Kissat ei vaan tule toimeen
Talossa kaksi kissaa ja koira. Kissat ovat naaras sekä uros, ja veikkaan että se tuottaa nyt ongelmia.
Naaraskissa tykkää olla omassa rauhassa, hermostuu herkästi, jos sen tilaan tulee muita karvapalloja (ellei ole juuri saamassa ruokaa, aina ennen ruokailua tykkäävät pestä toisiaan) ja sähisee ja saattaaa räpsästä tassullakin liian päällekäyvää uroskissaa.
Ennen meillä oli kolme kissaa, kaksi urosta ja se naaras. Toinen uroksista kiusasi naarasta jatkuvasti, ja päätettiin luopua tästä, kun lähipiiristä osoitettiin halua ja ehdotusta, että josko tilanne sillä rauhoittuisi. Nyt jälkeenpäin ajateltuna oli huono idea erottaa poikakissat ja jättää tyttökissa tänne. Sillä hetkellä tuntui, että kiusanhenki saa lähteä, mutta typerästihän siinä ajatteli. Nyt on yksi leikkiä kaipaava seurapoikakissa täällä, ja yksineläjä, välillä hellyyttä rakastava, muuten äkäilevä tyttökissa.
Tilaa on, pystyvät olemaan erillään ja nukkumaan omissa tiloissaan. Asuntoa myös pääsee kiertämään, eli ei väkisin tule yhteentörmäyksiä.
En vain tiedä mitä tehdä. Haluan antaa lemmikeilleni parhaan mahdollisen elämän, ja rauhallisen kodin. Niiden luonteet vain törmäävät usein yhteen. Tilaisuus oli korjata koko tilanne, mutta valitsin siinäkin väärin, enkä ymmärtänyt kokonaiskuviota.
Kissat ei tosiaankaan läheskään aina tule keskenään toimeen. Jos elämistilana on pelkkä asunto lisäksi, niin ahtaus haittaa.
Itsellä koko elämä kokemuksia kissoista - meillä on aina niitä ollut ja useita. Lapsuudenkodista omaani. Meidän kissoilla on ollut onni päästä ulos useimmiten. Lapsuudenkodissa oli kyllä koira ja kanejakin.
Yksi vanha naaraspuolinen kissa meillä on ollut erityisen "Minä olen herra sinun jumalasi, älä pidä muita kissoja" - ajoi aina muuta pois, kävi ihan kimppuun. Ihana kissa, ihmisrakas, lapsirakas ja kaikkea - mutta ei sietänyt muita kissoja. Tällöin sijoitettiin tämän kissan aikuiseksi kasvaneita pentuja 2 (toinen minulle, toinen meni veljelle).
Aikuisina toisiinsa tustustuneet kissat (tai toinen aikuinen) ei koskaan ole yhtä hyviä ystäviä kuin pennuista asti keskenään olleet, yhteen kasvaneet. Kokemukseni mukaan.