epäonnistunut unikoulu
te jotka olette yrittäneet unikoulua tuttia ja -pulloa syömättömälle vauvalle ja siinä epäonnistuneet niin miksi luulette näin käyneen? Mielellään vielä jos olisitte pyrkineet välttämään " huudattamista" alun alkaen. Olisin kiitollinen vihjeistä ja vinkeistä välttääkseni samat karit omani kanssa :0)
Kommentit (6)
Aina kannattaa kokeilla kaikkia konsteja ;) Pullosta kyllä pääsee aikanaan eroon -jos 1-vuotias juo esim. iltavellin pullosta, niin mitä " pahaa" siinä on?
Tietysti hampaat kärsivät, jos kaiken yötä muutaman tunnin välein vetää pullosta vaikka maitoa, mutta esim. vesipulloa voisi koettaa? Siinä on ainakin se tutti, jos imemistarve on suuri.
Tuttia ei silloin vielä syöty, en muista oltiinko aloitettu pullo.Ihan tarkkaan en osaa sanoa mikä meni pieleen, ei vaan kerrassaan unikoulu sopinut meidän lapselle. Myöhemmin kun lapsi kasvoi ja oppi syömään tuttia myös yöt paranivat. Mutta edelleen ovat erittäin harvinaisia ehjät yöt. Lapsella ikää nyt 14 kk.
Minä lopetin kahdelta tytöltäni yösyömisen 10 kk ikäisinä soveltaen tassuttelua. Tässä linkki: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm
Meillä esikoinen oli sikäli hankalampi tapaus, että hän ei syönyt tuttia eikä pulloa ollenkaan eikä edes nukahtanut muutoin kuin rinnalle. Itse olen tosi allerginen lasteni huudattamiselle, joten en missään vaiheessa edes harkinnut perinteistä unikoulua, vaikka tyttö halusikin maitoa monta kertaa yössä varmaankin sen takia, että oli tottunut nukahtamaan rinnalle eikä sitten osannut nukahtaa yölläkään ilman maitoa. Sitten 10 kk iässä hän ihan yhtäkkiä ei enää nukahtanutkaan iltaisin rinnalle vaan jäi siihen hyörimään ja ihmettelemään, joten ajattelin kokeilla, että josko nukahtaisi omaan sänkyynsä kun olen silittelemässä. Ja ihme ja kumma, nukahti! Sen jälkeen aloin soveltamaan tuota tassuttelua öisin ja ihan parissa yössä tyttö alkoi nukkua yöt heräämättä tai jos heräsi niin osasi itse hakea taas unen. Ja muuten tuohon samaan syssyyn löytyi uninalleksi ihana lutu-nalle, joka on edelleen tytölle todella tärkeä.
Lopetin tosiaan myös kuopuksen yösyönnit tuossa n. 10 kk iässä samalla metodilla. Tosin kuopus oli helpompi kun on aina osannut nukahtaa omaan sänkyynsä (tosin välillä on ollut/on vaiheita, että täytyy olla läsnä huoneessa kunnes nukahtaa) ja syö tuttia, joten öisin on helpompi rauhoitella.
Tämä ei nyt vastaa ap:n kysymykseen, mutta kommentoin muuten tätä nukkumisasiaa, varsinkin ihan vastasyntyneiden vanhempia ajatellen.
Olin kuullut esikoista odottaessani jo että vauvoilla on useinkin vaikeuksia nukkumaanmenojen kanssa. Niinpä päätin oman vauvani opettaa nukkumaan jo ihan muutaman viikon ikäisestä alkaen. Älkää siis alun alkaenkaan lähtekö mukaan koviin nukuttamisrituaaleihin, vaan opettakaa vauvoja nukahtamaan itse sänkyyn. Itse aloin opettaa vauvaani niin etten antanut nukahtaa illalla rinnalle, vaan kun huomasin että silmät alkaa lupsua nostin vauvan omaan sänkyyn ja tarjosin tuttia. Sängystä en enää nostanut pois, jos ei vauva alkanut ihan raivona huutamaan, jota joskus kävikin. Yleensä silittelin vähän aikaa ja poistuin huoneesta, jos ja kun itkeskelyä kuului, menin silittämään ja laitoin tutin, ja taas poistuin. Tähän meni kyllä jonkun verran aikaa, mutta mielestäni se kannatti. Nyt ei tarvitse kun vaan viedä vauva omaan sänkyynsä iltavellin jälkeen ja sammuttaa valot. Nukahtaa sinne itsekseen melko pian ilman kitinöitä.
Tietysti ymmärrän, ettei kaikki vauvat toimi automaattisesti näin, mutta nukkumaan opettelu taitaa aina vaatia hieman kärsivällisyyttä ja valitettavasti vähän vauvan itkuakin.. Koliikkivauvoilla ja muutenkin vaativammilla tapauksilla ei varmaan minun neuvoni tepsi.
Niin ja sen piti vielä sanoman että koittakaa noudattaa samoja rutiineita joka ilta, niin vauva oppii että kohta mennään nukkumaan.
ovat todella tärkeitä ja etenkin kiitos adalatille! Olen miettinyt, että voisiko olla että tyttö eroahdistuksesta ja pahimmasta ienkutinastaan päästyään oppisi itse nukkumaan, kunhan " herkkyyskauden" havaitsisin tälle asialle oikein. Olen kuitenkin niin väsynyt itse, että taidamme ensin kokeilla tassuttelua ja sitä kautta itsenukahtamisen opettelua. Tsemppiä myös muille kouluttajille :0)
Minua kiinnostaisi tämä sama aihe. Meidän neiti on kohta 8 kk ja aina vaan pitää yöllä päästä tissille. Ennen riitti yksi tissittely yössä, mutta nyt onkin saatava maitoa 2-3 kertaa yössä. Ja siitä tissistä ei meinata päästää millään irti. Todella rasittavaa, kun itse haluaisi nukkua. Ja toinen haluaa nukkua vain tissi suussa. Tutti ei kelpaa meilläkään ja pulloon en haluaisi enää edes opettaa. Harjoittelemme päivisin nokkamukin käyttöä, vaikka rintamaito onkin vielä tärkeä juttu.
Unikoulua kovasti harkitsen, mutta huudattaa en haluaisi. Neidillä on kyllä vahva imemisen tarve, joten mitä tehdä?