Miksi siinä ei ole mitään kummallista, että mies ei halua lapsia, mutta samanlaista naista morkataan?
Työpaikoilla olen useasti huomannut, miten erilaista on suhtautuminen vapaaehtoisesti lapsettomiin riippuen siitä, onko kyseessä nainen vai mies. Jos perheenlisäyksestä lapsettomalta udellessa tai muuten aihe tulee puheeksi, miehen "en aio hankkia lapsia"- vastaukseen kommentti on tyyliä no eihän kaikkien tarvitse lapsia tehdä, no sulle tuo ura onkin niin tärkeä ettet ehtisikään jne, mutta jos nainen sanoo saman, alkaa tivaus no hyvänen aika mikset, kyllähän kaikki naiset lapsia haluaa, ei työt niin tärkeitä ole ja ehtiihän niitä tehdä, muutat kyllä mielesi kun sitäjatätä ja selän takana ihmetellään sitäkin enemmän, että miten niin se ei muka lapsia halua. Naisille näitä jankataan vielä siinäkin iässä, jossa lapsia tokko enää saadaankaan, kun taas miehen vapaaehtoinen lapsettomuus on kaikenikäisenä hyväksyttyä ja aiheuttaa vain toteamuksen aha. Naiset myös aina tulevaisuudessa katuvat valittua lapsettomuuttaan, miehille tätäkään ei hoeta.
Mistä johtuu samassa asiassa aivan erilainen suhtautuminen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään miehen selittävän, kuinka hän on jo penskana tiennyt haluavansa suurperheen.
Selvä, et siis tunne veljeäni.
Niin kuka lässyttää? Toiset naiset. Ihan oma on ongelmanne.
Etkä tunne enoani joka jätti naisen joka ei halunnut 10 lasta :D
Mielenkiintoinen kysymnys, koska noinhan se on. Miehen velaus on hyväksyttyä, korkeintaan ihmetellään että entäs sun vaimo (huomio, oletus että nainen haluaa), miehen velautta ei sen kummemmin kyseenalaisteta saati aleta vängätä, kuinka sinäkin vielä ja kyllä sinä sitten kadut ja kun tulee ikää lisää niin sitten sinäkin. Näitä velanaiset joutuvat kuuntelemaan, kunnes ehkä jossakin viisissäkymmenissä aletaan uskoa että ei lissu sitten tosiaan halunnut eikä tehnyt niitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymnys, koska noinhan se on. Miehen velaus on hyväksyttyä, korkeintaan ihmetellään että entäs sun vaimo (huomio, oletus että nainen haluaa), miehen velautta ei sen kummemmin kyseenalaisteta saati aleta vängätä, kuinka sinäkin vielä ja kyllä sinä sitten kadut ja kun tulee ikää lisää niin sitten sinäkin. Näitä velanaiset joutuvat kuuntelemaan, kunnes ehkä jossakin viisissäkymmenissä aletaan uskoa että ei lissu sitten tosiaan halunnut eikä tehnyt niitä lapsia.
Fiksuimmat ilmoittavat siinä vaiheessa kun vela-naiselle ei voi enää jankuttaa siitä kuinka mieli muuttuu kun ikää tulee, että nyt kun sinäkin olet jo tuon ikäinen niin ajattele että sinusta ei sitten tule mummoa. Ja tämä sanotaan sellaisella voivotteluäänellä. Niinkuin sillä olisi mitään merkitystä sellaiselle, joka ei ole lapsia halunnut tai niinkuin se olisi jokin uutinen :D
Varmaan siksi, että vanhemmuus on tyypillisesti naiselle tärkeämpää kuin miehelle.
No mulle henk.kohtaisest ihan yksi ja sama vaikka joku nainenkaan ei halua lapsia. Ei herätä yhtään kummeksuntaa. Yhä harvempi tuntuu nykyaikana edes haluavan parisuhdetta.
M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuimmat ilmoittavat siinä vaiheessa kun vela-naiselle ei voi enää jankuttaa siitä kuinka mieli muuttuu kun ikää tulee, että nyt kun sinäkin olet jo tuon ikäinen niin ajattele että sinusta ei sitten tule mummoa. Ja tämä sanotaan sellaisella voivotteluäänellä. Niinkuin sillä olisi mitään merkitystä sellaiselle, joka ei ole lapsia halunnut tai niinkuin se olisi jokin uutinen :D
Eihän isovanhemmuus ole mikään automaatio sellaisellekaan, joka lapsia on tehnyt. Ei missään ole sanottu, että hänen lapsensa haluaisivat lapsia tai saisivat vaikka haluaisivat. Sikäli TODELLA typerää kommentointia.
Lähinnä ihmettelen, miksi te puhutte sukupuolielämästänne työkavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että vanhemmuus on tyypillisesti naiselle tärkeämpää kuin miehelle.
Vanhemmuus on varmasti yhtäläisen tärkeää myös miehille.
Mutta kaikille miehille vanhemmuus ja lasten saanti on aina viime kädessä naisen tahdosta kiinni. Yhdestäkään miehestä ei tule isää jos yksikään nainen sitä ei halua. Nainen pystyy nyky-yhteiskunnassa aina lisääntymään itsellisesti - oli miestä tai ei.
Ehkä joku keinokohtu tulevaisuudessa muuttaa tilanteen, jolloin miehiltäkin voidaan enemmän kysyä suhdetta lasten hankkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikille miehille vanhemmuus ja lasten saanti on aina viime kädessä naisen tahdosta kiinni. Yhdestäkään miehestä ei tule isää jos yksikään nainen sitä ei halua. Nainen pystyy nyky-yhteiskunnassa aina lisääntymään itsellisesti - oli miestä tai ei.
Ehkä joku keinokohtu tulevaisuudessa muuttaa tilanteen, jolloin miehiltäkin voidaan enemmän kysyä suhdetta lasten hankkimiseen.
Tuohan ei pidä paikkaansa, isäksi voi tulla ilman suhdettakin, jos kova halu löytyy. Adoptoida voi mieskin tai käyttää sijaissynnyttäjää.
Miks ihmeessä pitää jollekkin kertoa että ei halua lapsia ja miks jonkun pitää kysyä miksi sulla ei ole lapsia.
Onko lapset ja äitiys joku itseisarvo ja tekee paremmaksi ihmiseksi kun lapseton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on naisille tärkempää kuin miehille. Katso ympärillesi, kumpi sukupuoli todennäköisemmin höseltää, unelmoi, kuumeilee ja ripustaa koko identiteettinsä vanhemmuuden varaan.
Olen vela ja ikisinkku. Asun yksiössä ns. hyvällä asuinalueella ja minulla on hyväpalkkainen asiantuntijatyö. Olen usein miettinyt, että jos olisin mies, minua pidettäisiin vain huolettomana, ehkä jopa coolina poikamiehenä. Mutta koska olen nainen, olen säälittävä reppana.
Vierailija kirjoitti:
Olen vela ja ikisinkku. Asun yksiössä ns. hyvällä asuinalueella ja minulla on hyväpalkkainen asiantuntijatyö. Olen usein miettinyt, että jos olisin mies, minua pidettäisiin vain huolettomana, ehkä jopa coolina poikamiehenä. Mutta koska olen nainen, olen säälittävä reppana.
Juu, peräkammarin pojat, sinkkumiehet vasta cooleja onkin, huutonaurua. Kuulet jatkuvaa homoksi haukkumista, tauotonta kuittailua pillun saamisesta jne. Katsos kun yhteiskunnan ns normista kun poikkeaa, niin se on kauheaa.
Naiset on aivottomia laumaeläimiä, jotka kokee erilaisuuden uhkana. On vaara, että ei teekkään asioita joita muut kadehtii. Ja sitten niiden arvo katoaa. Mitä enemmän on veloja, sitä suurempi mahdollisuus että itse valitsi väärin. Mahdollisuus, että kaikki ei oikeasti itkekkään itseään uneen haaveillessaan paskavaipoista. Vaan elää täyttä elämää ja nauttii.
Miesten touhut on yks hailee, koska nainen ei suorita elämäänsä miehille, vaan muille naisille. Elämä, mies, lapset ja koti on näytös.
Naisten touhut on yks hailee, koska ,mies ei suorita elämäänsä naisille. Samat sanat takaisin ja lisään vielä, naista ei tarvita nykyaikana mihinkään, ilman voi olla ilman pienintäkään ongelmaa.
100-vuotias Suomemme on vielä nuori maa; tapa-ja käytöskulttuuri / henkinen kulttuuri kehittyy vasta ajan myötä. Ehkäisy on ollut naisten vapautus niin halutessaan eikä enää lapsia tullutkaan kaikille naisille - lapsia ei enää ole pakko tehdä vain koska niitä on aina ennenkin tehty, suurperheitä ei juuri enää ole, Suomessa ainakaan ja syntyvyys on laskusuunnassa.
Asian luulisi olevan intiimi yksityisasia mutta jotkut kokevat asian toisin jostain syystä/syistä - he puhuvat siitä koska se on heille tärkeä asia eivätkä käsitä/halua hyväksyä ettei kaikilla ole samoja arvoja.
Eriarvoinen kohtelu miesten ja naisten lapsettomuuden välillä kertoo kyselijöistä itsestään eivät utelun kohteena olevista, siinä paljastuu heidän arvomaailmansa ja ajattelun kehittyneisyys, naisia on aina arvosteltu ankarammin kuin miehiä ja hyvä onkin kysyä miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, peräkammarin pojat, sinkkumiehet vasta cooleja onkin, huutonaurua. Kuulet jatkuvaa homoksi haukkumista, tauotonta kuittailua pillun saamisesta jne. Katsos kun yhteiskunnan ns normista kun poikkeaa, niin se on kauheaa.
Sä olet nyt sekoittanut peräkammarin pojan ja sinkun; peräkammarin poika asuu lapsuudenkotinsa peräkammarissa äidin helmoissa, sinkkumies on poikamies mutta asuu kyllä ihan itsekseen.
En ole kuullut kenenkään miehen selittävän, kuinka hän on jo penskana tiennyt haluavansa suurperheen. Useampi nainen näin on taas sanonut. Joko miehet eivät sen kummemmin lapsia halua vaan niitä vain heille "tulee" kun ollaan parisuhteessa niitä haluavan naisen kanssa tai sitten naiset kokevat, että joidenkin rooliodotusten ja ympäristön paineen vuoksi heidän on lapsia hankittava.