Elatussopimuksen kesto ihmetyttää
Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai onko ex-puolisoni vain väkisin haluamassa käymään näitä piinaavia riiteleviä neuvotteluja joka vuosi.
Olemme laskeneet lastenvalvojien luona elatusavun määrää minulle. Laskelma on tehty tarkasti tulojen ja menojen mukaisesti, ja kaikki dokumentit on toimitettu mukaan. Määrä nousi aiemmasta hieman. Sopimusehdotus lähetettiin äidille, ja hän hyväksyi sen määrän, mutta vaatii sopimusta vain vuodeksi voimaan. Eli vuoden kuluttua koko roska pitäisi käydä uudestaan?
Olen vakituisessa työssä, kiinteällä kuukausipalkalla. Asun omakotitalossa yksin ja tuloni ja menoni ovat liki identtiset kuukaudesta toiseen. Ei ole mitään muuttuvia tekijöitä, että tästä palkkani yllättäen nousisi tai menoni pienentyisi. En taas ymmärrä, miksei sopimusta voida tehdä toistaiseksi voimassaolevaksi.
Ja summa on suurempi mitä Kelan elatustuen määrä, joten hän ei voi hakea Elatustukea. tiedän että pienemmäksi määritelty summa on yleensä määräajalle vuodeksi tehty.
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? En jaksaisi kiristellä välejä joka vuosi tämän takia.
Kommentit (4)
Älä allekirjoita sopimusta, joka ei sinua miellytä. Voit antaa oman ehdotuksesi varaamalla ajan lastenvalvojalle vaikka heti.
Juridisesti tuossa ei nyt mitään vääryyttä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko on riidellä? Mistä te siis riitelette?
Rahasta. Exäni ilmeisesti haluaisi minulta enemmän elatusapua, ja vaikka laskelmien mukaan tehdään kaikki oikein niin lopputulos ei silti miellytä. Nyt hän siis pyysi tarkistusta koska halusi lisää elatusapua, ja summa nousi edellisestä sopimuksesta 2 euroa.
Käsitin, että yleensä sopimus tehdään siihen asti voimaan kun lapsi on 18v. Ja sitten tarkistetaan jos tilanne vanhemmalla muuttuu.
Ja selvitystä käydään kahden lastenvalvojan välillä, sillä asumme eri paikkakunnilla.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Älä allekirjoita sopimusta, joka ei sinua miellytä. Voit antaa oman ehdotuksesi varaamalla ajan lastenvalvojalle vaikka heti.
Juridisesti tuossa ei nyt mitään vääryyttä tapahdu.
Joo tiedän. Ja siis tänään sain juuri tämän vastauksen omaan ehdotelmaani, että hän hyväksyy sen mutta sillä ehdolla että se on vain vuoden voimassa. Nyt minun tulee siis lähettää sama ehdotus uudestaan.
Pakkoko on riidellä? Mistä te siis riitelette?