Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä 9-luokkalaisille nuorelle joka on muuttunut.

Vierailija
07.05.2017 |

Hän ei päässyt kokeestaan läpi. Pitäisi suorittaa uudelleen. Menee vain peiton alle maate. Vinkuu. Ei kertaa muihinkaan tuleviin kokeisiin. Aikanaan hänen koulu sujui hyvin.
Eilen kävin itse muualla ja hän oli tekemässä töitään kotona. Ei tosin tehnyt mitään. Oli ilmeisesti kännykällä. Illalla otin kännykän pois.
Epätoivo. Pitääkö laittaa ysille uudelleen? Voiko niin tehdä? Pilaa elämän muutamassa kuukaudessa.
Hän on ala-ikäinen, joten jotenkin pitäisi vielä voida vaikuttaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut yhteyksissä opettajaan/opoon. Onko joku tietty aine, joka on vaikea? Tukiopetus.

Onki uni ja ruokailurytmi kohdillaan? Tekee läksyt jne... 

Vierailija
2/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä huumetesteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetääkö energiajuomia siihen malliin, että nukkuu päivät ja valvoo yöt?

Vierailija
4/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kanssa juttelin. Tietty reaali (t) ja matikka erityisen vaikeaa. On käsittääkseni läksynsä tehnyt (niin sanoi opekin).

Nukkuu kösittääkseni, illalla menee kyllä myöhäiseksi joskus. Syö, mutta nykyisin ei tulisi millään ruokspöytään, todella vaikeaa. Aamiaisen jättäisi kiireen takia. Jos lähtee yksin, ei syö. Usein olemme aamulla kotona.

Vierailija
5/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juo energiajuomia ollenkaan. Huumeita en usko. Ei usko opekaan, kun sivulauseessa aihe liikahti siihen suuntaan. Menee kouluun aamulla, tulee heti pois, ei hengaile missään illalla.

Vierailija
6/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys kouluun ensimmäiseksi. Heti huomenna. Tai wilmassa jo tänään.

Toiseksi yhteys kouluterkkariin.

Onko nuori masentunut tai onko puhjennut muita mielenterveysongelmia?

Ysin voi tulpatakin, tai käydä vaikka kymppiluokan.

Vierailija
7/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakkainen sukupuoli?

Vierailija
8/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan kanssa juttelin. Tietty reaali (t) ja matikka erityisen vaikeaa. On käsittääkseni läksynsä tehnyt (niin sanoi opekin).

Nukkuu kösittääkseni, illalla menee kyllä myöhäiseksi joskus. Syö, mutta nykyisin ei tulisi millään ruokspöytään, todella vaikeaa. Aamiaisen jättäisi kiireen takia. Jos lähtee yksin, ei syö. Usein olemme aamulla kotona.

Jaa reaalikoealue sen mukaisiin pätkiin, kun on jäljellä päiviä kokeeseen. Jokaisen pätkän jälkeen kyselet alueesta kysymyksiä. Kännykkä pois lukemisen ajaksi.

Hulehdit lapsen illalla ajoissa nukkumaan, osa lapsista valvoo kännykän kanssa aamuyöhön asti. Kännykkä pois huoneesta.

Vierailija
9/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hänelle on tapahtunut? Lähtisin ennen rangaistus- ja pakotuskeinoja keskustelemaan hänen kanssaan onko elämässä jokin hullusti. Mahdollisesti masentunut, ahdistunut, kiusattu? Kouluterveydenhoitajalta voi pyytää myös apua, heillä yleensä on selvät ohjeistukset mihin oireileva nuori ohjataan keskustelemaan (ainakin isoimmissa kaupungeissa on nuorille nopeasti saatavilla olevia mielenterveyden keskustelu- ja arviointipalveluja, tai ihan koulupsykologille).

Vierailija
10/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Pilatkoon itse elämänsä, kyllä se sitten viiden vuoden päästä alkaa mietityttämään olisiko voinut tehdä jotain toisin.

Minä vedin peruskoulun yläluokat muutamista syistä ns. täysin läskiksi, hain ammattikouluun mihin minulla ei ollut "lahjoja" ja jopa pääsin, kitkuttelin sen läpi vaikka ala oli täysin väärä ja hommat ei oikein onnistunut, sitten hain AMK:n johon pääsin ja missä nyt opiskelen.

Nyt menee paremmin mutta noiden takia esimerkiksi kielitaito minulla on tosi huono, joka on ehkä eniten harmittava asia. Englantia pitäisi osata ja sitä tarvitsisi, mutta koska en esim. peruskoulussakaan noina vuosina sitä opiskellut oikeasti vaan juuri ja juuri pääsin vitosella läpi, ammattikoulun kurssit oli ihan surkeita niin vaikutukset näkyy vieläkin.

AMKn valmentavien kurssien jälkeen ja itse paljon opeteltuani osaan nykyään jo jonkin verran ihan hyvin, mutta paljon ylimääräistä työtä sen suhteen on ollut ja tulee vielä olemaan.

Ammattikoulussa käytännön työt ei sujuneet ja työssäoppimiset tms. meni ihan surkeasti enkä päässyt kyseisiin yrityksiin tai mihinkään koskaan oikeasti töihin. Tässä on toinen ongelma nyt, en saa edes kesätöitä nyt koska ei ole työkokemusta ja huono kielitaitokin varmaan heikentää mahdollisuuksia. En tiedä miten saan harjoittelut suoritettua kun en pääse edes haastatteluun, yli 50 hakemusta ja ei yhtään haastattelua viimeisten parin vuoden aikana.

Vierailija
11/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä huumetesteihin.

Meillä samanlainen vietiin yksityislääkärille japerusteellisten testien jälkeen löytyivät kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes sekä D- ja B12-vitamiinien puutos. Tämä siis seurauksena siitä ettei lämmin ruoka maistu ja syö vain muroja tai voileipää.

Vierailija
12/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan koulu sujui hyvin? Milloin viimeksi?

Mitä jatko-opintoja on suunnitteilla?

Vierailija
13/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän hänelle on tapahtunut? Lähtisin ennen rangaistus- ja pakotuskeinoja keskustelemaan hänen kanssaan onko elämässä jokin hullusti. Mahdollisesti masentunut, ahdistunut, kiusattu? Kouluterveydenhoitajalta voi pyytää myös apua, heillä yleensä on selvät ohjeistukset mihin oireileva nuori ohjataan keskustelemaan (ainakin isoimmissa kaupungeissa on nuorille nopeasti saatavilla olevia mielenterveyden keskustelu- ja arviointipalveluja, tai ihan koulupsykologille).

Nyt on vielä aikaa lukea niihin kokeisiin ja suunnitella opettajan kanssa yhdessä, se ei ole rangaistus.

Vierailija
14/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioon haki. Piti itsestään selvänä, että sinne. Luokanvalvojakin sanoi, että ei kuvittelisi hakevan muualle. Vanhemmat emme vaikuttaneet, sai itse valita paikan, minne hakee.

Vierailija
15/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna olla. Pilatkoon itse elämänsä, kyllä se sitten viiden vuoden päästä alkaa mietityttämään olisiko voinut tehdä jotain toisin.

Minä vedin peruskoulun yläluokat muutamista syistä ns. täysin läskiksi, hain ammattikouluun mihin minulla ei ollut "lahjoja" ja jopa pääsin, kitkuttelin sen läpi vaikka ala oli täysin väärä ja hommat ei oikein onnistunut, sitten hain AMK:n johon pääsin ja missä nyt opiskelen.

Nyt menee paremmin mutta noiden takia esimerkiksi kielitaito minulla on tosi huono, joka on ehkä eniten harmittava asia. Englantia pitäisi osata ja sitä tarvitsisi, mutta koska en esim. peruskoulussakaan noina vuosina sitä opiskellut oikeasti vaan juuri ja juuri pääsin vitosella läpi, ammattikoulun kurssit oli ihan surkeita niin vaikutukset näkyy vieläkin.

AMKn valmentavien kurssien jälkeen ja itse paljon opeteltuani osaan nykyään jo jonkin verran ihan hyvin, mutta paljon ylimääräistä työtä sen suhteen on ollut ja tulee vielä olemaan.

Ammattikoulussa käytännön työt ei sujuneet ja työssäoppimiset tms. meni ihan surkeasti enkä päässyt kyseisiin yrityksiin tai mihinkään koskaan oikeasti töihin. Tässä on toinen ongelma nyt, en saa edes kesätöitä nyt koska ei ole työkokemusta ja huono kielitaitokin varmaan heikentää mahdollisuuksia. En tiedä miten saan harjoittelut suoritettua kun en pääse edes haastatteluun, yli 50 hakemusta ja ei yhtään haastattelua viimeisten parin vuoden aikana.

Luulisi, että sinun kokemuksillasi ihminen nimenomaan kehoittaisi puuttumaan ajoissa tilanteeseen, jottei AP:n lapsi päädy samanlaisten ongelmien ääreen kuin sinä.

Vierailija
16/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koulu sujui alakoulun puolella tosi hyvin js yläkoulussakun vielä kasillakin ihan hyvin. Nyt oikeastaan ysillä tai keväällä enemmän on tapahtunut. Lukio jäänee haaveeksi... Noin ei ainakaan siellä pärjää ollenkaan, jos sattuisi sisään pääsemään. Aikaa ei oikeasti enää ole.

Vierailija
17/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koulu sujui alakoulun puolella tosi hyvin js yläkoulussakun vielä kasillakin ihan hyvin. Nyt oikeastaan ysillä tai keväällä enemmän on tapahtunut. Lukio jäänee haaveeksi... Noin ei ainakaan siellä pärjää ollenkaan, jos sattuisi sisään pääsemään. Aikaa ei oikeasti enää ole.

Numerot tippuneet mistä mihin?

Vierailija
18/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa masennukselta. Sitä voidaan hoitaa, onneksi.

Älä missään nimessä syyllistä lastasi tai pakota häntä ottamaan vastuuta sen kustannuksella, ettei pääse mihinkään jatko-opintoihin. (Tavallisen tuon ikäisen totta kai pitäisi ottaa vastuuta, mutta siihen kykenemättömiä täytyy auttaa, olkoonkin se sitten karhunpalvelus.) Ysiluokkalainen on vielä sen ikäinen, että voit "pakottaa" hänet opiskelemaan kanssasi, kuulustella läksyjä, tehdä jopa suunnitelman päivittäisistä opiskeltavista alueista. Muista: raivoaminen, uhkailu tai kiristäminen tuskin auttavat, vain pahentavat.

Tärkeintä on nyt se, että lapsi pääsee takaisin opiskelun makuun ja avun piiriin. Yhteyttä kannattaa ottaa ainakin opettajaan (niin kuin olet jo tehnyt) ja psykologiin tai nuorten mielenterveyspalveluihin. Tsemppiä molemmille!

Vierailija
19/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukioon haki. Piti itsestään selvänä, että sinne. Luokanvalvojakin sanoi, että ei kuvittelisi hakevan muualle. Vanhemmat emme vaikuttaneet, sai itse valita paikan, minne hakee.

Oletteko itse käyneet lukion?

Vierailija
20/33 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse käyneet lukion?

Kyllä ja pudemmällekin. Sisaruksensa ei käynyt lukiota, eli ei pakollinen. Alakoulussa ka oli ainakin 8,5. Nyt pelkään tippuvan vaikka kuinka, ainakin kutosia, lieneekö...

Auttaisikogan kymppi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi