Onko Työkkäri auttanut työpaikan löytämisessä?
Olin työkkärin työtoiminnassa, jossa jokaisella oli oma työvalmentaja, joka auttoi cv:n teossa ja työnhaussa. Ainakin noin periaatteessa. Mulle puhuttiin siellä kun lapselle ja annettiin mitä typerämpiä neuvoja, epäiltin, että.osaanko mä tulla sovittuna aikana paikalle ja onko liian rankkaa käydä siellä pari kertaa viikossa. Oon kuitenkin ollu melkein koko ikäni töissä, muutamaa työttömyysjaksoa lukuunottamatta, oon kohta 40v. Mua kohdeltiin niin kun en ymmärtäis mitään, puhuttiin kun pienelle lapselle, ja jokainen mun sanoma asia analysoitiin. Tulin sinne ja sanoin,et kylläpäs on kova vesisade ulkona, ne on heti että mitä sä tarkoitit, etkö sä olis halunnut tulla, vai miksi sanoit noin?
Ne oli ihan shokissa siellä kun mä satuin pääsemään töihin, ihan omin neuvoin, ilman niiden apua. Multa kysyttiin, että oonko mä varma, että haluun ottaa sen työpaikan vastaan, vai jäisinkö mieluummin sinne, tekemään ilmaista työtä työtoiminta paikkaan. Koko sen homman tarkoitus oli työllistyä, ja sit kun saan työtä, niin ne ehdottaa, etten menis siihen työhön, liekkö niitä harmittanut, ettei ne onnistunut löytämään mulle työpaikkaa, vaan mä löysin sen ihan itse.
Kommentit (11)
Ei todellakaan auttanut. Just joku nuori tyttö soitti työkkäristä "pakkopuhelun" jäi fiilis et oli tyytyväinen et voi merkitä listaansa "hoidettu".
Sellasta lässytystä vaan. Ehdotellaan jotain randomia. Kerroin kyllä että minulla on astma. Kysyttiin olenko ajatellut maalarin ammattia! Niin it-alalla olin yli 20 vuotta.
Jos kysyt jotain mihin tarvitsisit oikeesti neuvoja, niin ei tiedetä. Kato netistä todettiin.
Te-palvelut.fi on työkkärin palvelu eli jos sieltä löytää työpaikan ja saa sen, niin työkkäri on todella auttanut työllistymisessä.
Ap:lla on erittäin mielenkiintoinen tarina, koska työhönvalmentaja on niin kallis, että sitä ei normaali työnhakija avukseen saa. Pitää olla pitkäaikaistyötön, ikääntynyt/alle 25v ja/tai vajaakuntoinen.
Muinoin ohjasivat erääseen palkkatuettuun työhön, josta poiki kolmen vuoden pesti.
Kiitokseksi kiikutin virkailijalle konvehtirasian.
Hahah, joo ei ole autettu millään tavalla. En oikein edes odota, että olis mitään apua.
Ap, sut muuten merkitään sitten työkkärin tilastoihin esimerkkinä työtoiminnan onnistumisesta. Kun kerran sellaisen aikana löysit työpaikan, niin sen täytyi johtua siitä työtoiminnasta, eikä missään nimessä sun omasta aktiivisuudesta.
Ja tästä tilastointitavasta huolimatta noiden työkkärin eri toimenpiteiden työllistävyysprosentit ovat ihan minimaalisia...
Mol.fi on ihan hyvä palvelu. Tai oli ainakin ennen viimeisintä uudistusta, mutta nyt senkin käytettävyys sekoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin työkkärin työtoiminnassa, jossa jokaisella oli oma työvalmentaja, joka auttoi cv:n teossa ja työnhaussa. Ainakin noin periaatteessa. Mulle puhuttiin siellä kun lapselle ja annettiin mitä typerämpiä neuvoja, epäiltin, että.osaanko mä tulla sovittuna aikana paikalle ja onko liian rankkaa käydä siellä pari kertaa viikossa. Oon kuitenkin ollu melkein koko ikäni töissä, muutamaa työttömyysjaksoa lukuunottamatta, oon kohta 40v. Mua kohdeltiin niin kun en ymmärtäis mitään, puhuttiin kun pienelle lapselle, ja jokainen mun sanoma asia analysoitiin. Tulin sinne ja sanoin,et kylläpäs on kova vesisade ulkona, ne on heti että mitä sä tarkoitit, etkö sä olis halunnut tulla, vai miksi sanoit noin?
Ne oli ihan shokissa siellä kun mä satuin pääsemään töihin, ihan omin neuvoin, ilman niiden apua. Multa kysyttiin, että oonko mä varma, että haluun ottaa sen työpaikan vastaan, vai jäisinkö mieluummin sinne, tekemään ilmaista työtä työtoiminta paikkaan. Koko sen homman tarkoitus oli työllistyä, ja sit kun saan työtä, niin ne ehdottaa, etten menis siihen työhön, liekkö niitä harmittanut, ettei ne onnistunut löytämään mulle työpaikkaa, vaan mä löysin sen ihan itse.
Kuntouttava työtoiminta on kunnan järjestämää, työkkäri on lain takia siinä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole autettu mitenkään koska pitkän työhistorian ja maisteritutkinnon vuoksi luulevat etten tarvitse mitään apua.
Oikeasti en ole koskaan joutunut edes hakemaan töitä aikaisemmin. Olen vain kävellyt sisään ja puhunut itseni sisään.
Nyt en tiedä mitä tehdä.
Meilläpäin saa ainakin työnhakuun apua jos kysyy. Oletko kysynyt apua? Laita yhteydenottopyyntö Oma asioinnin kautta ja kysy, pääsisitkö uravalmentajalle yksilövalmennukseen tai katso oman alueesi TE-toimiston "kotisivut" ja sieltä tapahtumista kiinnostavia ja osallistu. Voi myös olla työvoimakoulutuksia, jotka soveltuisivat sulle tai jotain korkeasti koulutetuille suunnattuja järjestöjä, joiden työllisyyshankkeita TE-toimisto myös rahoittaa. Jos kuulut liittoon, niin niidenkin kautta saa nykyään uraohjausta aika usein. YTK:n kauttakin kai joskus on saanut pientä maksua vastaan. Jos oot ollut työtön jo jonkun aikaa, voit päästä työkokeilun tai palkkatuen avulla takas työelämään tai vaikka kokeilla jotain uutta alaa.
Joo, olin hetken aikaa ollut työttömänä, sen takia soskun pakollisessa haastattelussa sanoin että tympii olla työttömänä, ja sitä kautta sit tuohon työtoimintaan "ajauduin", kun se kuulemma auttaa työllistymään. Ja siitä saa vähän rahaa, mut vähäkin raha on hyvä työttömyskorvauksen lisäksi + bussikortin. Olin siis kysellyt töitä mut en päässyt mihinkään. Siel työtoiminta paikassa on nuo työvalmentajat sun muut. Työkokemusta on aikalailla, mut työtoiminta paikassa annettiin ihan jumalattoman helppoja töitä, ja sit niistä keskusteltiin ja analysoitiin joka ikinen sana, oletettiin, että kun olen työtön, niin mulla on kaikki maailman ongelmat. Kun multa kysyttiin, miten olen ajatellut tulla sovittuihin työvuoroihin, sanoin että laitan kellon soimaan ja sit tuun, sanottiin, että ei tarvi viisastella, vaan ihan oikeesti miten aiot selviytyä työvuoroihin. Multa myös kysyttiin, että ymmärränkö, millainen vastuu se on, jos allekirjoitan sopimuksen työtoiminnassa käymisestä, että ei oo kuule niin helppo tulla paikalle, kun kuvittelen, että pari kuukautta on todella pitkä aika, kun on tultava silloin kun on sovittu. Siis mun piti käydä kolmesti viikossa 4 tuntia. Sen työn löysin itse, ja oon ollut nyt vuoden siellä. Mut ne oli ihan järkyttyneitä, oon kuulemma eka joka löytää työtä omatoimisesti. En olis lähtenyt siihen työtoimintaan, jos oisin tiennyt, että siellä kohdellaan kun vajaaälyistä. Tätä ennenkin mä oon aina itse löytänyt työtä, ei työkkäristä oo paljon apuja tullut. Siis oon ihan tavallinen ihminen, olin vaan ollut vähän aikaa työttömänä. Ihan hullua, kun ne ihmiset puhuj siel keskenään ihan normaalisti, ja mulle sit niin kun en ymmärtäisi puhetta. Kerran kysyttiin, kuinka vapaapäivä meni, sanoin että autoin yhtä perheenjäsentä pihatöissä, (ruohonleikkuuta, kukkapenkistä rikkaruohojen nyppimistä ym) ja koiran kans pitkä lenkki, että hyvin meni päivä iltaan asti touhutessa,niin työvalmentaja oli että onko sut pakotettu siihen, että etkö sä voi sanoa, että sun on levättävä kun sulla on työtoiminta päivä,että sanot ens kerran vaan ei tuommoseen. Siis häh, työttömänä kun mulla ainakin on suurin ongelma miten saa päivät kulumaan. En tiedä kenelle tuo toiminta on tarkoitettu,mut mä ainakin tunsin olevani aivan väärässä paikassa. Onneks löysin töitä, ei olis pää kestänyt enää yhtään tuota touhua. -Ap
Kahdesti on Imatran työvoimatoimisto kertonut voitonriemuisena, kuinka minä vajaakuntoisena 35% ja yli 55v saan B-lausunnolla hakea palkkatukea. Myöntävä päätös, jonka innoittamana sain mahdollisuuden kaupungin peruskoulussa koulunkäyntiavustajana. Nyt kun aikaa on kulunut on työvoimatoimiston virkailijan varmat tiedot hakemuksineen kumottu alueellisen palkkatukien maksajalla syystä: Ei ole määrärahaa ja seuraavana on ollut, että otettu huomioon takautuva työsuhde kaupungin kanssa ja tämä uusi säännös sanoo, että pitää olla kolmenvuoden väli uudistaakseen työsuhteen. Nyt on mielessä oppisopimus palkkatuella. Työvoimatoimisto pitää tarpeettomana sopivaa maksutonta Step koulutusta, Palkkatukea kuitenkin myönnettäisiin yleisille työmarkkinoille, juurikin niille, jotka tyrmätään lääkärin kirjoittamassa B-lausunnossa. Mikä järki on pompottaa yhtä henkilöä eri yrityksiin ja tyrmätä tehdyt lupaukset?
Mua ei ole autettu mitenkään koska pitkän työhistorian ja maisteritutkinnon vuoksi luulevat etten tarvitse mitään apua.
Oikeasti en ole koskaan joutunut edes hakemaan töitä aikaisemmin. Olen vain kävellyt sisään ja puhunut itseni sisään.
Nyt en tiedä mitä tehdä.