Miksi aikuinen kavahtaa toisen ihmisen kosketusta?
Millainen aikuinen on noin herkkä? Mitä siinä voi olla taustalla?
Kommentit (29)
Mä inhoan sitä, että muhun kosketaan. Se tuntuu seksuaaliselta. En ymmärrä, miksi joku haluaa koskea toiseen muuten kuin seksuaalisessa mielessä. Olen tietty pahasti traumatisoitunut lapsuuden tapahtumien takia. Mun iho jää jotenkin polttelemaan inhottavasti, jos joku koskee muhun. Halaaminen on pahinta. Tunnen joutuvani jotenkin loukkuun. Tuntuu, etten voi hengittää. Välttelen muutamia ihmisiä sen takia, että he aina koskevat muhun jotenkin. Inhoan ruuhkia ja bussilla matkustamista, koska joku saattaa koskea muhun. Puoliso on ainoa, johon voin koskea, ja jonka kanssa se on mukavaa.
Mielestäni ihmisellä pitäisi olla oikeus omaan tilaan. Eihän meidän kulttuuriinkaan oikein kuulu mikään lääppiminen tai ylenpalttinen halailu.
Jos olet samaa sukupuolta kuin hän, kosketus voi tuntua oudolta ja inhottavalta. Ainakin itselle tulee naisen kosketuksesta lähinnä "hyi"... Miespuolisen kosketus taas on hyvä ja se voi lohduttaa ja tukea.
Tämä on niin kulttuurillinen juttu, suomalaista. Emme koskettele toisiamme ja piste. Muutin muutama vuosi sitten etelän maille jossa ihmiset koskettelevat ja pussailevat toisiaan ihan luontevasti. Alussa tuntui vaikealta, mutta nyt kun on tottunut, pidän siitä. Kosketan itsekin, katson silmiin, pidän kädestä, silitän poskesta, tervehdin ja hyvästelen lukuisin suukoin. Suomalaiset opetetaan jo pienestä pitäen kavahtamaan kosketusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen aikuinen on noin herkkä? Mitä siinä voi olla taustalla?
Miksi lääpit ilman lupaa? Jos kosketus ei ole tervetullut, sitä kavahtaa tietenkin. Ei ketä tahansa saa mennä koskettelemaan.
Tiedän ettei toisen kimppuun saa hyökätä. En lääpi ilman lupaa.
Ap
Pienet lapset saavat koskea, mutta aikuisen kosketus tuntuu kiusalliselta. Erityisen epämiellyttäviä ovat muodolliset halaajat esim. kukitettaessa ja ammatin puolesta lääppijät kuten naispapit. Ainoita poikkeuksia olivat seurustelukumppanit ja puoliso. Niistä on jo vuosia. -m48
Minua inhottaa omien vanhempien halaus. En tiedä miksi. Tuntuu teennäiseltä.
En minä halua muita ihmisiä iholle kuin puolisoni. En halaile edes äitiäni, ei ole luontevaa. Pahimpia on ne puolitutut jotka tunkevat ihokontaktiin tervehtiessä, yritän kyllä iskeä tassuni väliin, että käsipäivää riittää jos on pakko koskea.
Uskoisin että ei tarvita edes traumataustaa siihen että ei tykätä koskettelusta. Itseltäni kuitenkin sellainen löytyy, enkä pitkään sietänyt minkäänlaista kosketusta. Olen muutenkin aisteiltani aika yliherkkä. huomaan pienenkin hipaisun ihollani, ja jos olen oikein stressaantunut niin riittää että yksittäinen hius hiplailee käsivarttani, niin suurinpiirtein hyppään housuistani säikähdyksestä.
Olen pikkuhiljaa siedättänyt itseäni mm, siihen että saan halattua ihmisiä, enkä ala panikoida tilanteissa joissa sitä edellytetään. Edelleenkään en silti halua että minua hipelöidään ilman lupaa, raivostuttaa ihmiset ja sukulaiset jotka ei saa pidettyä näppejään kurissa. Ei sitä toista ihmistä tarvitse jatkuvasti olla tarttumassa hartiasta/käsivarresta/selästä jne.
No minua ei ole lapsena ikinä halailtu tai pidetty sylissä. En vain ole tottunut siihen, että joku tunkee lähelle. Seurustelukumppanin kanssa siihen jotenkin kykenee, mutta en halua, että ystävät halaavat tai muuten koskettavat, alkaa ahdistaa ihan tolkuttomasti.