Kirjallisen valituksen tekeminen sairaanhoitajasta
Eli: läheiseni on kotihoidon asiakas. Hänen luonaan on käynyt epäasiallisesti ja -ammattimaisesti käyttäytyvä sairaanhoitaja. Tästä hoitajasta ovat muutkin tehneet valituksia. Kannattako kirjallisen valituksen tekeminen, millainen prosessi se on ja mitä valitukseen kannattaa laittaa?
Kommentit (32)
USAssa tehdään juristien avulla miljoonia dollareita, kun oikeudessa valitetaan jostain kuuman kahvin kaatumisesta. Suomessa nyhvätään, voidaanko antaa palautetta huonosta hoitajasta vai itketäänkö yksin ja odotetaan saman toistuvan myöhemmin itselle ja kanssakulkijoille. Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata koska saa selville valittajan nimen. Sitten hoitajat kohtelevat vielä huonommin.
Saavatko tämän oikeasti selville?
Mitä väliä sillä on? Kumpi sinusta on tärkeämpää: epäoikeudenmukaisuuteen puuttuminen vai valittajan nimen paljastuminen? Jos läheinen valittaa hoitajasta, niin eiköhän hän jatkossakin seuraa palvelun tasoa. Eivät hoitajat voi alkaa kiristää huonolla työllä, sellaisella olisi tosi vakavat seuraukset.
En ole ap kunhan kysyin yleisesti tätä. Minusta on tärkeintä epäoikeudenmukaisuuteen puuttuminen. Kuitenkin valittajan nimen paljastuminen on arveluttavaa ja saattaa vähentää ihmisten halua puuttua epäkohtiin. Ei kai valituksen kohde näe itse valitusta sentään?
Onhan se selvä, että mitä enemmän valituksia yhdestä kotihoitajasta kertyy, niin sitä enemmän asiasta varmasti huolestutaan. Onhan niitä insuliinihoitajia ja muita psykoja. Jos kotihoito on yksityisestä firmasta, voit kysyä hoitajan vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä muistutus tai sitten vain laittaa hänen esimiehelle postia. Palautteen avulla esimiehen on helpompi puuttua käytökseen, kun on jotain konkreettista. Joskus esimiehellä voi olla aavistus huonosta käytöksestä, mutta siitä ei ole todisteita. Tai joskus hoitaja ei vai ole ymmärtänyt olevansa tahditon ja pystyy sitten palautteen avulla muuttamaan käytöstään.
Mä en itse esimiehen tasolle valitusta jättäisi, vaan ottaisin yhteyttä suurempaan johtoon, en välttämättä edes yksikön johtajaan vaan korkeammalle taholle. Moni hoitoalan esimies on kykenemätön ratkaisemaan ongelmatilanteita ja saattavat jättää asian sikseen. Osa saattaa puhutella asianomaista nätisti, mutta asia jääkin siihen. Usein kun asioista huomauttaa, niin kielletään vielä totuus.
Itse olen hoitoalalla hoitajana ja vienyt todella monia asioita eteenpäin ihan johtajille asti, valitettavasti sekään ei ole johtanut muutoksiin. Edes potilaalta varastettu omaisuus ei johtajaa kiinnostanut vaikka sain hoitajan itse teossa kiinni ja hän myönsi sen. Asia jätettiin sikseen ja sama hoitaja jatkaa edelleen. Kahdesta eri varkaudesta hänet yritin vastuuseen laittaa.
Eräässä palvelutalossa ei ollut aikaa suihkuttaa potilaita ja suihkut saattoivat venyä 2 viikkoakin, otin yhteyttä ihan Kaupungin korkeammalle tasolle ja sitä lähdettiin todellakin selvittämään. Sitä ennen ei esimiehiä tai johtajia kiinnostanut.
Esimerkkejä itselläni on vaikka kuinka paljon ja nyt alan olemaan aivan loppu näitä epäkohtia ja muita hommia katselen. Ala huononee koko ajan ja lisää tulossa epämääräsiä hoitajia koska heistä pula ja fiksuimmat eivät alaa enää jaksa. Heidän työkaverinaankin on raskasta. Yksin en jaksa pitää potilaiden puolia lampaiden kanssa.
Tsemppiä sulle! Todellakin laitat asian eteenpäin, muuten eivät mitkään asiat muutu.
Syythän ovat toki syvemmällä mutta pienillä teolla voi olla edes jotain vaikutuksia.
Tee muistutus potolasasiamiehen kanssa yksikön johtajalle. Siihen on pakko vastata ja selvittää asia kohtuullisessa ajassa. Jos ei auta, niin kantelu aluevalvontaviranomaiselle (aville).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä muistutus tai sitten vain laittaa hänen esimiehelle postia. Palautteen avulla esimiehen on helpompi puuttua käytökseen, kun on jotain konkreettista. Joskus esimiehellä voi olla aavistus huonosta käytöksestä, mutta siitä ei ole todisteita. Tai joskus hoitaja ei vai ole ymmärtänyt olevansa tahditon ja pystyy sitten palautteen avulla muuttamaan käytöstään.
Mä en itse esimiehen tasolle valitusta jättäisi, vaan ottaisin yhteyttä suurempaan johtoon, en välttämättä edes yksikön johtajaan vaan korkeammalle taholle. Moni hoitoalan esimies on kykenemätön ratkaisemaan ongelmatilanteita ja saattavat jättää asian sikseen. Osa saattaa puhutella asianomaista nätisti, mutta asia jääkin siihen. Usein kun asioista huomauttaa, niin kielletään vielä totuus.
Itse olen hoitoalalla hoitajana ja vienyt todella monia asioita eteenpäin ihan johtajille asti, valitettavasti sekään ei ole johtanut muutoksiin. Edes potilaalta varastettu omaisuus ei johtajaa kiinnostanut vaikka sain hoitajan itse teossa kiinni ja hän myönsi sen. Asia jätettiin sikseen ja sama hoitaja jatkaa edelleen. Kahdesta eri varkaudesta hänet yritin vastuuseen laittaa.
Eräässä palvelutalossa ei ollut aikaa suihkuttaa potilaita ja suihkut saattoivat venyä 2 viikkoakin, otin yhteyttä ihan Kaupungin korkeammalle tasolle ja sitä lähdettiin todellakin selvittämään. Sitä ennen ei esimiehiä tai johtajia kiinnostanut.
Esimerkkejä itselläni on vaikka kuinka paljon ja nyt alan olemaan aivan loppu näitä epäkohtia ja muita hommia katselen. Ala huononee koko ajan ja lisää tulossa epämääräsiä hoitajia koska heistä pula ja fiksuimmat eivät alaa enää jaksa. Heidän työkaverinaankin on raskasta. Yksin en jaksa pitää potilaiden puolia lampaiden kanssa.
Tsemppiä sulle! Todellakin laitat asian eteenpäin, muuten eivät mitkään asiat muutu.
Syythän ovat toki syvemmällä mutta pienillä teolla voi olla edes jotain vaikutuksia.
Asetu ehdolle kuntavaaleissa ja tuo nuo asiat esille tarkoin. Tule julkisuuteeb, vaikket ehdolle asettuisikaan. Sulla on arvokasta tietoa ja sua uskotaan, kun olet itse hoitaja. Saatan äänestää sinua, jos asut samassa kaupungissa. Haluan muutosta tähän asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin lähiesimies on se, joka joutuu vastaamaan muistutuksiin yms. Palautteissa on tietty järjestys miten tulee toimia, sillä lähiesimiehen esimiehelle laitettu palaute usein vain käännetään yksikön esimiehelle. Jos hän taas on kyvytön toimimaan, niin silloin voi ja kannattaa hänet ohittaa palautteissa, mutta laittaa maininta, että ensimmäinen palaute ei johtanut toivottuun tulokseen.
Kantelu vaikka aluehallintovirastoon. Sinne voi vaikka soittaa ja kysyä neuvoa kantelun tekemiseen.
Minä teen niin, että sanon suorat sanat sekä henkilölle että tämän esimiehelle, jos kohtaan asenneongelmia missä tahansa. Monessa yksityisessä firmassa asiakastyytyväisyystaso on yhteydessä henkilökohtaiseen palkitsemiseen. Jos palvelu on olematonta, on turha kaivata palkintoakaan.
Valitus kannattaa tehdä nimellä, mutta voi pyytää, ettei nimeä kerrota valituksen kohteelle.
Toivottavasti asia hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetu ehdolle kuntavaaleissa ja tuo nuo asiat esille tarkoin. Tule julkisuuteeb, vaikket ehdolle asettuisikaan. Sulla on arvokasta tietoa ja sua uskotaan, kun olet itse hoitaja. Saatan äänestää sinua, jos asut samassa kaupungissa. Haluan muutosta tähän asiaan.
Mielessäni on ollut, sillä 10 vuoden hoitajan kokemuksen aikana nähnyt kaikenlaista, sellaista mikä ei päivänvaloa kestä. Ensin vain pitää siirtyä alalta pois, sillä tiedän, että totuuden kajahdettua esille mulla ei ole mitään asiaa mihinkään hoitoalan työpaikkaan. Sehän on hoitoalalla fakta, kun alkaa kyseenalaistamaan asioita ja puuttumaan epäkohtiin savustetaan ulos. Ajattelemattomat ihmiset pärjäävät kun on aivopesty toimimaan robotin lailla ja luulevat että työnantaja voi tehdä mitä vain. Paljon olen asioita kirjannut ylös, työpaikkoja kertynyt useita kymmeniä. Soten tultua tilanne tulee vielä huononemaan ja hoitotaso ei saisi laskea enää yhtään, ja sehän tulee laskemaan kuin lehmän häntä. Hoitajien työolot tulevat pahenemaan ja palkka pienenee. Vanhusten palvelut ulkoistettu ja kukaan ei enää ota vastuuta.
Valitettavasti jos on kyse vanhuksesta, vammaisesta tai mt-potilaasta tilanne saatetaan kääntää siihen, ettei ole todisteista ja asianomainen ei ole ns. aivan luotettava lähde. Eli ylempi taho kuuntelee ennemmin hoitajan versiota kuin potilaan. Tärkeää on siis hankkia tavalla tai toisella todisteita. Vanhukset eivät uskalla kertoa/kannella koska ovat altavastaajia ja riippuvaisia hoidosta. Pelko kostotoimenpiteistä on todellinen.
Tilanteesta saattaa olla myös sangen erilainen näkemys hoitajalla. Ilmoitus potilasasiamiehelle niin, että kuvaat kaltoinkohtelua mahdollisimman tarkasti, miten se ilmenee vanhuksen olemuksessa tai käytöksessä. Tarpeeksi isoon ääneen valitus kotihoidon esimiehelle myös. Toivotan onnea.