Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottava lastenohjelma Pikku Kakkosessa: Aasi, Morso ja Mouru

Vierailija
11.05.2017 |

Oletteko nähneet osia Pikku Kakkosessa esitetystä ohjelmasta Aasi, Morso ja Mouru? Mitä mieltä olitte? Onko Morso teidän mielestänne liian pelottava lastenohjelmaan? Mikä otus se teidän mielestänne on? Näyttäisittekö kyseistä ohjelmaa lapsillenne tai muistatko kenties sen omasta lapsuudestasi?

Itse muistan kyseisen ohjelman omasta lapsuudesta ja lapsena pelkäsin Morsoa. Olen nyt katsonut uudelleen pätkiä ohjelmasta ja vasta nyt huomaan, että sarjassa on hyvä opetus: erilaista ei kannata pelätä. Ohjelmassa nimittäin Morso on pelottavan näköinen mutta viisas ja kiltti. En silti näyttäisi kys. ohjelmaa välttämättä lapsilleni, minusta lapset eivät ehkä ymmärrä sarjan ideaa vaan pelkäävät Morsoa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ohjelmaa lapsena enkä edelleenkään ymmärrä mikä siinä niin pelottavaa joidenkin mielestä oli. Pelkäsin pienenä vain Mörköä.

Vierailija
2/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en pelännyt Mörköä pienenä ollenkaan. :) Muumien jäärouvaa taas pelkäsin.

N26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Morsossa pelottavaa oli ennen kaikkea se ettei siitä tiennyt mikä se on. Muistan kun ajattelin pienenä että Morson naama näyttää siltä kuin se olisi nyljetty, muualla vartalossahan Morsolla on karvaa. En siis todella paljon pelännyt Morsoa mutta sen ulkonäkö hämmensi erittäin paljon. Todella Morson naama näytti siltä että siltä olisi naamasta otettu nahka pois. :(

Ap

Vierailija
4/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on syynsä, miksi Amnesia: The Dark Descent -pelin hirviöt tunnetaan suomalaisittain usein morsoina.

Vierailija
5/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut videoita Morsosta netistä (minun lapsuudessani kyseistä ohjelmaa ei vielä ollut Pikku Kakkosessa), ja kyllä hän minustakin on hieman pelottava hahmo, mikä mielestäni johtuu osittain juuri hänen kategoriattomuudestaan. Minusta Morso ei kuitenkaan olisi kovin pelottava, jos hänen nimensä ei olisi Morso.

Morso on jotenkin kolkko nimi, karu. Se tuottaa minulle mielleyhtymiä kuolemaan(?).

Olen ihan varma, kuten ap. pohdit, että ohjelman ja hahmojen laatijat halusivat suunnitella nimenomaan voimakasta vierauden kokemusta synnyttävän hahmon, joka kuitenkin on paitsi harmiton, myös sympaattinen, viisas jne., jolloin ohjelma on syvällisesti opettavainen.

En epäröisi näyttää Morso-ohjelmaa lapsille, koska ei tv-ohjelmasta voi varsinaisesti traumatisoitua, vaikka aluksi jokin hahmo tms. saattaakin pelottaa. Se on turvallinen konteksti harjoitella asioita, kuten juuri suhtautumista erilaisuuteen.

Vierailija
6/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Morso on vammautunut tulipalossa? Minusta se näyttää vähän siltä. Mutta toisaalta sillä näyttää olevan jonkun eläimen korvat.

Vierailija
7/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäärouvaa pelkään vaikka olen aikuinen. Pelle Hermanni oli pelottava lapsena. Morsoa en ole koskaan nähnytkään.

Vierailija
8/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin Morso näyttää siltä että olisi voinut vammautua tulipalossa. Tai että kasvoihin on tullut paleltuma tms. jonka takia karvat eivät kasva takaisin. Juuri se, ettei Morsoa voi kategorisoida miksikään eläimeksi, on hämmentävää.

Ja Morso-nimi on myös pelottava ja lisää entisestään hahmon hämmentävyyttä. Luin jostain, että Morso tarkoittaa latinaksi "kuolema" ja italiaksi "purema" tai "purra". Vielä tuollainen nimi laitettu hahmolle...

Ap

Vierailija
9/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten Morso näyttää alkoholistilta joka on joskus sammunut pakkaseen ja naama on paleltunut. Eli siksi naama mennyt kuolioon. Morson luoja (kirjailija) kirjoittikin jossain että hänestä Morso-nukke on "vanhan deegun näköinen". Kyseinen kirjailija ei siis suunnitellut nukkea ja kirjassa Morso oli hyvin eri näköinen.

Nyt aikuisena kun ohjelmaa katsoo, tykkään jopa Morsosta, koska se on niin viisas ja sympaattinen hahmo, sovittelija.

Ap

Vierailija
10/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin Morso näyttää siltä että olisi voinut vammautua tulipalossa. Tai että kasvoihin on tullut paleltuma tms. jonka takia karvat eivät kasva takaisin. Juuri se, ettei Morsoa voi kategorisoida miksikään eläimeksi, on hämmentävää.

Ja Morso-nimi on myös pelottava ja lisää entisestään hahmon hämmentävyyttä. Luin jostain, että Morso tarkoittaa latinaksi "kuolema" ja italiaksi "purema" tai "purra". Vielä tuollainen nimi laitettu hahmolle...

Ap

Aivan, romaanisista kielistähän se mielleyhtymä kuolemaan tulee. Ranskaksikin kuolema on mort.

Vierailija
11/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelännyt Morsoa. Muistan pitäneeni koko ohjelmaa ihan tylsänä enkä ymmärtänyt sen ideaa. En koskaan ollut nukkeohjelmien ystävä :D

Vierailija
12/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jäärouvaa pelkään vaikka olen aikuinen. Pelle Hermanni oli pelottava lapsena. Morsoa en ole koskaan nähnytkään."

Googlaa "Morso" tai "Pikku Kakkonen Morso". Mitä mieltä olet? Onko pelottava?

Vierailija
13/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Morsoa näin aikuisena katsoo tarkemmin, se alkaa kyllä näyttää jopa söpöltä. Söpöyteen vaikuttaa se, että Morson luonne on sarjassa kiltti. Mutta ensimmäisen kerran kun hahmon näkee, se on aika järkyttävä. Samoin ehkä lapsena, kun ei ymmärrä ohjelman hienoa opetusta.

Ap

Vierailija
14/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Googlasitteko "Morso" te jotka ette tiedä mikä Morso on?

Vierailija
15/29 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/29 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne Aasi ja Mourukaan kaikkein katseen kestävimpiä ole. Ne kaikki kolme näyttävät siltä kuin olivat käyneet helvetissä kärisemässä ja palanneet takaisin.

Mouru, Morso ja Aasi: 

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressi…

Vierailija
17/29 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, totta. Mutta pahimman näköinen on minusta silti Morso. Mikä eläin Morso oikein on? Naama näyttää tosiaan vähän kuin se olisi nyljetty.

Vierailija
18/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin Morsoa pienenä apinaksi.

Vierailija
19/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nauratti, kun joku oli kommentoinut Youtubessa Morso-videoon, että oli nähnyt Morson kerran kapakassa ja tarjonnut sille oluen.

Vierailija
20/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset katsoo morsoa ja muitakin vanhoja hyviä lastenohjelmia mitä olennetistä löytänyt.. Uusia, telkkarin lastenohjelmia ei katsota. Ovat niin pullamössö kamaa ja joku ryhmä haukin , Hyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi