailija
16/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perusterve nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla "muuten vaan". Papa-seulonnat ja raskauksiin ja synnytyksiin liittyvät tarkastukset ovat riittäneet. Viimeksi kävin jälkitarkastuksessa 2013, silloin otettiin papakin. Nyt taas raskaana, ja lääkäri kysyi, haluanko sisätutkimuksen. En halunnut, ehtii sitä sitten myöhemminkin.

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi hormonaaliseen ehkäisyyn liittyy tuo naisten vuosittainen kaivelu. Lisääkö ehkäisy niin paljon kaikkia gynekologisia vaivoja, vai ajatellaanko, että paljaalla ajelevia pitää tutkia tautien varalta? Vai onko kyseessä vain hyvä bisnes?

Niin. Ja suuhygienistillä käyn vuosittain. Hampaani ovat huonot, alapääni priimaa.

Vierailija
17/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin kysyisin että miksi perusterve aikuinen kävisi terveystarkastuksessa vuosittain?

Julkisellahan tuollaisia ei tietenkään edes hoideta, mutta jotenkin itse miellän että tarpeen lähinnä kasvaville lapsille.

Vierailija
18/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä gynekologit ja hamaslääkärit taisivat olla yksityisiä, jotka tienaavat elantonsa sen mukaan, kuinka usein käyt.

Tottakai olivat, koska eihän julkiselle puolelle edes pääse gynekologille tai hammaslääkärille kuin aivan täysin poikkeuksellisissa tapauksissa. Julkinen puoli ei noille erikoislääkäreille käytännössä edes halua asiakkaita. Mutta myös kaikki yleislääkärit ovat olleet yksityisellä puolella, eivätkä silti ole mitään neuvoja antaneet perusterveyden tarkastamiseen.

Vierailija
19/19 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vaan... Huomaakaan...

Liian ärsyttävät kielioppivirheet vie huomion. Puhut asiaa kyllä! :)

Tiedän tunteen, yleensä itsekin häiriinnyn muiden virheistä. Lukihäiriön takia omia on vaikea nähdä, kun tietää mitä on ajatellut eikä tarvitse keskittyä lukemaansa. Hyvä, että kuitenkin sait selvää.