Miten olette kertoneet lapsille avio- ja avoliitosta? Sanotteko vain, että
Kommentit (17)
Periaatteessa joo sanotaan, että jotkut haluaa naimisiin ja toiset eivät.
asioiden suhteen, mutta naimisissaolo tai olemattomuus näkyy kaikista vähiten päälle. Sitä lapset joskus voi ihmetellä, kuka on Matin isä tai missä Roopen äiti asuu, mutta eihän naimisissaolo yleensä ole sellainen asia millä ihmiset esittelee ittensä. Ei lasten kaverien vanhemmat sano meidän muksuille, että hei, olen Marja, Roosan äiti ja olen naimisissa Pekan kanssa, tai että olen Liisa ja meillä on tässä tällainen uusperhesysteemi Nikon isän kanssa mutta älkää nyt erehtykö kuvittelemaan, että me ollaan naimisissa.
Se mitä naimisissaolo ylipäätään tarkoittaa, tulee lasten kanssa puheeksi lähinnä silloin, jos on häitä tai eroja tai keskustelua niistä. Mutta en mä itsekään esim. tiedä onko meidän toiset seinänaapurit naimisissa. Toiset varmaan ovat, kun niillä on sama sukunimi, mutta saattavathan ne olla serkuksiakin... Toisista ei aavistustakaan kun eihän se eri sukunimi kerro mitään.
En minäkään kaikista tumtemistani naapureista ja puolitutuista tiedä, kuka on naimisissa ja kuka ei. Ulospäin avo- ja avioliitto näyttävät ihan samanlaisilta. Eihän avioliitto ole kuitenkaan kuin yksi allekirjoitettu sopimus. En minä sitä ainakaan kaikille julista.
Itse en niin vanhanaikaista rahallista sopimusta elatuksesta itselleni kaipaa
En minäkään kaikista tumtemistani naapureista ja puolitutuista tiedä, kuka on naimisissa ja kuka ei. Ulospäin avo- ja avioliitto näyttävät ihan samanlaisilta. Eihän avioliitto ole kuitenkaan kuin yksi allekirjoitettu sopimus. En minä sitä ainakaan kaikille julista.
että mitkä juhlat ne ovat, mitä sitten tapahtuu, mitä on olla naimisissa, minne mennään kun mennään naimisiin, mitä siellö naimisissa tehdään, kuka on naimisissa, miksi, miksi ei...
Ainakin meillä saa aina selittää juurta jaksain.
jotkut ovat naimisissa, toiset eivät? Entä mitä vastaatte jos lapset kysyvät, miksi joku pariskunta ei ole naimisissa?
erittäin toimiva. Juuri tämän päivän Hesarissa oli siitä, miten hyvän turvan avioliitto takaa avoliittoon verrattuna.
Voiko tämä oikeasti olla ongelma jollekin?
Itse en niin vanhanaikaista rahallista sopimusta elatuksesta itselleni kaipaa
Tämä kysymys ei todellakaan ole vaikeimmasta päästä. ;)
ap
jotkut ei uskalla mennä naimisiin, mutta kannattaa mennä jonkun kanssa naimisiin, niin on sitten niinkuin sitoutunut selvemmin.
Sitten kun lapsi hoksaa etteivät kaikki pariskunnat ole naimisissa, selitämme varmasti vain että kaikki eivät mene naimisiin, elävät yhdessä muuten vain.
Miksi ihmeessä lapset sellaista ajattelisí?
Jos kysyisivät niin sanoisin että eri ihmiset elävät tavallaan
Mutta jos kysyisivät, sanoisin että jotkut ihmiset kokevat sen avioliiton virallistamisen tärkeäksi ja toiset eivät.
joissa perinteiset perhemallit ovat yhä jotenkin erityisen määräävässä osassa? Tuli vaan mieleen, sillä itse asumme Pk-seudulla, ja täällä ainakin kasvavalle lapselle on itsestäänselvää, etteivät kaikki ole naimisissa. On avopareja (ok, en tiedä, tietääkö lapset yleisesti tätä nimitystä, mutta siis setiä ja tätejä, isiä ja äitejä, jotka ovat naimisissa, jotka menevät naimisiin lapsen kasvuaikana, ja jotka eivät ole naimisissa), on uusperheitä (joku saa pikkusiskon 5-vuotiaana, toinen saa ISOSISKON 5-vuotiaana), on lapsettomia pariskuntia, on yksinhuoltajia, on äiti- ja isäpuolia. Tämä kaikki on lapselle luonnollista, jokaisella kaverilla on omanlaisensa perhe.
Ja tottakai lapset kyselevät kaikkea, mutta minusta tuntuu, että tuo on niin luonnollinen asia lapsille ainakin tässä ympäristössä, ettei heille tule mieleen kysyä sitä. Siis miksi jonkun isä ja äiti eivät ole naimisissa. Se olisi vähän sama, kuin vaaleahiuksisten vanhempien lapsi kysyisi, miksi jonkun vanhemmilla on tumma tukka. Siis lapsi on kasvanut siihen tietoon, että jotkut parit ovat naimisissa ja jotkut eivät, ihan niin kuin joillakin on vaalea tukka ja toisilla tumma.
JOS lapsi sattuisi sellaista kysymään, vastaus olisi yksinkertainen: He eivät vaan ole halunneet tai kokeneet tarvetta mennä naimisiin. Eipä siinä sen kummempaa. Parisuhteesta tai perheestä se ei kerro mitään, eikä tosiaan sitoutumisen laatuun korreloi!
johtunee siitä, että heidän vanhempansa ovat eronneet.