Miten uskallan mennä hammaslääkäriin, hävettää..
Hirveästi reikiä ja ihan keltaiset hampaat. Olisi pitänyt mennä jo ajat sitten, viimeksi olen käynyt varmaan joskus 16-vuotiaana, eli 10 vuotta sitten.. pelottaa ihan mitä ne sanoo.. ei siis pelota itse toimenpiteet, mutta se että pitää avata suu toiselle ihmiselle, kun ne hampaat muutenkin niin nolottaa..
Entä jos ne repii etuhampaita pois? En kehtaa enää ikinä avata suutani kenenkään edessä.
Muutenkin hampaat rajoittaa elämääni nykyään tosi paljon..
Työpisteenikin töissä olen valinnut niin, että se on ns.seinään päin, ettei kenenkään tarvitse nähdä kun vastaanotan puheluita monta tuntia päivässä ja on pakko puhua asiakkaille selvästi artikuloimalla, normaalisti puhun suu niin kiinni kuin mahdollista, enkä edes uskalla nauraa.
Olen siis oikeasti tosi puhelias ja sosiaalinen ihminen, harmittaa etten pysty olemaan oma itseni tämän takia ja joudun ns.pidättelemään itseäni koko ajan.
Kommentit (27)
Huonot hampaat ja huono suun hygenia on huomattava riski sydämelle. Ja jos joudut isompaan leikkaukseen niin silloin sinulta joudutaan poistamaan hampaita...
Hoitamattomat hampaasi selkeästikin häiritsevät elämääsi huomattavasti. Et arvaakaan kuinka paljon elämänlaatusi paranee, kunhan saat hammaskalustosi kuntoon. Varaa heti maanantaina aika hammaslääkärille ja voit halutessasi jo samalla kertoa jännityksestäsi/pelostasi. Kuten joku aiemmin jo kirjoittikin, siellä ollaan nähty ja kuultu kaikenlaista. Nyt pääasia vain on, että otat välittömästi yhteyttä hammashoitolaan, jotta saat elämäsi kuntoon. Mitä pidempään odotat, sitä hankalampaa siitä tulee. Joten tee se heti. Olet kuitenkin niin nuori, että tulet hampaitasi tarvitsemaan vielä pitkään.
Minäkin olin 10 vuotta käymättä, hammaslääkäripelon takia. Sitten vihdoin menin, ihan julkiselle. Oli yksi reikä ja sekin viisaudenhampaassa, joka piti muutoinkin poistaa. Sitten poistettiin myös hammaskiveä. On rauhallisempi olo kun tietää että on hoitanut hampaansa ihan okei ja yksi turha hammaskin saatiin samalla heivattua. Mene ihmeessä!
Jos yhtään helpottaa niin minulla on taatusti järkyttävämmässä kunnossa purukalusto kuin sinulla. Reikiä siellä täällä, yksi hammaskin irtosi ja hampaat iljettävän keltaisenmustat. Koko suu ihan mätänemistilassa.
Miks ne hampaat on rikki ja keltaiset? Eiks niitä voi pestä?
Pidin itsekin 10 v tauon hammaslääkärillä käymisessä, koska olen köyhä enkä jaksanut, kun sairastin. Ei ollut kamalaa eikä ollut mitään ihmeempää tapahtunut hampaille. Pesen niitä.
7 v nuorempi ystäväni kysyi, miten pidän hampaani noin valkoisena. No, pesemällä?
Monilla venäläisillä ja romanialaisilla ym voi olla todella huonokuntoiset, jopa mustat hampaat, kun ei ole ollut mahdollisuutta käydä hampurissa.
Ap. Suu kiinni puhuminen ei auta. Näen paljon ihmisiä jotka yrittävät peitellä hampaitaan mutta se ei onnistu. Ne näkyy silti. Mars hammaslääkäriin! Nolostus on sopiva läksy hammashygienian laiminlyömisestä.