Terveyskeskuksessa kirjattu täysin epäoleellisia asioita, miten toimin?
Kävin terveydenhoitajalla fyysisen pienehkön asian vuoksi, joka hoidettiin. Kanta.fistä sitten huomasin, että kivalla asenteella on oltu liikkeellä: Mulla on useampi perussairaus, joista yksi psykiatrinen, mutta tällä ei ollut mitään tekemistä käyntini kanssa, eikä muista sairauksista ollut puhetta.
Terkkari onkin kivasti aloittanut potilastietoni kirjaamisen laveasti tällä psyk. sairauden kuvailulla, minkä on ilmeisimmin jälkeenpäin lukenut tiedoistani. Että lääkitys sitä ja hoito tätä. ...VAIKKA en edes ole asian vuoksi terveyskeskuksen asiakas, vaan ihan muussa yksikössä.
Tämän jälkeen sitten normi kuvaus tästä fyysisestä vaivasta ja sen pienestä toimenpiteestä.
Siis wtf? Voinko vaatia tuon poistamista, mistä? Ei liittynyt mitenkään asiaan, täysin epäoleellista ja ei ole kiva, kun tuo pomppaa lähtökohtana esiin kun pitäisi taas käydä terveyskeskuksessa.
Hoitajia tai muita tietäviä, kai tolle voi tehdä jotain? Vaatia poistoa?Musta aika törkeää, ja niitä kaikkia muita sairauksia ei tietenkään mainittu, vain tämä vähän "leimaava". Että jos kuuluu kirjata kaikki diagnoosit, niin varmaan ei ole asiallista valita sieltä vain esim. yhtä....
Lekurit tekevät tuota joskus, mutta musta tää terkkarijuttu menee jo vähän yli.
Kommentit (27)
Kun menet hoitoon, on hyvä, että lääkäri tai terkkari näkee viimeisen käynnin kohdasta olennaiset tiedot sairauksistasi ja lääkityksestäsi, että tietää ne huomioida tutkimuksessa. Hyvä lääkäri jopa kysyy, että onko tuo ja tuo lääke toiminut. Ei ole oikein järkevää, että lääkärin pitäisi lukea kaikki vuosienkin takaiset tiedot hoidoistasi joka kerta, että tietäisi missä mennään.
Sitä paitsi mitä häpeämistä siinä on, jos syö psyyken lääkkeitä? Tai mitä se nyt vaikuttaa sun elämääsi, mitä siellä kertomuksessa lukee? Itse en viitsi edes käydä lukemassa omiani.
Jos ap sinua häiritsee asia, niin miksi annat psykiatria puolen tekstit näkyä terkassa. Estät ne ja sillä selvä.
21 jatkaa vielä: on mulla siis lääkitys, hoidan sairauttani vastuullisesti. Niillä ei vain ole yhteisvaikutuksia juuri minkään yleisesti käytettyjen lääkkeiden kanssa, joihin voisin kuvitella törmääväni.
Ja psyk.sairauksien kirjaamiseen voi olla ollut sekin syy, että monet psyykkiset sairaudet oireilevat fyysisten oireiden kautta. En toki tiedä, minkälainen vaivasi on ollut, mutta tuo tuli mieleen.
Tähän ei ole terkkarilla pätevyyttä
Vierailija kirjoitti:
Jos ap sinua häiritsee asia, niin miksi annat psykiatria puolen tekstit näkyä terkassa. Estät ne ja sillä selvä.
Ei niitä tietoja saa estettyä, jos hoitava yksikkö on sama psykiatrisella ja somaattisella puolella. Esim. terveyskeskus/mtt. Muilta yksiköiltä tiedot voi toki piilottaa.
Olen ollut suljetulla osastolla v. 2005 pariin otteeseen, synnytyksen jälkeisen masennuksen tiimoilta. Olisin halunnut piilottaa tekstit näkymästä tk:seen, ja laitoin Kannassa eston. Ne näkyvät silti tk:ssa, soitin jopa sinne psykiatrialle toimistosihteerille, mutta hänkään ei osannut sanoa miksi ne näkyvät edelleen, kun sielläkin näkyi, että esto on laitettu.
Mua henk. koht. huvitti, kun nielutulehdusoireita ja pitkään jatkunutta kuumetta näyttäessä terveydenhoitajalle streptokokkia epäillessäni tämä oli kirjannut lausunnon, joka alkoi sanoilla: "Nuori kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava nainen vastaanotolla pitkään jatkuneen kuumeilun..." eikä minulla siis ole mitään lääkitystä joka vaikuttaisi muihin lääkkeisiin. Ja nielutulehdus oli siis ihan somaattinen vaiva, silmin nähtävissä. Hirvittää ajatus vakavammasta somaattisesta sairaudesta, hoitoon pääsystä joutuu satavarmasti käymään taistelun vain koska on psyykkisesti sairas. Vaikka sairaus olisi hienosti hallinnassa. Olisi kieltämättä kiva, jos stigmoja alettaisiin pikkuhiljaa purkaa hoitohenkilökunnan toimesta. Meikäläiset kuolevat keskimäärin kymmenisen vuotta nuorempina... jippii :D