Olen aloittanut laihduttamisen, pakko tehdä tälle läskille jotain
Olen 162 cm x 90kg, ihan hillitön ihrakasa siis. Latasin itselleni tuollaisen kaloriseurausohjelman ja olin aluksi harmistunut siitä miten matalan päivätavoitteen ohjelma minulle antoi.
1200 kaloria päivässä. Olen nyt huomannut että tälläisen läskin on vaikea päästä edes tuohon. Lenkkeilystä saa yllättävän vähän. Olen alkanut tekemään sarjoissa n. minuutin mittaisia sarjoja (punnerruksia tms.) ja nekin antavat aika minimaalisesti.
Olisiko kenelläkään vinkkejä, millaista liikuntaa kannattaisi harrastaa? Pöyräily olisi kiva, mutta minulla ei ole tällä hetkellä toimivaa pyörää. :(
Mites muuten tuo hyppynaru? Sitä hehkutettiin jossakin hyväksi tavaksi polttaa kaloreita.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on helvetin tyhmiä neuvoja!!
1.Syö 1200 kcal/päivässä niin pääset säästöliekille ja jumitat aineenvaihdunnan ,mahdollisesti jopa kilpirauhasen toiminta heikkenee ---> jatkossa lihot
2. Liikunta ei laihduta ,
no ihan varmasti auttaa painonhallinnassa ja näytät paremmalta ja kiinteämmältä.lisäksi se lihaskunnon ylläpitäminen auttaa terveen hormoonitoiminnan ylläpitämisessä.
Lepotilassa ollessa lihaskudos kuluttaa enemmän kuin rasvakudos. Suosittelen liikuntaa ehdottomasti, johan se parantaa kaikkia kehon toimintoja ja mieltä.3. Syö riittävästi ,normaalia,käsittelemätöntä ruokaa ,jonka valmistat itse. Ei marinadeja, kevyttuotteita ,makeutusaineita, sokeria eikä vehnää. Älä juo maitoa, sillä on suuri insuliinivaikutus eikä muutenkaan kuulu ihmisen ruokavalioon. Ei margariineja!
Ota hyvät rasvat suoraan lusikalla pullosta päivittäin (laadukas omega 3-öljy 1 tl/vrk , kylmäp.neitsytoliiviöljy 1 rkl/vrk, hampunsiemenöljy myös hyvä.)Ruokavalio painottuu kasviksiin, marjoihin, hedelmiin, kalaan, kanaan , muniin , lihaan , siemeniin, pähkinöihin ja hyviin rasvoihin suoraan ravinnosta tai pullosta kylmäpuristetussa muodossa.
Jos et kärsi vatsavaivoista,autoimmuunitaudista , päänsäryistä tai ihottumasta, voit käyttää 1-2 annosta/vrk täysjyväkauraa ja pieniä määriä maitotuotteita (esim.kypsytettyjä juustoja, maustamatonta a+ jogurttia ,ei rasvatonta).Ota lisäksi joka päivä monivitamiini, d3- vit. 50mikrog. öljykapselissa ja maitohappobakteereja.
Jos kärsit voimattomuudesta ,hiustenlähdöstä tai hengenahdistuksesta, mittauta ferritiini eli rautavarasto . Jos se on siellä alaviitteessä, ota kuukauden -parin rautakuuri.Syö 4-5 x vuorokaudessa, normaali annos, vatsa sopivan täyteen, ei 'ähkyyn' . juo vettä 2-3 litraa päivä. Ei mitään 1200kalorin nälkäkuureja ilman liikuntaa.
Tarkoitin tyhmillä neuvoilla lähinnä 'liikunta ei laihduta' ja ehdotettua 1200 kaloria.
Hiit voi muuten alkuun olla aika huono. Jos lähtökunto ja liikkuvuus on aluksi huono, niin hiit voi tehdä vahinkoa. Kannattaa aloittaa rauhassa ja lisätä pikkuhiljaa tehoa, tavoitteellisesti.
Neuvo: "Liikunta ei laihduta" ei ole mikään tyhmä. Laihtuminen tapahtuu syömällä. Liikkuminen on kuitenkin hyväksi ihan muista syistä.
Todellakin ruokavalio on paljon tärkeämpää kuin liikunta. Ruokavalio on se millä laihdutetaan ja liikunta on vain extraa. Jos ruokavalion rakentaminen ja noudattaminen tuntuu vaikealta, niin kannattaa ehdottomasti kääntyä ammattilaisten puoleen!
Minä olen pahimmillani ollut 164 cm/125 kg. Kun päätin, että laihtumisen on ihan pakko tapahtua, soitin terveyskeskukseen. Kävin hoitajan luona juttelemassa, sain lähetteen ravitsemusterapeutille ja sieltä vielä ravitsemusterapeutti suositteli, että otan yhteyttä mielenterveyspuolelle, jotta syömishäiriöiden mahdollisuus kartoitetaan (ylipaino oli kuitenkin niin paha). Minulle diagnosoitiin myöhemmin BED. Käyn säännöllisesti ravitsemusterapiassa ja psykoterapiassa ja molemmista on ollut laihdutuksen kannalta hyötyä :) Huonoja elintapoja on ollut tosi vaikea muuttaa, mutta olen positiivisin mielin siitä, että nämä hitaasti, harkiten ja ammattilaisten kanssa yhteistyössä tehdyt muutokset tulevat olemaan pysyviä. On myös kivaa kun on ammattilaiset takana huolehtimassa, että muutokset ovat terveellisiä. Omat aiemmat laihdutusyritykset on usein olleet sellaista itseni näännyttämistä ja muuta typerää. Nyt oon laihtunut tuosta alkupainosta 9 kg, eikä nälkää ole tarvinnut nähdä ikinä, enkä myöskään liiku hurjia määriä, vaan ihan sen verran kuin hyvältä tuntuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala laihduttamaan. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, omaksu terveellisemmän elämäntavat, ulkoile paljon. Se painonpudotus tulee pikkuhiljaa siinä sivulla kun alat elämän terveellisemmin. Laihdutusprojektit ovat turmiollisia lyhytkestoisia hätäratkaisuja.
Ohiksena todettava että ei pidä paikkaansa. Pari vuotta sitten pistin elämäntavat uusiksi, aloitin päivittäisen ulkoilun, lopetin alkoholinkäytön sekä tupakanpolton ja aloin syödä terveellisesti ja en ole laihtunut lainkaan. Toki en ole lihonutkaan mutta ei laihtuminen tosiaan näytä tulevan "siinä sivussa".
161/82
Voisitko kertoa tarkemmin, mitä tarkoitat sanoilla "aloin syödä terveellisesti"? Olitko tarkka myös ruokamääristä?
Oikeastaan syöminen meni kokonaan uusiksi, ihan alkaen siitä että opettelin syömään säännöllisesti ja varsinkin syömään aamiaista. Aiemmin en syönyt ennen lounasta mitään ja sekin oli useimmiten kuppi kahvia ja jotain leipää. Illalla sitten oli tietenkin järkyttävä nälkä ja ruokaa piti saada heti eli usein se oli noutoruokaa, pizzaa tai hampurilainen. Jälkkäriksi karkkia ja/tai jäätelöä. Nykyisin syön aamulla puuroa ja marjoja, lounaaksi jotain kylmää ruokaa (useimmiten salaattia) ja päivällisellä sitten lämmintä ruokaa. Punaista lihaa en syö enää ollenkaan ja makeaa harvoin.
Kaloreita en alkanut laskemaan koska laihduttaminen ei ollut minulla tämän elämäntapamuutoksen päällimmäinen syy vaan halusin saavuttaa hyvän olon. Ajattelin että laihtuminen tosiaan tulisi siinä sivussa koska nykyinen ruokavalio eroaa aiemmasta kuin yö päivästä.
Liikuin noin 3-4kertaa viikossa (kuntosali, uiminen, lenkkeily) ja lisäksi kävelin päivittäin sen 10000askelta. En syönyt aamupalaa, kevyt lounas klo 12 ja suht tuhti iltaruoka klo 19. Ei välipaloja.Paino nousi tasaisesti 2-3vuotta 5kg vuositahdilla.
Nyt olen jättänyt alkon pois, lopettanut herkkupäivän (lauantaina sai ennen sipsipussin ja suklaalevyn sekä siideriä ja kolaa) ja syön ison aamupalan klo 9 sekä normaalin lounaan klo 14. Tämän lisäksi kaksi välipalaa klo 11 ja 17 (esim jugurtti, hedelmä, leipä). Ei herkkupäivää, mutta esim. jäätelö tai kakkupala/pulla kun tarjotaan. Päivittäin tunnin reipas kävely, ei muuta liikuntaa.
Kroppa tottuu vähennettyyn ruuan määrään parissa viikossa. Nyt 6kk näillä ja pitkästä aikaa hyvä fiilis ruuan suhteen, ei ähkyä, ei mielitekoja. Painoa pudonnut noin 1-2kg kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala laihduttamaan. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, omaksu terveellisemmän elämäntavat, ulkoile paljon. Se painonpudotus tulee pikkuhiljaa siinä sivulla kun alat elämän terveellisemmin. Laihdutusprojektit ovat turmiollisia lyhytkestoisia hätäratkaisuja.
Ohiksena todettava että ei pidä paikkaansa. Pari vuotta sitten pistin elämäntavat uusiksi, aloitin päivittäisen ulkoilun, lopetin alkoholinkäytön sekä tupakanpolton ja aloin syödä terveellisesti ja en ole laihtunut lainkaan. Toki en ole lihonutkaan mutta ei laihtuminen tosiaan näytä tulevan "siinä sivussa".
161/82
Voisitko kertoa tarkemmin, mitä tarkoitat sanoilla "aloin syödä terveellisesti"? Olitko tarkka myös ruokamääristä?
Oikeastaan syöminen meni kokonaan uusiksi, ihan alkaen siitä että opettelin syömään säännöllisesti ja varsinkin syömään aamiaista. Aiemmin en syönyt ennen lounasta mitään ja sekin oli useimmiten kuppi kahvia ja jotain leipää. Illalla sitten oli tietenkin järkyttävä nälkä ja ruokaa piti saada heti eli usein se oli noutoruokaa, pizzaa tai hampurilainen. Jälkkäriksi karkkia ja/tai jäätelöä. Nykyisin syön aamulla puuroa ja marjoja, lounaaksi jotain kylmää ruokaa (useimmiten salaattia) ja päivällisellä sitten lämmintä ruokaa. Punaista lihaa en syö enää ollenkaan ja makeaa harvoin.
Kaloreita en alkanut laskemaan koska laihduttaminen ei ollut minulla tämän elämäntapamuutoksen päällimmäinen syy vaan halusin saavuttaa hyvän olon. Ajattelin että laihtuminen tosiaan tulisi siinä sivussa koska nykyinen ruokavalio eroaa aiemmasta kuin yö päivästä.
Siis eihän sun sepustus kerro yhtään siitä mitä syöt. Ainoa, että aamulla puuroa. Päivällä ja illalla sitten kylmää tai lämmintä ruokaa. Sisällöstä viis. :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
161/82
Siis eihän sun sepustus kerro yhtään siitä mitä syöt. Ainoa, että aamulla puuroa. Päivällä ja illalla sitten kylmää tai lämmintä ruokaa. Sisällöstä viis. :D:D:D
No se aamiainen on ainut mikä toistuu päivästä toiseen samanlaisena, kylmää ruokaa eli salaatteja on melkoisen montaa erilaista variaatiota ja sama pätee päivälliseenkin. Hölmöä niitä on alkaa listaamaan mutta väännetään nyt rautalangasta että yhtenä päivänä se on kalaa ja kasviksia, toisena kanaa ja kasviksia ja kolmantena esim pinaattikeittoa ja kananmunaa. Joskus jopa perunaa/pastaa/riisiä ja kastiketta. Pointti kun on se, että nykyisin ruokarytmi on säännöllinen, annokset maltillisia ja ruokavalio on kevyt ja terveellinen sekä sellainen jota voi noudattaa pysyvästi.
Ei normaalipainoiset ihmisetkään punnitse ruokiaan ja laske kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
161/82
Todellakin outoa, että et laihtunut ruokavalion muutoksilla. Missä ihmeessä voisi olla vika?
Mulla vähemmän pudotettavaa (162/65) mutta sitkeässä ovat. Olen joulusta laihtunut 3 kiloa, vaikka herkut ovat pannassa, liikun 4-5 kertaa viikossa hikeen ja hengästymiseen asti ja muutenkin nukun hyvin, juon paljon vettä ja yritän olla stressaamatta. Mutta mittanauha on oikeastaan tärkeämpi mittari kuin paino - ei kai sen väliä jos paino junnaa, jos vyötäröstä lähtee senttejä!
Suosittelen ehdottomasti kotitreeneihin Fitnessblenderin Youtube-kanavaa. Yli 500 videota, löytyy kaikkea joogasta ja pilateksesta voimatreeniin ja HIITiin. Voi tehdä oman tasonsa mukaan, pääasia että pysyy liikkeessä. Ei ärsyttävää teknomusiikkia ja jaksaa jaksaa -huutoa, vaan selkeät ja tehokkaat liikkeet hyvin esitettyinä.
Tsemppiä siis, kyllä me tästä selvitään!
Voit paistaa lihat gheellä (laktoositon voiöljy) ,luomuvoilla tai vaikka kanat /munat kylmäp.kookosöljyllä. käytä paljon yrttejä.
Jos vatsasi kestää sen kauran ,eikä ole niitä autoimmuunitauteja , niin 100% Kauraleipä ja sen päälle esim. Vähän oivariinia ja kalkkunaleikettä on ihan ok. Ja ne laadukkaat öljyt sitten pullosta, mieluiten luomuna.