Millaista koululiikunta on nykyään?
Kun aikanaan itse olin peruskoulussa, koulun liikuntatunnit oli toteutettu niin että ihan tavallinenkin lapsi (normaalipainoinen, vapaa-ajalla liikkuva) alkoi tuntea vastenmielisyyttä liikuntaa kohtaan, saati sitten ne jotka olivat tukevia ja kömpelöitä. Kaikenlaista yleisurheilua oli kokeiltava, tosin ilman sen kummempaa opastusta, joten esim. aitajuoksussa jalat kolisivat aitoihin. Jos jotakin ei halunnut tehdä, kuten vaikka jos tosi lyhyt ei halunnut kokeilla aitajuoksua kun aidat olivat korkeita, opettaja uhkaili kotimuistutuksella. Sama pakko päti kaikkeen muuhunkin; aivan sama vaikka olisi ollut korkeanpaikankammo tai käsi kipeänä, puolapuilla oli roikuttava ylimmällä tasolla ja alas ei ollut tulemista ilman lupaa. Jos jollakulla oli todistus ja ohjeistus siitä, että liikunnassa ei saa tehdä sitä ja tätä, koska tämä ja tuo vaiva, opettaja suhtautui siihen nuivasti ja vähätellen. Hiihdossa kaikkien oli pakko laskea jyrkät mäet, osasi hiihtää tai ei ja jotkut sitten tyyliin itki ja laski. Hiihtomatkat olivat myös todella pitkiä, joten huonot hiihtäjät hiihtivät kauemmin kuin liikuntatunti kesti. Liikuntatunnin jälkeen kaikkien oli pakko mennä suihkuun, ei olisi tullut kuulonkaan mikään kainostelu ja ainakaan sellaista ei olisi ymmärretty. Suihkutilassa ei ollut mitään koppeja tai väliseiniä vaan se oli iso avara tila. Ja se ainainen tamburiini, jolla opettaja paukutti tahtia jumpassa. Liikunnanopettajat olivat yleensä myös perusluonteeltaan jotenkin kireitä ja kiukkuisia.
Millaista on nykyala- ja yläkoulussa liikunta? Vieläkö asiat tehdään pakolla, onko oppilailla oikeus omaan tahtoon vai riittäälö, että oppilas vaikka kävelee jos ei halua suksia ja luistimia hommata (tai hiihdetäänkä ja luistellaanko koulussa vielä)? Aloin näitä koululiikuntatunteja muistella kun tuli kerran salilla puhetta aiheesta ja kovin monella aikuisella on samanlaiset ankeat kokemukset koululiikunnasta ja aikuisena ollaan oikein yllätytty, että liikunta voi olla oikeasti ihan kivaa kun sitä saa harrastaa omien mieltymysten, kiinnostuksen ja kykyjen mukaan.
Kommentit (2)
Uuden opsin mukaan liikunnassa toteutetaan ainakin meidän koulussa vertaisopettamista kivalla tavalla. Eri lajeja harrastavat oppilaat saavat opettaa omaa lajiaan toisille. Omat lapset esim. ovat opettaneet voimistelua ja jalkapalloa. Kovasti tuntuu olevan lasten mieleen.
Nuo hiihto- ja ehkä luisteluhommatkin oli varmaan vain maalaisten liikuntatuntiohjelmassa. Mitä olen aiheesta kuullut, maaseudulla liikuntaan on suhtauduttu muutenkin kauhean tosissaan ja jos opettajaksi on osunut joku talvilaji-intoilija, sitten on koko talvi hiihdetty ja luisteltu ja luisteltu ja hiihdetty vaikka millaisessa pakkasessa.
Harvalla varmaan on mitenkään hyviä kokemuksia koululiikunnasta ainakaan takavuosilta. Olen kuullut monilta nykyisiltä aktiiviliikkujiltakin, kuinka koulussa inhosivat liikuntaa ja liikunnanopettajien asenne oli usein tärkeänä syynä ja oli inhottava katsella kuinka kohdeltiin juurikin kömpelöitä tai muuten huonoja liikkujia.