Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa ajatuksianne ja mielipiteitä, tympeä tilanne mulla..

Vierailija
05.05.2017 |

Mieheni kanssa tarkoitus ostaa yhteinen asunto.Pankista saadaan laina, mieheni käy vielä viimeisen kerra pankissa tinkaamassa pienet korot ja hyvät marginaalit. Itseen tähän viimeiseen käyntiin pääse, mieheni on muutenkin parempi ja tosi tarkka näissä asioissa.
Minä olen vuosia sitten ruvennut takaajaksi veljeni remonttilainaan (talon remppa). En ollut vielä tavannut miestäni. Olen yksi kolmesta takaajasta. Veljeni on kunnianhimoinen ja hyväpalkkaisessa ammatissa. Aina olen luottanut häneen. Ajattelin tuolloin kun suostuin takaajaksi että pankki nyt on niin tarkka tietenkin, vaatii takaajia kun myöntää lainaa ja takaajaksi rupeaminen kohdallani on vain muodollisuus, ja halusin auttaa koska ei ole epäilystä etteikö veljeni perhe suoriutuisi lainasta.

Mieheni ei tykkää yhtään siitä että olen takajaana. Varsinkaan siis nyt kun hankimme yhteistä lainaa. Hän tivasi minua soittamaan veljelleni ja kysymään, minkä verran lainaa on jäljellä ja mikä on maksun aikataulu ja koska mahdollisesti olen "ulkona" takaajien listalta ( eli onko lainaa lyhennetty tarpeeksi että henkilövakuuksia ei enää tarvita). Minua nolotti soitella veljelle ja tingata näitä asioita. Mieheni arvosteli sitten että " noinko paljon sitä lainaa on vielä jäljellä, kuinkas noin hitaasti sitä lyhentävät,,ethän sinä koskaan pääse tuosta takaajan taakasta pois"jne. Olin hämilläni ja lipsautin puhelimessa mieheni sanomisista veljelleni. hän suuttui miehelleni ja sanoi pari painavaa sanaa. Heidän välit ei ole tänäpäivänäkään hyvät ja asia raastaa minua. On yhteisiä perhejuhlia, joista mieheni jättäytyy usein pois jos veljeni on paikalla Veljeni sanoi minulle että hänellä tuli ihan " huono ihminen/kansalainen "- fiilis kun häntä ja hänen raha-asioitaan arvostellaan. He kyllä ovat maksaneet eikä ongelmia ole ollut vaikka joskus on taloudellisesti ollutkin tiukkaa. Mieheni on tosi tarkka raha-asioissa. Minusta tämä että olen takajaana veljelleni, ei kuulu miehelleni. Takaus ei häiritse minun mahdollisuuttani saada asuntolainaa. Mieheni tinkaa että se vaikuttaa " marginaaleihin" ja hän haluaa päästä pankin kanssa mahdollisimman "edulliseen" sopimukseen. Mieheni painosti minua soittamaan vielä pankkiin ja kysymään,mikä tilanteeni takaajana on,paljonko velkaa on jäljellä jne.ja jopa että miten siitä voisin päästä eroon? No sellainenhan ei niin vain onnistu.

Jotenkin häiritsee tämä mieheni käytös vaikka toisaalta ymmärrän. Tietysti minulla takaajana on oikeus kysyä pankista tilannetta ja olla siitä kiinnostunut. Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu että mieheni käytös menee vähän yli.
En tiedä mitä ajatella. Olen aina ollut erittäin läheinen veljeni ja hänen parheensä kanssa.
Ajatuksia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miehesi ajatukset täysin.

Vierailija
2/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi täysin. Auhtautuisin itsekin nihkeästi jos puolisolla olisi takausvastuita, ja totta kai ne vaikuttavat omiin lainoihisi.

On myös minusta aiheellinen kysymys, paljonko lainaa on jäljellä ja milloin vastuusi loppuu.

Tietämättä minkä ikäisiä olette, ihmettelen REMPPAlainaan tarvittavia takuuksia. Oliko alla asuntolainaa alla, ja sitä ei oltu maksettu pois sitä vertaa että olisi vapautunut takuita. Mielestäni jokaisen täytyy elää omien tulojensa mukaan eikä velvoittaa sukulaisia auttamaan. Jos ei rahkeet riitä --> cähemmän laina ja esim pienempi kämppä.

Eli piste miehellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää.

Toisaalta on hyvä, että mies on tarkka raha-asioista. Toisaalta ymmärrän sinuakin.

Mutta minulle on sanottu, että koskaan ei pidä ryhtyä takaajaksi kellekään. Ei siis kellekään. Siihen nähden veljesi voisi koettaa ymmärtää tilanne.

Vierailija
4/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän miehesi ajatukset täysin.

sama. Meidän suhteessa ei toimisi ollenkaan tuollainen, että toinen olisi jonkun takaajana. Olisi aivan kauheaa.

Vierailija
5/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi minullakin petetty olo, jos moinen asia paljastuisi kesken kaiken puolisosta

Vastaat veljesi valasta KUIN OMASTASI. Pankki voi siis milloin vain lähteä sinun puheillesi, mikä taas vaikuttaa myös mieheesi koska silloin sinun maksukykysi liittyen teidän omaan yhteiseen lainaanne heikkenee.

Minullekin taottiin pienenä päähän, että kenenkään lainoja ei koskaan taata. Aika erikoista, että edellisen lamakriisin ja takaajien ongelmien jälkeen löytyy vielä ihmisiä, jotka laittavat nimensä takaajiksi.

Vierailija
6/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla oli takausvelkaa alunperin, kauanko sitä on maksettu pois ja paljonko jäljellä?

Vierailija
7/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei ota omaa lainaa ja sinä omaa? Silloin mies voisi puhua itselleen juuri sellaisen marginaalin kuin haluaa.

Toisaalta en ymmärrä tuota natinaa. Olen takaamassa 50 000 lainaa, hain pankista itselleni asuntolainaa ja sain sen 0.48 % marginaalilla ja korko alle 1,3%. Ei puhettakaan siitä, että aikaisempi takaus olisi ongelma.

Vierailija
8/12 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin veljeni kanssa asiasta, hän sanoi että ymmärtää kyllä sen ett mieheni haluaa tietää paljonko lainaa on vielä jäljellä ja koska siitä takauksesta pääsee ulos. Sanoi että ei hän ole siitä asiasta vihainen ollenkaan, vaan siitä kun mieheni puhuu niin rumasti hänestä ja hänen perheestä. Mutta sellainen mieheni joskus on kiihdyksissään. En ole koskaan tavannut ketään joka noin kärkkäästi arvostelee ja puhuu rumasti vaikka kyseessä on minun läheiset.

Tänäpäivänä en suostuisi takaamaan yhtäkään lainaa. Silloin nuorena olin vähän hölmö. Kyllä itsekin olen vähän ihmetellyt, kuinka veljeni puolisoineen kehtasi pyytää minua takaajaksi, tai ylipäätään ketään. Talolainaa oli vielä jäljellä kyllä, kun ottivat remppa-lainan.

Mieheni on siis aina tiennyt takauksestani. Mutta rupesi vaahtoamaan kun kuuli minulta että laina onkin noin iso, juuri ennenkuin hänen itse piti lähteä pankkiin neuvottelemaan. Muutama kymmentuhat euro kyseessä. Meitä on siis 3 takaajaa mutta kyllä minä olen heistä se varakkain ja yksi on lähes varaton

Ap

Vierailija
9/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan jatkossa itse mene jatkamaan miehesi ilkeitä sanoja muille. Ei ihmekään, että hermostuvat.

Takaajana oleminen on kyllä hölmöintä mihin selvin päin voi ruveta. Alapeukku sille.

Vierailija
10/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan viisaasti ajateltu. Olette ostamassa yhdessä asuntoa, mikäli veljesi jättääkin lainansa maksamatta, sinä maksat sen. Takaus on riski teidän yhteiselle omaisuudelle, vaikka veli kuinka olisi luotettava jne, näinä aikoina tapahtuu vaikka mitä.

Vierailija
11/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelin veljeni kanssa asiasta, hän sanoi että ymmärtää kyllä sen ett mieheni haluaa tietää paljonko lainaa on vielä jäljellä ja koska siitä takauksesta pääsee ulos. Sanoi että ei hän ole siitä asiasta vihainen ollenkaan, vaan siitä kun mieheni puhuu niin rumasti hänestä ja hänen perheestä. Mutta sellainen mieheni joskus on kiihdyksissään. En ole koskaan tavannut ketään joka noin kärkkäästi arvostelee ja puhuu rumasti vaikka kyseessä on minun läheiset.

Tänäpäivänä en suostuisi takaamaan yhtäkään lainaa. Silloin nuorena olin vähän hölmö. Kyllä itsekin olen vähän ihmetellyt, kuinka veljeni puolisoineen kehtasi pyytää minua takaajaksi, tai ylipäätään ketään. Talolainaa oli vielä jäljellä kyllä, kun ottivat remppa-lainan.

Mieheni on siis aina tiennyt takauksestani. Mutta rupesi vaahtoamaan kun kuuli minulta että laina onkin noin iso, juuri ennenkuin hänen itse piti lähteä pankkiin neuvottelemaan. Muutama kymmentuhat euro kyseessä. Meitä on siis 3 takaajaa mutta kyllä minä olen heistä se varakkain ja yksi on lähes varaton

Ap

Ihan suoraan sanotttuna miehesi on mulkku. Huonokäytöksinen ääliö. Itse olet tosin hänet valinnut ja ilmeisesti aiot jatkaa. Todella kurjaa, että ei arvosta sukulaisiasi ja sanoo sen vielä suoraan. Luultavasti saat kuulla sukulaistesi haukkumista ja panettelua heistä lopun ikääsi: mutta itsepä tällaisen ääliön mieheksi olet valinnut. Miehesi asenne tuleee vieroittamaan sinut loputkin suvustasi.

Ei ole sinun paikkasi pyytää veljeltäsi anteeksi miehesi mulkkukäytöstä. Miehesi ei tietenkää mulkkuna itse ymmärrä, että hänessä nyt jotain vikaa olisi.

Ennen oli ihan normaalia pyytää takajia ja olla takaajina. Kaikki tekivät näin. 1990-l pankkikriisi lopetti tämän, kun pankit pistivät omat mokansa (kalliit ulkomaalaiset lainat) ja ihmisten ahdingon (työt loppuivat, yrityksiä nurin) kaikki takaajien ja velallisten maksettaviksi (samalla kuin ottivat miljardiavustukset valtiolta; pankit voivat lihavasti mutta lainaajat ja takaajat menivät konkkaan). Olin itsekin takaamassa, mutta velallinen onneksi konkasta huolimatta maksoi: veljeni muuten.

Ymmärrän miehesi huolen, mutta en ymmärrä hänen mulkkukäytöstään. Itse olin takaamassa erittäin suurta summaa veljelleni, mutta ei mieleenikään olisi tullut tai tulisi puhua noin rumasti hänestä ja hänen puolisostaan (jonka velkaa se puoliksi tietysti oli). Eri asia, jos ottaa kaaliin tai on huolestunut, kuin käyttäytyä kuin todellinen besserwisseri-mulkku.

Takaajana oleminen ei vaikuta mitenkää sinun lainaasi (tai miehesi siis). Mutta eihän tämä äärimmäisen fiksu ja ihana miehesi tule tätä koskaan uskomaan, joten sinun on turha sitä hänelle kertoa.

Vierailija
12/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeaa arvioida (ja sitten arvostella, kuten yllä on tehty) mitem rumasti miehesi sitten puhui. Aikaisemmassa viestissä kerroit:

noinko paljon sitä lainaa on vielä jäljellä, kuinkas noin hitaasti sitä lyhentävät,,ethän sinä koskaan pääse tuosta takaajan taakasta pois

Ei kuulosta minun korvaani ilkeältä, vaan ihan peruskommentilta tilanteessa, jossa harmittaa. Aika moni voisi päästellä samanlaisia kommentteja.

Voisitko luitenkin selvittää veljeltäsi lainan takaisinmaksuajan ja ehdottaa, että lyhentää sitä mahd nopeasti? Se on luultavasti hänen oman etunsakin mukaista, koska remppalainan korko on luultavasti korkempi kuin perusasuntolainen.