Mitä tuetulla lomalla tehdään?
Haimme lasten kanssa ensimmäistä kertaa tuettua lomaa ja sellainen meille myönnettiin 😊 kertokaa kokemuksia näistä lomista, millaista ohjelmaa oli ja oliko helppo tutustua uusiin ihmisiin vai touhusitteko vaan oman perheen kesken?
Kommentit (15)
Lähden toista kertaa lasten kanssa tuetulle lomalle. Miestä ei nuo sosiaaliset leikit jne juurikaan kiinnosta ja on töissä mieluummin.
Eka kerralla oltiin kyllä ihan aamusta iltaan koko joukon kanssa. Päivällä oli pakollista yhteistä ohjelmaa ja iltaisin pelattiin mölkkyä tms nukkumaanmenoon asti. Yöt olin rauhassa lasten kanssa :)
Seuraavan loman ohjelma tuli jo. Oletettavasti päivät ollaan porukalla, iltaisin ehkä ei. Ollaan kylpylässä, joten ehkei olla aina samaan aikaan polskimassa.
Minne ap olet menossa?
Yyteriin heinäkuussa. Lapset on molemmat tosi sosiaalisia, mutta itse olen todella ujo ja jännittää just vaikka jotkut "tutustumisleikit". Minäkin menen keskenään lasten kanssa, yhteensä siis 😊
Ryypätään niin, että käveleminen onnistuu vain tuettuna.
AI, niitä on vieläkin. Oltiin sellaisella joskus muutama vuosi sitten Yyterissä. Lapset muistelevat edelleen. En kyllä osallistunut mihinkään yhteistoimintaan. En muista sellaisia olleen...olen kyllä hyvä välttämään tuollaisia. ruoka oli hyvä ja täysihoito kun oli, tuntui, että sai syödä koko ajan.
Kertokaa kokemuksia että millaista oli 😊
Ei noissa yleensä ole mitään pakollista ohjelmaa. Olemme olleet lomalla ja vapaaehtoisia juttuja oli kuten lasten aarteenetsintä. Eriasia sitten lomat jotka järjestetään vaikka vain ADHD- lasten perheelle, niissä ohjattua vertaistukea/ohjelmaa.
Mä olin kerran tuetulla lomalla, kylpylässä, Varkaudessa. Tämä oli yksinhuoltajille. En suosittele.
Plussia:
- sai uida kylpylässä niin paljon kuin sielu sieti
- ruoan sai ilmaiseksi monta kertaa päivässä
- ei ollut kovin kallis, vain itsestäni maksoin jonkun x määrän.
Miinusta:
- paikanpäälle oli mentävä omalla autolla kun kylpylä oli korvessa
- saimme "viikko-ohjelman", luvatuista aktiviteeteistä n. 1 / 3 oli vaivauduttu järjestämään ja nekin oli suoraan sanottuna p*skoja
- oli luvattu lastenhoito, eipä sitä sitten ollutkaan!
- kanssamme samaan aikaan oli kurssi eläkeläisille, saimme koko ajan väistellä töykeitä vanhuksia joita selkeästi häiritsi lapset heidän rentoutumislomalla. Yritäppä selittää lapselle miksi eläkeläiset saa töniä, tuuppia ja ohitella ruokalajonossa mutta me emme....
- huone oli surkea, haisi homeelle/pahalle, pölyinen, ei jääkaappia, tosi pieni
- tylsyys, viikko siinä haisevassa huoneessa yksin lasten kanssa....
- aamupala alkoi vasta klo 8, kiva kun lapset herää klo 05 ja yrität pitää ne hiljaa ettei naapurihuoneet (ne eläkeläiset) häiriinny
- viikkoon huonettamme ei siivottu vaikka laitoin joka päivä "siivous, kiitos" lätkän oveen roikkumaan, hiekkaa lattiat täynnä
- ulkona ei oikein ollut mitään leikkipuistoa tmv.
- missään ei saanut kuivatettua lasten ulkovaatteita eli pystyimme ulkoilemaan 1 x pvä, lähinnä kävelimme hotellia ympäri sohjossa
Minä en ainakaan tutustunut keneenkään, kaikki ne huikeat viisi muuta yh-äitiä samalta kurssilta puuhasteli vain omien lasten kanssa. Lisäksi olin ainoa jolla oli kouluikäiset lapset, muilla oli vauvoja / taaperoita. Esim. Klo 12-14 ketään ei missään kun kaikki oli päikkäreillä! Tylsyys jäi päällimmäisenä mieleen ja pettymys lastenhoidon puuttumisesta. Kotona on helpompi pyörittää arkiruljanssia lasten kanssa. Emme ole hakeutuneet uudestaan tuetulle lomalle. Tiedän että jotkut on tykänneet olla, varmasti on kursseja moneen lähtöön. Meille kävi vain yksinkertaisesti huono tuuri.
Mihin paikkoihin kannattaisi hakea (ensi vuonna) 13 ja 14 vuotiaan kanssa?
Onko joku ollut kisakeskuksissa tai kylpylöissä, joissa järjestetty ohjelmaa, johon teinitkin tykkäävät osallistua?
Luin sen verran netistä, että Yyteriin yms suosittuihin kohteisiin vaikeampi päästä. Meille käy julkisten kulkuyhteyksien päässä oleva paikka, missä just teineille mieleistä juttua.
Olen ollut vaatimattomassa rantapaikassa. Ohjelmaa oli aamujumpadta ilta lätynpaistoon, mutta mihinkään ei ollut pakko osallistua. Veneet ja pyörät oli vapaassa käytössä. Rantasaunat joka toinen päivä. Jääkaapit,kahvin,vedenkeitin ja mikro majoitustiloissa. Sinne sai ottaa ruualta voileipää tms. Jos heräsi aikaisin. Kahvia, teetä ja kaakaota sai keittää milloin vain.
Oriflame esittely ja meikkiopetus ja sillä aikaa lapsille omaa ohjelmaa.
Tikkataulut ja frisbeegolfit ja leikkipaikat ttampoliineineen oli aina käytössä.
Ilmeisesti nuo vaatimattomat mmajoituspaikat satsaavat aktiviteetteihin.
Me olemme menossa Summassaareen, onko muita? Millainen paikka se on? En ole koskaan ennen ollut tuetulla lomalla ja mietin kans just noita aktiviteetteja... En ole mikään ryhmäleikkijä, en todellakaan. Toivon vain mukavaa oleskelua rannalla, vaeltamista luonnossa, saunomista, jne.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme menossa Summassaareen, onko muita? Millainen paikka se on? En ole koskaan ennen ollut tuetulla lomalla ja mietin kans just noita aktiviteetteja... En ole mikään ryhmäleikkijä, en todellakaan. Toivon vain mukavaa oleskelua rannalla, vaeltamista luonnossa, saunomista, jne.
Niin minäkin. Harmi kun ei mennä samaan paikkaan.
Pieksämäen Lomapirtin tuetusta hiihtolomasta kokemus. Mukavaa oli. Kiva kämppä, upea miljöö järven rannalla, paljon ohjelmaa, saunomista, sopivasti omaa aikaa ja koko ajan oli ruoka-aika (siltä tuntui) :-) . Ajeltiin lähiseuduilla autolla ja käytiin mm. uimalassa, luistelureitillä, pulkkamäessä jne. Jäi tosi kivana kokemuksena mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on mahtavat maastot vaeltamiseen.
Nosto.