Wilma-merkinnät
Näkeekö opettajat omalla koneellaan kaikki oppilaan tuntimerkinnät.
Ihmetyttää kun lapsella on koululla kaksipäiväinen tapahtuma, johon osallistuu siis 8 - 16. Vuotuinen toistuva tapahtuma. Ja nyt sitten Wilmaan ropisee "luvaton poissaolo"-merkintöjä opettajilta ja vaikka jo eilen laitoin jokaiseen erikseen, että "tämäjatämä tapahtuma ke ja to" niin aina vaan niitä laitetaan.
Jotenkin tosi mänttiä, että toinen tekee extraa koulun omassa tapahtumassa ja sitten tieto ei kulje ollenkaan, että ei tod lintsaa, vaan päinvastoin. Ja eikö luokanvalvojan pitäisi infota niitä opettajia koulun sisäisesti, eikä äidin jälkikäteen kuittailla merkintöjä?
Kommentit (5)
Katso mitä lapsellesi valehdellaan:
http://www.edu.fi/perusopetus/uskonto_ja_elamankatsomustieto/uskontonet…
Ja miksi joku valopää alapeukuttaa kysymystä? Kyllä tää minusta ihan aiheellinen kysymys oli.
ap
Viestit eivät näyt kuin niille, joille olet ne lähettänyt. Tuntimerkinnät näkyvät kaikille.
Mutta meillä ainakaan huoltajalla ei ole oikeuksia laittaa poissaololle kuin sairas- tai lintsausmerkintä. Poissolo muun syyn takia ei ole vain ilmoitusluontoinen seikka. Meillä vajaan päivän poissoloon muista syistä voi pyytää luvan luokanvalvojalta Wilma-viestillä. Koko päivän poissaololupa anotaan lv:lta kirjallisella lomakkeella. Yli viiden päivän poissaoloon anotaan lupa rehtorilta.
Pääsääntö on, että luokanvalvoja vastaa siitä, että merkinnät ovat kohdillaan. Niitä korjataan paljon jälkikäteen, se on ihan normaalia. Pääsääntöisesti aineenopena merkkaan poissaolijalle selvittämättömän poissaolon ja huoltaja ja lv saavat sitten myöhemmin merkitä, onko kyse ollut sairaudesta tai muusta poissaolosta. Se, missä yksi sadoista oppilaistani on juuri sillä kertaa ollut, ei ole minun ongelmani enkä ehdi sitä tunninpidon lomassa alkaa miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Viestit eivät näyt kuin niille, joille olet ne lähettänyt. Tuntimerkinnät näkyvät kaikille.
Mutta meillä ainakaan huoltajalla ei ole oikeuksia laittaa poissaololle kuin sairas- tai lintsausmerkintä. Poissolo muun syyn takia ei ole vain ilmoitusluontoinen seikka. Meillä vajaan päivän poissoloon muista syistä voi pyytää luvan luokanvalvojalta Wilma-viestillä. Koko päivän poissaololupa anotaan lv:lta kirjallisella lomakkeella. Yli viiden päivän poissaoloon anotaan lupa rehtorilta.
Pääsääntö on, että luokanvalvoja vastaa siitä, että merkinnät ovat kohdillaan. Niitä korjataan paljon jälkikäteen, se on ihan normaalia. Pääsääntöisesti aineenopena merkkaan poissaolijalle selvittämättömän poissaolon ja huoltaja ja lv saavat sitten myöhemmin merkitä, onko kyse ollut sairaudesta tai muusta poissaolosta. Se, missä yksi sadoista oppilaistani on juuri sillä kertaa ollut, ei ole minun ongelmani enkä ehdi sitä tunninpidon lomassa alkaa miettimään.
En ole laitellut mitänä viestejä, vaan kuittaillut merkintöjä.
Tässä tapauksessa kyse on siis koulun perinteestä, johon osallistuu oppilaita aina samoilta kahdelta luokkatasolta. Ei voi olla yllätys, että ne on just nää luokkatasot ja että se tapahtuma siellä koululla on, kun siellä ei edes opet pääse opehuoneeseen tai luokkiinsa ilman että törmäävät ko tapahtumaan.
Eli kyl nyt ihmettelen, että miksi minä olen se, joka kuittailen oppilaan osallistuvan siihen tapahtumaan.
Kyllä ne merkinnät näkee, mutta minulla ei ole ainakaan tapana katsella oppilaan merkintöjä muilta tunneilta. Tämä tuntuisi kyttäämiseltä ja koska merkitsen poissaolot tunnin alussa samalla kun tarkistan ketä on paikalla niin minulla ei ole aikaa katsella eilisiä merkintöjä. Ja en voi kuitenkaan kuitata oppilasta sairaaksi tänään jos hän oli sitä eilen ilman, että minua on suoraan asiasta infottu. Tässä tapauksessa luokanohjaajan tai tapahtumasta vastuussa olevan opettajan olisi kyllä pitänyt kuitata molemmat päivät Opetuksessa muualla -merkinnällä. Kun näin ei ole tehty niin vastaisen varalle kirjoita poissaolo koko päivästä, jolloin kun minä laitan merkinnän poissaolosta se muuttuu suoraan selvitetyksi poissaoloksi ja kun näen selityksen samalla myös niin voin kuitata oikealle 'värille'. Peruskoulussa tällä ei ole väliä, mutta lukiossa on, koska poissaoloja saa olla vain tietty määrä. Silloin koulun tapahtuma ei tietysti ole poissaolo kuten sairaana kotona oleminen on.