Ensi kuun lopulla on jo kesäpäivänseisaus :-(
Se tarkoittaa sitä, että nyt ei ole vielä edes talvi loppunut ja alkanut kevät, mutta jo ensi kuun loppupuolella alkaa syksy, kun on kesäpäiväntasaus, mikä tarkoittaa kesän loppumista, pimeyden lisääntymistä ja syksyn alkamista :-( .
Kommentit (20)
Toivottavasti kesällä ei tule helteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi se nyt on, seisaus vai tasaus?
Helppo muistisääntö: kesällä Suomi seisoo.
Kesäpäiväntasaus ei tarkoita mitään kesän loppumista vaan sitä että aurinko on korkeimmillaan. Se ei ole edes tilastollinen kesän lämpimin kohta vaan se on Suomessa heinäkuussa ja monissa maissa elokuusa.
Nämä seisaukset on vain huippukohtia, mikään ei ala eikä lopu siihen. Mikään ei ärsytä enempää kuin tällainen typerä voivottelu. Sama talvipäivänseisauksen kanssa, vituttaa ne keväänjulistajat, kevät ei ala siitä päivästä, vaan yleensä kunnon talvi vasta alkaa silloin. Myös paras kesäaika on vasta juhannuksen jälkeen.
Syksy tulee, kuravaatteet esiin, tämä kesä oli nyt tässä! :(
Vierailija kirjoitti:
Seisaus tapahtuu keskikesällä ja keskitalvella ja sen muistaa siitän, että aurinko seisahtuu silloin kääntöpiirille ja vaihtaa suuntaansa kohti toista toista kääntöpiiriä.
En tiedä,mutta vittu että on kylmä tuuli,aurinko paistaa täysillä ja pihalla pitää olla pipo päässä töissä,naama ja kädet ihan jäässä.
Eilen olin harrastamassa ulkona,pitkät kalsarit piti laittaa ja näpit oli niin jäässä ettei pystynyt mitään tekemään,mulla on vielä työtapaturmasta tullut käsivamma mitä pakotti ihan tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seisaus tapahtuu keskikesällä ja keskitalvella ja sen muistaa siitän, että aurinko seisahtuu silloin kääntöpiirille ja vaihtaa suuntaansa kohti toista toista kääntöpiiriä.
Ja tasaus tapahtuu sillloin, kun päivä ja yö ovat koko maapallolla yhtä pitkät eli aurinko paistaa kohtisuoraan päiväntasaajalle.
Viime vuonna tähän aikaan ei enää tarvittu aluskerrastoa.
Muuttuuhan sää kohtalaisen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minä tiedän sen, mutta ap käytti kumpaakin avauksessaan.
Duunari kirjoitti:
En tiedä,mutta vittu että on kylmä tuuli,aurinko paistaa täysillä ja pihalla pitää olla pipo päässä töissä,naama ja kädet ihan jäässä.
Eilen olin harrastamassa ulkona,pitkät kalsarit piti laittaa ja näpit oli niin jäässä ettei pystynyt mitään tekemään,mulla on vielä työtapaturmasta tullut käsivamma mitä pakotti ihan tolkuttomasti.
Kokeile laittaa väli pilkun jälkeen niin tulee parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna tähän aikaan ei enää tarvittu aluskerrastoa.
Muuttuuhan sää kohtalaisen nopeasti.
No ei ole tänä vuonnakaan tarvittu enää helmikuun jälkeen.
Miten aloittajan mielestä "ei ole edes kevät alkanut", kun voikukatkin kukkivat jo?
Toukokuu pitkällä ja lunta tulee...
Jotenkin säälittävä mentaliteetti näillä, jotka harmittelevat jo tyyliin jouluna, että tuleva kesä on jo lähes ohi. Mitä ihmettä? Kesä ei ole edes ap alkanut ja sä jo voivottelet. Ihme nellinegatiivi olet. Sun kannattaa muuttaa kesäksi Pohjoisnavalle ja talveksi Etelä- Mantereelle, niin johan sitä valoa piisaa sun pimeään kuuppaan.
Vierailija kirjoitti:
Syksy tulee, kuravaatteet esiin, tämä kesä oli nyt tässä! :(
Totta. Voit jo lähteä hakemaan joulukuusta ja virittelet joulukoristeet ikkunoihin, sillä talveahan tässä jo käydään. Minä otankin joulukinkun jo sulamaan ja kohta pääseekin syömään ihania jouluherkkuja. :)
Niin ja siitä puoli vuotta ja on talvipäivänseisaus ja lähdetään taas menemään kohti kevättä ja kesää. :)
Vieläpä jopa tämän vuoden puolella, vielä jopa ennen joulua. <3
Eli talvikin on sitten ohi jo ennen joulua. <3
Usein on kylmä kevät tiennyt kuumaa kesää. Meteorologikin on sanonut, että ajasta on nykyään 75% normaalia kuumempaa ja vain 25% ajasta normaalia kylmempää. Huhtikuu ja toukokuu koska olivat ja ovat kylmiä, jää tälle vuodelle siis enää vain yksi kylmä kuukausi. Tarkoittaa sitä, että ainakin kaksi kesäkuukausista tulee olemaan lämpimiä tai jopa kuumia.