Pääsykokeet poistuu 2020 mennessä
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mihinhän tämä väite perustuu?
Jos pääsykoe poistuu, niin silloin yo-kokeiden pitää vapautua rajattomiksi uusintakerroiltaan. On nimittäin järjetöntä jos ihmisiltä evätään mahdollisuus jatkokoulutukseen pelkästään aiemman opiskelumenestyksen perusteella.
Olen lukiolainen ja oponi juuri tällä viikolla kertoi että uusintakerrat aiotaan muuttaa rajattomiksi. Tosin en tiedä milloin
Jos tarkoitus on että pääsykokeet poistuu niin silloin opiskelemaan pitäisi hakea lukion päättötodistuksella, jotta se olisi yhdenveroinen amiksen todistuksen kanssa. Tai sitten amislaisille pitäisi järjestää kirjoituksia vastaava koe opintojen päätteeksi. En tiedä että kuinka vaikeata muilla amislaisilla, mutta mun mielestä lähihoitaja kokeet oli ihan yhtä vaikeita kuin lukion kokeetkin. Omalla tavallaan vaan eli meillä ainakin sitä ruotsia piti ihan oikeasti pystyä puhumaankin kokeessa, ei pelkästään kirjoittamaan ja kuuntelemaan. Molemmat olen suorittanut. Itse asiassa lähihoitajan matematiikan koe on siinä mielessä vaativampi, että siinä ei saa olla yhtään virhettä eli yksikin pilkku väärässä paikassa johtaa hylättyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän käy vanhoilla yo-todistuksilla pyrittäessä?
Nimim. Ällän paperit, päästäänkö nyt pänttäämättä alanvaihtoon?
Paskasti. Ensikertalaiskiintiö on joka sisäänotossa valtava. Tällä uudistuksella nimenomaan halutaan vähentää rajusti muiden kuin uunituoreiden ylioppilaiden sisäänpääsyä yliopistoon.
Tulevaisuudessa voi uusia yo kokeen useita kertoja niiin ilmeisesti kaavaillaan. Pääsykokeet ei poistu kokonaan mutta muuttavat muotoa, ei enään valmennuskursseja eikä pitkää tankkaamista tietyille aloille.
Vaikeaa mennä uusimaan, kun ei osaa tehdä sähköistä koetta.
Erityisen vaikeaa on matikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskasti. Ensikertalaiskiintiö on joka sisäänotossa valtava. Tällä uudistuksella nimenomaan halutaan vähentää rajusti muiden kuin uunituoreiden ylioppilaiden sisäänpääsyä yliopistoon.
riippiuu mityä vaaditaan mihinkin esim fykebi äikkä, pitkä maa ja kaikki laudaturit pääsee moneen eri paikkaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää millainen se pääsykoe sitten on esimerkiksi lääkikseen tai oikikseen, jos se ei vaadi valmistautumista. Jonkinlainen älykkyystesti varmaan. Sekö mittaaa hyvin soveltuvuutta alalle? Motivaatiolla ei ole enää mitään merkitystä.
Uudistus on järjetön siitäkin syystä, että on kohtuutonta odottaa, että kaikki tietävät jo lukiossa mitä haluavat tehdä eläkeikään asti.
Surullista mitä Suomelle on tapahtumassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippiuu mityä vaaditaan mihinkin esim fykebi äikkä, pitkä maa ja kaikki laudaturit pääsee moneen eri paikkaan.
En ymmärrä mitä tarkoitat, mutta vaikuttaa siltä että säkään et ole ihan kartalla siitä mistä puhutaan.
Jos ensikertalaisille on jyvitetty vaikka 85% paikoista, ja pääsykokeen kautta tuleville 10%, niin siitä viimeisestä viidestä prosentista kilpailevat kaikki halukkaat jotka eivät kuulu ensikertalaisiin. Kai tajuat että tuossa on aika paljon kovempi kilpailu.
Pääsykoe järjestetään pienennettynä niille, jotka eivät voi päästä sisään muissa kiintiöissä, esim. koska eivät ole suorittaneet suomalaista yo-tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
bn pitkä matikkahan on vaikein samaten fysiikka, kemia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääsykokeet poistu mihinkään. Kyse on siitä, että vuonna 2020 päästötodistus on pääasiallinen sisäänpääsyväylä. Muutkin väylät jäävät. Elekeehän hättäilkö.
Hyvä juttu. Itse aloitin juuri opiskelun avoimessa AMK:saa, kun en pääsykokeella päässyt sisään. Opiskelutoverit ovat lukion käyneitä ja pääsykokeilla sisään päässeitä ja minä olen se joka saa vitosia, kun he eivät osaa edes käyttää tietokonetta....
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Itse aloitin juuri opiskelun avoimessa AMK:saa, kun en pääsykokeella päässyt sisään. Opiskelutoverit ovat lukion käyneitä ja pääsykokeilla sisään päässeitä ja minä olen se joka saa vitosia, kun he eivät osaa edes käyttää tietokonetta....
Keksi muita satuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitus on että pääsykokeet poistuu niin silloin opiskelemaan pitäisi hakea lukion päättötodistuksella, jotta se olisi yhdenveroinen amiksen todistuksen kanssa. Tai sitten amislaisille pitäisi järjestää kirjoituksia vastaava koe opintojen päätteeksi. En tiedä että kuinka vaikeata muilla amislaisilla, mutta mun mielestä lähihoitaja kokeet oli ihan yhtä vaikeita kuin lukion kokeetkin. Omalla tavallaan vaan eli meillä ainakin sitä ruotsia piti ihan oikeasti pystyä puhumaankin kokeessa, ei pelkästään kirjoittamaan ja kuuntelemaan. Molemmat olen suorittanut. Itse asiassa lähihoitajan matematiikan koe on siinä mielessä vaativampi, että siinä ei saa olla yhtään virhettä eli yksikin pilkku väärässä paikassa johtaa hylättyyn.
On kyllä vaikea puolustaa lähäreitä tällä palstalla, kun aina joku hömelö tulee kirjoittamaan tällaisia satuja.
Lähäreiden koealueet on vitsi. Peruskouluikäisillä luetetaan pidempiä koealueita kuin lähihoitajakoulutuksessa. Ja laskut on peruskamaa, peruskoulusta kiitettävällä matikalla selvinnyt heittäisi ne opettelematta läpi väitän minä. Olen näes auttanut tuttua lähihoitajaopinnoissa ja siinä tuo kiskoi vitosen peruskoulunumeroilla hyviä arvosanoja lukemalla kokeeseen peräti kolme sivua. Matikan laskut vasta helppoja olikin. Ei voi verrata siihen, mitä ysit joutuu jo opettelemaan peruskoulussa. Tämä ei tarkoita, etten arvosta lähihoitajan ammattia, mutta koulutus ei ole missään suhteessa vaativa. Se on tasoltaan alle yläkoulun vaatimusten ja se on luonnollistakin, koska samalla vaatimustasolla porukka menisi rimaa hipoen läpi.
Pääsykoelinjan on syytä mielestäni kyllä säilyä. Amistaustalta on mahdoton hakea pelkillä papereilla, yksikään yliopisto ei ala rinnastamaan amistodistuksia ylioppilasarvosanoihin, kun haetaan teoreettisiin opintoihin sopivia opiskelijoita. Samoin on niitä, joilla on ylppärit menneet penkin alle. On kohtuullista, että on aina uusi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi muita satuja.
Ihan totta tämä on. Yksi ei osannut tallentaa muistitikulle, toinen pilveen ja perusohjelmatkin tuottaa vaikeuksia.
Eikö nyt oo se aika että mietitään joko lukioon vai amikseen.
Mutta eihän se poistaisi sun vanhoja arvosanoja. Eikä ne käsittääkseni välitä lukion kurssiarvosanoista vaan ainoastaan ylppärien arvosanoista.
Ja jos olet jo tehnyt ylppärit, niin et saa niitä yhtä kertaa enempää uusia.