Lastentarhanopettajan tutkinnolla muita töitä?
Varhaiskasvatus puhuttaa julkisuudessa paljon. Olen itse ammatiltani lastentarhanopettaja ja vaikka pidän työstäni paljon, huomaan yllättävän usein pohtivani mitä muuta työtä tutkinnollani (yliopisto) voi tehdä. Mitä muita töitä lastentarhanopettajat tekevät. Sosionomeilla on varmasti erilaiset mahdollisuudet kuin yliopistosta valimistuneilla.
Kommentit (4)
Ihana kuulla että en ole ainoa. Riittämättömyyden tunne vahvin. Arjessa ei kertakaikkiaan ehdi / kykene vastaamaan lasten tarpeisiin. Työ on kaukana siitä ammatista jonka olen opiskellut. Jospa voisin hyödyntää osaamistani jossain muussa työssä.
Aivan samoja fiiliksiä. Pahinta tässä on vielä se, että koet riittämättömyyttä arjessa ja tiedät että voisit ja pystyisit ja ennen kaikkea haluaisit tehdä työsi paremmin, mutta resursseja ei anneta ja aina joku työntekijä hyppimässä johtajan muihin taloihin tunniksi pariksi tai kokonaiseksi päiväksi sijaistamaan. Tähän päälle kun huomaa sitten arvostuksen puutteen ylipäätänsä, niin soppa on valmis. En lähtisi tälle alalle enää kouluttautumaan jos vain voisin vielä valita uudestaan.
Lastentarhanopettaja on kuulemma ns kutsumusala.
Silti lastentarhanopettajista on huutava pula, koska
alalle opiskelleet eivät kestäkään alan vaatimuksia. Jo muutaman vuoden ammatissa olon jälkeen halutaan vaihtaa tyystin toisenlaiseen työhön.
Olisiko aika miettiä koulutussisältöä uusiksi ja valita alalle erityyppisiä persoonia.
Itsekin lto ja entistä enemmän masentaa tehdä tätä työtä kun lukee esimerkiksi tätä palstaa. Se, että sinun työtä ei arvosteta näkyy palkassa, mutta vielä pahempaa on lukea, kuinka tälläkin palstalla haukutaan koulutus ja kaikki pystyyn. Tiedän että työ on arvokasta ym. mutta nämä keskustelut siitä kuinka Lto:t ovat aivan turhia, eivät ainakaan paranna työmotivaatiota surkean palkan lisäksi. Itsekin siis mietin muita hommia tai alan vaihtoa kokonaan.