Kirkkonummen Sundsberg, millaisia ihmisiä siellä asuu? Millaista siellä on elää?
Kiinnostaisi tietää lähinnä Sundsbergin asukkaista. Eikö tuo ole aika keskiluokkaista/rikasta aluetta. Molemmat vanhemmat käy töissä/luovat uraa..pitkät työmatkat.. Onko heillä aikaa lapsille? Millaisia lapsia siellä kasvaa/kasvatetaan? Onko pahemmin kotiäitejä vai meneekö äidit heti kuin mahdollista töihin? Kiinnostaisi tietää... kuitenkin kyseessä aika homogeeninen yhteisö, niin mietin, et olemmeko liian erilaisia sinne ;)
Ja mitä mieltä asukkaat ovat sinne tulevista aso-asunnoista? otetaanko hyvillä mielin vastaan? Itse muuttaisimme asoon, ei meillä olis varaa (eikä ehkä haluakaan) ostaa sieltä tarpeeksi isoa omaa asuntoa.
Kommentit (12)
Sundbergissä se huonoa,että Masala aivan vieressä.Kauheaa seutua.
Sama. Masala vieressä, jossa on paljon yhteiskunnan elättejä ja ilmeisesti mt potilaita, mutta on siellä rivariasutustakin.
Vastakkainasettelua aika rankasti.
Sinkkumies
Knummi kirjoitti:
Sundbergissä se huonoa,että Masala aivan vieressä.Kauheaa seutua.
Mikä Masalassa on niin kauheaa?
Liian tiivis paikka. Kaikki ihan liki toisiaan. Ainoa hyvä, että pääsee pian pois. Jotkut tykkää ja siirtyy alueen sisällä asunnosta toiseen. En kuulu heihi!
Masalassa on hyvää se, että asukkaita on erilaisia , samoin asuntoja on erilaisia. Ei siis mikään slummi, muttei ökylinnakekaan. Alueella hyvät palvelut ihan liki: kaupat (s ja k), apteekki, kirjasto, kirkko, bensaa, liikuntapaikat, lähiliikuntapuisto, koulut, kulkuyhteydet (juna ja bussi) eli kaikkea mitä tarvitsee.
Minusta Masala on mainettaan parempi. Onhan sielä juoppoja ja narkkeja, mutta missä niitä ei olisi? Näkyvät vain paremmin niin pienessä kylässä.
Sundsbergissa en menisi, vaikka minulle maksettaisi. Ahtaus, mutta ei mitään palveluita, paitsi PH ja koulu. Ahtaus ahdistaisi. Ja kaikki tietää kauan kaikesta kuja kaikista siellä. T. Työkaveri asuu siellä.
Masala,Gesterby,Lindal...Knummen slummit
Vierailija kirjoitti:
Sama. Masala vieressä, jossa on paljon yhteiskunnan elättejä ja ilmeisesti mt potilaita, mutta on siellä rivariasutustakin.
Vastakkainasettelua aika rankasti.
Sinkkumies
"On siellä rivariasutustakin"? Pääosa Masalan asunnoista on kylläkin rivareissa, ihan viime vuosina vasta noussut kerrostaloja (myös omistus- ja senioritaloja). Alueella on vuokrataloja, mutta valtaosa asunnoista on omistusasuntoja eikä tietääkseni mitään mt-potilaita asu sen enempää kuin missään muuallakaan. Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää, jos näkee "rankkaa" vastakkainasettelua Sundsbergin ja Masalan välillä.
Sundsberg on tosiaan hyvin homogeeninen alue sekä ulkonäöltään että asukkailtaan ja sopii varmasti parhaiten keskiluokkaiselle ulospäinsuuntautuneelle perheelle, koska yhteisöllisyys on niin vahvaa ja talot/pihat kiinni toisissaan.
Höh. Masalassa niin kuin muillakin alueilla on niin omistus- kuin vuokra-asuntojakin. Itse asun rivitaloyhtiössä, omistusasunnossa. Viihdyn, ihanat naapurit.
Sundsbergistä tunnen kourallisen ihmisiä, kaikki he viihtyvät siellä. Siellä ei vain ole palveluja ja aika monella perheellä on kaksi autoa. Ja koiranulkoiluttajat keräävät kakat pois, toisin kuin tässä Masalassa.
Masalassa asuvana sanon että Masalan maine ulkopuolisten silmissä on huonompi kuin mitä se todellisuudessa on. Moni sundsbergistä tulee asukaspuistoonkin tänne.
Sundsbergin hintataso niin aso- kuin omistusasuntojenkin osalta on korkea.
Niiden tulevien asoasuntojen vieressä on muuten kaksi uutta vuokrakerrostaloa, joten ehkä se homogeenisuus siitä vähitellen hälvenee. En usko, että alueella on mikään ongelma jos asuu asossa tai vuokralla, Sundsberg ei ole kuitenkaan mikään nenänvartta pitkin katselevien snobien alue.
Täällä yksi melkein paljasjalkainen Sundsbergiläinen, olen asunut alueella nyt koht neljätoista (hui) vuotta.. Yhden vauvan kanssa muutettiin, nyt on lapsia kolme. Kotiäitejä on toki, osa menee aiemmin töihin, osa on pitkäänkin kotona lasten kanssa. Tietyllä tavalla aika homogeenistä porukkaa tietysti, mutta esim. sateenkaariperheitä on useampia, ja hyvin kaikki mahtuvat kylille. Omasta mielestäni parasta on rauhallisuus, iltaisin on rauhallista ja turvallista, varsinkin kesäiltaisin lapset tosin saattavat pihoilla leikkiä pidempäänkin, mutta minua se ei häiritse.
Itseäni välillä toki häiritsee se yhteisöllisyys ja tiiviys asumisessa, kun itse olen aika introvertti ja epäsosiaalinenkin, rauhassa saa kyllä olla, jos tahtoo.. Arvostan kuitenkin niin korkealle sen turvallisuuden ja siisteyden, että en ole pois muuttamassa, ehkä sitten kun lapset kasvaneet isoiksi ja lähteneet pois kotoa.