Miten uskallan mennä hammaslääkäriin, hävettää..
Hirveästi reikiä ja ihan keltaiset hampaat. Olisi pitänyt mennä jo ajat sitten, viimeksi olen käynyt varmaan joskus 16-vuotiaana, eli 10 vuotta sitten.. pelottaa ihan mitä ne sanoo.. ei siis pelota itse toimenpiteet, mutta se että pitää avata suu toiselle ihmiselle, kun ne hampaat muutenkin niin nolottaa..
Entä jos ne repii etuhampaita pois? En kehtaa enää ikinä avata suutani kenenkään edessä.
Muutenkin hampaat rajoittaa elämääni nykyään tosi paljon..
Työpisteenikin töissä olen valinnut niin, että se on ns.seinään päin, ettei kenenkään tarvitse nähdä kun vastaanotan puheluita monta tuntia päivässä ja on pakko puhua asiakkaille selvästi artikuloimalla, normaalisti puhun suu niin kiinni kuin mahdollista, enkä edes uskalla nauraa.
Olen siis oikeasti tosi puhelias ja sosiaalinen ihminen, harmittaa etten pysty olemaan oma itseni tämän takia ja joudun ns.pidättelemään itseäni koko ajan.
Kommentit (27)
Sinne vaan rohkeasti hammaslääkäriin. Minulla oli 5 vuoden tauko hammaslääkäristä vai olikohan peräti 6 vuotta taukoa. Ei yhtäkään reikää löytynyt tarkastuksessa, vaikka hampaiden hoito on ollut mitä on. Hammaskiveä oli jonkin verran ja tummentumia, mutta mitään isoa ja vakavaa ei ollut. Se, ettei ole käynyt vuosiin hammaslääkärissä ei automaattisesti tarkoita, että hampaat ovat karisemassa pois. Menet nyt äkkiä näyttämään niitä hampaitasi. Se on niiden hammaslääkäreiden työtä laittaa hampaita kuntoon, joten ei ole mitään hävettävää.
Jos jo nyt hävettää, miten paljon sua mahtaa hävettää sitten kun hampaat ovat vieläkin huonommassa kunnossa?
Eiköhän ne hammaslääkärit ole kaikenlaista nähneet. Parempi hoidattaa hanpaat vaikka kuinka hävettäisi. Infektion leviäminen hampaista muualle ei ole leikin asia.
Osta heti sähköhammasharja ja tilaa aika hammaslääkäriin. Halvin sähköhammasharja on 20 e. Harjasta huuhdotaan bakteerimassa joka pesun jälkeen juoksevalla vedellä. Käytä hammaslankaa, jos ikenistä tulee vähän verta, ei haittaa. Kyllä omista hampaista pitää huolehtia, se vaikuttaa koko kehon terveyteen.
Pelkään eniten että sanovat että näille hampaille ei voi tehdä enää mitään. :( Tai jos joutuvat repimään etuhampaat pois.
Harmittaa hirveästi, koska hammasrivistöni on todella todella suora ja hyvä, mutta keltainen ja reikäinen. Olisi niin kiva hymyillä. Montako reikää paikataan maximissaan yhdellä käynnillä julkisella puolella? Mietin lähinnä sitä, että joudunko juoksemaan koko seuraavan vuoden siellä. Sähköhammasharjan kyllä ostan.
- Ap
Huoh. Mieti nyt, ne hoitaa narkkareita yms tyyppejä usein.. sulla sentään on hampaat vielä suussa.
Mulla sama tilanne edessä, 9 vuoden tauon jälkeen :/
No ei keneltäkään "revitä etuhampaita pois". Totta kai ne hampaat korjataan, tai jos nyt ihan pakko on poistaa, niin implantti tilalle. Nyt lopetat vinkumisen ja alat hoitaa hampaasi kuntoon. Ärsyttävää tollanen vikinä aikuiselta ihmiseltä.
Ei ne hampaat ole menetetty tapaus. Varaat ajan sinne tarkastukseen. Ennen sitä ei kannata itse tehdä suurempia tulkintoja, koska hammaslääkäri on ammattilainen ja osaa selvittää hampaiden todellisen kunnon. Odotellessa ostat vaikka sen sähköhammasharjan ja hammaslankaa, jolla ronkit välit puhtaiksi joka ilta. Kannattaa ehdottomasti mennä mahdollisimman pian hammaslääkärille.
Mistä sä sen reikäisyyden itse tiedät? Ja miksi juuri etuhampaasi muka pitäisi poistaa? Tilanne ei ole välttämättä ollenkaan niin huono kuin kuvittelet.
Juu ensimmäiseksi revitään pois ne etuhampaat! Ei kannata missään nimessä mennä!👹
Ok en vingu.
Tiedän että ovat reikäiset. Onhan minulla silmät päässä. - Ap
Mä kävin 20 vuoden breikin jälkeen. Luulin kans et mun hampaat on aivan menetettyä kamaa mut vielä mitä. Yhen hampaan joutui poistamaan, ja se oli takahammas josta muutenkin enää melkein pelkät reunat jäljellä. Meet vaan. Mitä enemmän asiaa lykkäät, sulla ei kohta oikeesti oo hampaita ollenkaan. Sitä sä et varmaankaan halua. Sitä paitsi hoitamattomista hampaista voi saada verenmyrkytyksen. Varmaan kuitenkin pienempi paha mennä hammaslääkäriin kuin kuolla.
Vierailija kirjoitti:
No ei keneltäkään "revitä etuhampaita pois". Totta kai ne hampaat korjataan, tai jos nyt ihan pakko on poistaa, niin implantti tilalle. Nyt lopetat vinkumisen ja alat hoitaa hampaasi kuntoon. Ärsyttävää tollanen vikinä aikuiselta ihmiseltä.
Tiedätköhän ollenkaan paljonko implantit maksavat? Useita tuhansia,ei kaikilla ole siihen varaa. Mitenkään automaattisesti niitä ei(tietenkään)saa,kaikille niitä ei voi edes laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Implantit tosin maksaa useamman tuhat euroa kappale. Minulla tuhosi aikanaan syömishäiriö hampaat ja nyt olen säästänyt vuosikausia vähistä rahoistani, että sais joskus implantit. Ei siis mikään läpihuutojuttu välttämättä.
Meet sinne ja sanot suoraan että oot ollut lusmu hoitamaan purukalustoa. Ne ripittää sua mutta hellästi ja vaan sen verran että koet ansainneesi sen ja voit antaa itsellesi sen anteeksi kun hoidat homman nyt kuntoon. Lähdet hyvillä mielin pois puhdistetuin kalustoinesi ja sitten teet saman uudestaan 8 vuoden kuluttua!
Näin se tehdään.
p.s. ne tarrat ja tikkarit saa vain lapset, älä pyydä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin 20 vuoden breikin jälkeen. Luulin kans et mun hampaat on aivan menetettyä kamaa mut vielä mitä. Yhen hampaan joutui poistamaan, ja se oli takahammas josta muutenkin enää melkein pelkät reunat jäljellä. Meet vaan. Mitä enemmän asiaa lykkäät, sulla ei kohta oikeesti oo hampaita ollenkaan. Sitä sä et varmaankaan halua. Sitä paitsi hoitamattomista hampaista voi saada verenmyrkytyksen. Varmaan kuitenkin pienempi paha mennä hammaslääkäriin kuin kuolla.
Mitä hammaslääkäri sanoi noin pitkän tauon jälkeen? Oliko sinulla monta reikää? Kauan meni että hampaat saatiin kuntoon?
Ajattelin tismalleen samalla tavalla ja lykkäsin hammaslääkäriin menemistä vuosia. Sitten kun lopulta sain pakotettua itseni sinne, se ei ollutkaan niin kamalaa. Eivät arvostelleet eikä valittaneet ja hampaatkin saatiin korjattua vaikka luulin toivottomaksi. Kannatti mennä.
Sama ongelma. Viimeksi kun kävin hammaslääkärissä, sain sellaisen saarnan osakseni, että eipä huvita enää käydä :( en ymmärrä, miten hammaslääkäripelkoisen toruminen ja nöyryyttäminen auttaa asiaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hammaslääkäri sanoi noin pitkän tauon jälkeen? Oliko sinulla monta reikää? Kauan meni että hampaat saatiin kuntoon?
Ei mulle missään vaiheessa kai suoranaisesti sitä pitkää taukoa hämmästelty tai ainakaan siitä syytelty. Tietysti käytiin läpi ihan perusjuttuja et hammasvälejä pitää puhdistaa aktiivisesti ja syödä ksylitolia jne., eniten suuhygienisti näistä mulle luennoi ja muistutti että mulla on vielä hyvät mahikset pitää pitkään omat hampaat suussa jos vaan ryhdistäydyn ton hammashuollon suhteen. Oli monta reikää, en muista tarkkaa määrää mutta vähissä oli täysin reiättömät hampaat. Joku max. puol vuotta siinä meni? Ekan kerran kun menin niin pelotti ihan hirveesti ja jälkeenpäin jopa itketti, mut sit kun huomasin et mua kohdellaan ihan ystävällisesti eikä se satu eikä muutenkaan oo hirveetä, melkein rupesin jopa nauttimaan niistä käynneistä.
Kyllä ne on pahempaakin nähneet, usko pois.
Menet sinne vain, hampaat paikataan, koko suu puhdistetaan ja mieti miten ihana on hymyillä ja jutella sen jälkeen. :)
Ja valkaiset vaikka hampaat sen jälkeen kun ne on korjattu ja paikattu.