Luottokortin käytöstä kyselen
Olen lähdössä pidennetyksi viikonlopuksi Saksaan. En ole saanu säästettyä reissua varten ollenkaan ylimääräistä. Lento ja hotelli kuitenkin maksettu. Luottokortin (mastercard) tilasin reissua varten. Ajattelin sillä olevan helpompi toimia.
Itse kysymys siis kuuluu, toimitko itse reissussa luottokortin varassa? Oletko yleensä säästänyt kuitenkin rahaa valmiiksi matkaa varten? En ole koskaan omistanut luottokorttia, enkä täysin tiedä miten se tulee toimimaan. Käsittääkseni jos reissussa nyt käytän korttia esim 400€ edestä, niin saan siitä laskun sitten jälkikäteen minkä voin maksaa osissa?
Kommentit (7)
Niin, #1 jatkaa. Joo, elin vuosia ulkomailla konsulttina siten että maksoin kaikki kulut käytännössä koko ajan elämäni kohdemaassa luottokorteilla. Nostin toki käteistäkin kuukausittain vaikka siitä meni parin prosentin komissio, koska maassa jossa asuin ei voinut joka paikassa maksaa luottokortilla. Käteistäkin on hyvä olla pieni summa koko ajan mukana.
Firma jonka laskuun konsultoin laskutti asiakkaaltamme ja maksoi sitten minulle oman osani. Minä sitten maksoin saatuani rahat aina luottokorttien velan pois saman tien. Koska laskuilla oli annetusta maksuajasta tyypillisesti kuukauden viive, niin minä sain palkkani aina pari kuukautta myöhässä, sitä varten oli hyvä olla muutaman kuukauden tarpeen verran puskuria laskutussotkujen vuoksi. Pari kertaa oli sotkuja ja niiden maksuja odoteltaessa luoton määrä kasvoi aika moiseksi, mutta eipä siinä mitään hätää ollut kun tiesin että rahat tulen saamaan ja voin veloittaa viivästyksistä maksamani korotkin luottoyhtön laskutuksen mukaan.
Mulla oli op visa, jossa korko oli n.6,5%.
Kirjoitan tuossa "oli", koska lopetin visan vinguttamisen. Lähti luisumaan käsistä niin, että en saanut maksettua pitkään aikaan sitä koko luottoa pois, vaan maksoin minimiä, jolloin koroista tuli sitten lisäkuluja.
Kiitos paljon hyvistä vinkeistä! Pitää tosiaan vielä lukaista nuo ehdot kertaalleen läpi. Jos nyt reissussa kulutan sen 400-500€ niin pystyn sen maksamaan kahdessa erässä pois. Ja mielellään maksankin nopeasti pois. Muutoin ajattelin korttia pitää varalla jos tulisi jokin yllättävä kulumeno tms.
Ap
Voithan sä ap nostaa luottopuolelta täällä Suomessa max 400€/pv käteisenä. Kannattaa varoiksi ottaa käteistä, Saksa ei ole niin luottokorttiystävällinen maa, ts. kortteja ei siellä käytetä niin paljoa kuin Suomessa. Käteinen rulettaa siellä!
Paljonkohan veloittavat jos nostaa saksassa siltä luottokortilta käteistä..? Ei viitsisi suurta summaa käteistäkään mukana kuljettaa.
Ap
Jep
Sakemannit eivät oikein perusta luottokorteista. Taksissa ei aina onnistu maksamaan kortilla. Hiukan isommissa kaupoissa ja ravintoloissa kelpaa aina. Jossain nakkarilla ei.
Joo, luottokortin käytöstä sulle kertyy tilivelkaa, jota hoidat pois kun kortin myöntäjä laskuttaa.
Mulla on Handelsbankenin MC, jossa kun katson laskusta niin näkyvät laskuttavan ~10% (silmämääräisesti arvioituna) "Maksettava vähimmäismäärä" nimikkeellä. Maksan velan aina kuitenkin kokonaan pois, koska en halua maksaa 8.565% pa (vuotuista) korkoa.
Mulla on useampia luottokortteja ja toimin kaikkien kanssa samalla tavalla. Matkustin aiemmin työni vuoksi lähes jatkuvasti ja sen vuoksi etten joudu pulaan piti olla useampi kortti. Nyt olen jakanut riskiä useammalla kortilla siten, että yhtä käytän verkko-ostoksissa ja parissa muussa yhdistelmäkortissa luoton puoli on vähemmällä käytöllä, mutta hätätapauksessa reissussa niitä voin käyttää. Luottoyhtiön asiakkaana olet kaupan osapuolena paremmassa asemassa jos jotain menee pieleen, laskutetaan liikaa, tavara ei ole sitä mitä piti tms. Jos sinua yritetään vedättää tai huijata, laskuttaa enemmän tai jostain mitä et ole ostanut, niin reklamoit myyjälle ja sen jälkeen ilmoitat heti luotto-yhtiöön reklamaatiosta. Olet paljon vahvemmilla ongelman selvittämisen kanssa kuin jos olisit suoraan tekemisissä sinua huijaavan tai muuten väärin laskuttavan kanssa.
Kannattaa lukea ne kortin mukana tulevat ohjeet ihan rauhassa keskittyen. Muista noudattaa niitä ohjeita. Ja muista myös se, että voit soittaa luottoyhtiöön ja kysyä sieltä. Talleta puhelimeen luottoyhtiön palvelunumero, kortin perutuksen 24h auki oleva numero ja verkkosivuston osoite, niin voit myös tietokoneella käydä matkalla lukemassa ohjeita.
Kortti tai kortit, kannattaa pitää aina siten että tietää missä ne ovat, samalla tavalla kun pidät passia tai muita tärkeitä matkustusasiakirjoja, lentolippua jne. joita ilman matkustaminen ei onnistu. Maksutapatuman yhteydessä ei kannata päästää korttia näkvyistä, antaa viedä baaritiskille tai takahuoneeseen niin että et näe mitä sille tehdään. Maksupäätettä käytettäessä yritä katsoa, ettei siinä ole mitään asiaankuulumattomia lisäosia kiinni, niin ettei PIN koodia skimmata. Katsot samalla, että olan yli ei joku kurki PIN koodia. Vaikka kortilla olevaa sirua ei voida kopioida (käytännössä), niin sen magneettiraidan saa kopioitua helposti joku vaikka takahuoneessa kopiointilaitteella ja jos saa urkittua PIN koodin niin sitten voi jonkin ajan päästä joku alkaa tehdä ostoksia sinun tietämättäsi sillä kortilla.
Suhtaudu siihen korttiin siten kun sulla olisi sen verran kun sulla on luottoraja rahaa siinä kortissa, joten jos luottoraja on 5000 niin sen verran voi menettää rahaa jos ei ole huolellinen sen kanssa.