Mitä tehdä, kun lapsi pahoinpitelee vanhempiaan?
Tuttavaperheeni 13-vuotias poika on ollut pienestä pitäen räjähdysherkkä ja melko väkivaltainen. Nyt ikää alkaa olla sen verran, että poika pystyy tosissaan vahingoittamaan perheenjäseniään. Viimeksi viime viikolla todistin, kuinka perheen isä tärisi ja itki pojan hysteerisen raivokohtauksen päätteeksi. Se pysäytti. Luulen, että perhe alkaa olla henkisesti loppu ja pelkään tosissani, mitä tulevaisuus tuo heille vielä tullessaan.
Voinko ulkopuolisena tehdä muuta kuin olla perheelle tukena? Onko tämä lastensuojelun asia? Tai jonkin muun viranomaistahon? Poika on nuorempana lyönyt minuakin.
Kommentit (11)
Turha tästä on enempää turpaansa länkyttää. :D
Lastensuojeluilmoitus.
Lasu, vanhemmat eivät selkeästi pärjää lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Turha tästä on enempää turpaansa länkyttää. :D
Lastensuojeluilmoitus.
Tosiaan yksi sana riittää, lastensuojeluilmoitus.
Eipä tässä paljon tosiaan keskusteltavaa ole. Samaa mieltä edellisten kanssa.
Kuulostaa aika pelottavalta touhulta. Lasu, ennen kun joku pääsee hengestään.
Ongelmaan olisi pitänyt puuttua jo aiemmin. Asutteko alueella josta löytyy nuorisopsyk. poliklinikka?
Erikoista ettei poikaa ole aiemmin perheen toimesta saatettu avun piiriin.
Pitäisi olla lastensuojelun asia mikäli perhe ei itse kykene riittävää apua hakemaan.
Itse olen kasvanut väkivaltaisen sisaruksen kanssa. Nyt aikuisena hän on aiavn normaali muita ihmisiä kohtaan, työkykyinen ja elää tavallista elämää. Ja minulle rakas. Mutta kun menin yläasteella silmä mustana kouluun eikä kukaan aikuinen edes kysynyt voinko hyvin tai mikä hätänä, tuntui ettei kukaan välittänyt minusta.
Sisarusta hoidettiin kyllä psykiatrisessa hoidossa, mutta itse olen saanut terapiaa tuohon tilanteeseen vasta aikuisena kun itse osasin sitä hakea.
Teen sitten lastensuojeluilmoituksen. Perhe on kuitenkin todella sulkeutunut ja pelkään, etteivät he halua/osaa/uskalla puhua asiasta ulkopuoliselle :( En ole nähnyt pojan käyttäytyvän näin kodin ulkopuolella, joten asiat on varmaankin vain ollut helppo lakaista sinne oman kynnysmaton alle. Ap.
Soita poliisille jos olet seuraavan kerran paikalla raivokohtauksen aikaan. Tulee ainakin todistajia tilanteelle.
koko perhe hoitoon välittömästi, poika etunenässä. kuulostaa vakavalta ja on korkea aika puuttua tilanteeseen heti.