Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kun joku mamma toi lapsensa autolla päiväkotiin ILMAN TURVANISTUINTA

Vierailija
10.05.2017 |

Siis apua! Lapsi taisi olla noin 5-vuotias eikä istunut turvanistuimella. Lapsillahan on turvanistuinpakko. Istui siellä takapenkillä, onneksi edes vyö oli. Mutta äkkijarrutuksessa lapsen luut eivät ehkä kestä vyötä tai lapsi voi liukua vyön alta pois.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä riittää korokeistuin. Ehkä istuin oli toisen vanhemman autossa?

Vierailija
2/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän äiti tiedä mikä hänen lapselleen on sopiva matkustusmuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö talonyhtiöltä saa lainaksi turvanistuimen?

Vierailija
4/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kuullut korokeistuimesta?

Vierailija
5/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis apua! Lapsi taisi olla noin 5-vuotias eikä istunut turvanistuimella. Lapsillahan on turvanistuinpakko. Istui siellä takapenkillä, onneksi edes vyö oli. Mutta äkkijarrutuksessa lapsen luut eivät ehkä kestä vyötä tai lapsi voi liukua vyön alta pois.

Mitäs turvavyötä ajattelit viisivuotiaan käyttävän, jos auton vyöt ovat mielestäsi vaaralliset?

Vierailija
6/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarkka turvallisuusasioissa, mutta lain mukaan yli 3-vuotias saa satunnaisessa kuljetuksessa istua takapenkillä pelkissä vöissä.

Vierailija
7/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tarkka turvallisuusasioissa, mutta lain mukaan yli 3-vuotias saa satunnaisessa kuljetuksessa istua takapenkillä pelkissä vöissä.

Eikä saa! Muutenkaan en voi ymmärtää tuota, että lasta pidetään turvaistuimessa tai korokkeella vain sen vuoki, kun pitää/saa sakot.

Entäs se lapsen turvallisuus/henki. Eikö sen pitäisi olla se syy siihen, että lapsi aina matkustaa asianmukaisesti eikä se, että jos poliisi näkee niin saa sakot.

Vierailija
8/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä saa! Muutenkaan en voi ymmärtää tuota, että lasta pidetään turvaistuimessa tai korokkeella vain sen vuoki, kun pitää/saa sakot.

Entäs se lapsen turvallisuus/henki. Eikö sen pitäisi olla se syy siihen, että lapsi aina matkustaa asianmukaisesti eikä se, että jos poliisi näkee niin saa sakot.

Huoh, kaikki on niin mustavalkoista!!!!!

Joskus voi olla tilanne että ei vaikka ole sitä autoa käytössä missä on lapsen istuin, matka on lyhyt ja turvallinen jne. Voihan joku ajaa jalkakäytävällä päälle kun lapsen kanssa kävelee tarhaan, missään emme ole turvassa!!!!!!!

Vierailija
9/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on taas joku teinipojan aloittama provo, mutta 5-vuotiaat eivät yleensä enää istu turvaistuimessa. 5-vuotias on useimmiten vähintään 110cm ja istuu turvavyöistuimessa tai korokkeella. Molemmissa on käytössä ihan ne tavalliset auton turvavyöt.

Vierailija
10/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.

Finlex.fi

Vierailija
11/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitköhän minut viemässä kummilastani? Otin hänet eilen illalla hoitoon hyvin lyhyellä varoitusajalla, eikä turvaistuin tullut ihan ensimmäisenä mieleen. Kiitos silti huolenpidosta.

12/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset istuivat tuossa iässä turvavyöistuimessa mutta monella on tuolloin käytössä vain se koroke.

Mistä tiedät ap, ettei kyseisellä lapsella ollut takamuksen alla koroketta?

Vierailija
13/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun paljon isommatkin lapset käyttää "turvavälinettä" autossa. Tuo ei siis ollut oma näkemykseni asiaan, vaan ainoastaan viittaus lakiin.

T. 6

Vierailija
14/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhanan kyylä!!

Vierailija
15/15 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että raportoit asiasta täällä.