Jos alaikäinen perii, niin miten maksaa verot?
Jos minä kuolisin ja asunto jää lapsilleni. Miten lapsi maksaisi perintöveron? Sehän on pakko maksaa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisyysvähennys.
Mutta mistä rahasta se maksetaan?
Minulla on vähän säästöjä ja auto, tietysti niistä, mutta jos ei jäisi mitään muuta kuin asunto, johon leski jää asumaan?
Ap
Sinulle tuskin jää niin paljon omaisuutta, että alaikäisyysvähennyksen jälkee jää maksettavaa.
No, jos asunnon arvo on 300 000 ja lapsia 2. Kai 150 000 jotain veroa menee?
Jos minulla ei olisi pankissa euroakaan, millä lapsi sen rahottaa?
Ap
Ei sitten millään. Lapset jää velkaa, joka menee ulosottoon. Suomessa on tuhansia lapsia, joilla on velkaa ulosotossa.
No ei tietenkään jää. Se omaisuus myydään ja siitä maksetaan ne verot. Ei perintövero voi koskaan olla isompi, kuin perinnön arvo.
Hyvä ap, että olet havahtunut miettimään tätä asiaa ja huomannut, että ongelma on. Jokaisella, jolla on lapsia, olisi kyllä hyvä olla myös sen verran likvidiä varallisuutta (talletuksia, osakkeita, rahastoja), että niistä pystyy kuittaamaan perintöverot. Täysi-ikäisten on helpompi saada pankista lainaa veroja varten, lapsen kohdalla tämä on hankalaa koska heillä ei ole tuloja eikä heidän puolestaan voi ottaa lainaa. Toki tässä on se mahdollisuus, että lasten isä ottaa sitten pankista lainaa omiin nimiinsä ja lainaa sen korottomasti lapsille, että verot saadaan maksettua.
Alaikäinen saa perintöverossa huojennusta. 60000€ on tuo huojennus, joten jos kummankin perintöosuus on 150000€ niin veroa menee vain 90000€ edestä. Tuosta summasta perintövero on 7400€ joten nyt jää sinulle tehtäväksi huolehtia, että sinulla on 14800€ edestä säästöjä. Plus hautauskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisyysvähennys.
Mutta mistä rahasta se maksetaan?
Minulla on vähän säästöjä ja auto, tietysti niistä, mutta jos ei jäisi mitään muuta kuin asunto, johon leski jää asumaan?
Ap
Sinulle tuskin jää niin paljon omaisuutta, että alaikäisyysvähennyksen jälkee jää maksettavaa.
No, jos asunnon arvo on 300 000 ja lapsia 2. Kai 150 000 jotain veroa menee?
Jos minulla ei olisi pankissa euroakaan, millä lapsi sen rahottaa?
Ap
Lue sieltä vero.fi...
Äh, en ole kuolemassa. Av kun tietää kaiken, niin ajattelin saada yksiselitteisen vastauksen... mutta en vieläkään tiedä, mistä lapsi saa rahat kokoon.
Ap
Perintöveroihin voi varautua esim. henkivakuutuksella jossa edunsaajana on hän/he jotka saavat myös perinnön.
Minulla on aviomieheni kanssa sadan tonnin henkivakuutus. Koska emme peri toisiamme, niin tämä sen takia.
Ap
Lasten perintöverojen kannalta siitä tuskin on mitään hyötyä. Lapset muistaa sinua lämmöllä maksaessaan veronsa.
Lapset tulevat perimään isovanhempansa, eli pitää muistuttaa heidät säästämään. Oletan, että isovanhemmat 80 v kuolevat ennen minua...
Ap
Jos isovanhempien omaisuuttakaan ei ole mahdollista realisoida niin että siitä voi perintöverot maksaa suosittelen lämpimästi että he säästävät rahaa perintöveroihin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuota varten moni ottaa henkivakuutuksen. Eli niillä rahoilla maksetaan verot.
Nuori asunnossa asuva leski rasittaa niin paljon perintöä, että veroa ei juurikaan tule.
Hyvä pointti tuo vähennys, mikä tulee lesken asumisoikeudesta! Se on todellakin merkittävä, jos ap kuolee nuorena.
Todella vastuutonta kyllä ap:ltä vaan matkustella ja hassata kaikki rahat ja lapsilla ei ole säästöjä ollenkaan! Eikä itselläkään. Nyt ap vähän ryhtiä ja alat säästää lapsille 138€/kk/lapsi ja usutat miehenkin samaan hommaan. Tuon verran voi lahjoittaa verovapaasti. Meillä on ollut jo pitkään niin, että jos jompi kumpi vanhemmista kuolee, niin lapsi pystyy omistaan maksamaan perintöverot kevyesti. Ja on meillä pitkään ollut niinkin, että perinnössä on muutakin kuin pelkkä asunto, joten vaikka osakkeitakin myymällä ne verot hoituu.
Vanhemman/puolison kuolema on muutenkin niin kettumainen juttu, ettei sitä tilannetta halua pahentaa sillä, että raha-asiat on päin hanuria.
Haluaako leski jäädä asuntoon ikuisesti? Iainatkoon lapsille rahat veroa varten ja saatakaisin, kun asunto myydään. Tai ota vakuutustai säästä rahaa verojen verran.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään jää. Se omaisuus myydään ja siitä maksetaan ne verot. Ei perintövero voi koskaan olla isompi, kuin perinnön arvo.
Tavallinen tilanne lienee se, että toinen vanhemmista kuolee ja pesässä ei ole muuta varallisuutta kuin asunto. Ei sitä asuntoa voi myydä, leskellä on asumisoikeus. Aikuisillehan tätä sattuu jatkuvasti, että verot menee maksuun ja sitten pitää ottaa lainaa sitä varten. Alaikäinen ei voi lainaa saada, kun ei ole tuloja, joten hyvin uskon että voivat joutua ulosottoon, jos eloonjäänyt vanhempikin on niin vähävarainen, ettei pysty auttamaan.
Normaalisti lapset perivät vain sen puolikkaan asunnon, mutta ap:n tapauksessa perivät koko asunnon ja verot ovat siksi suuremmat. Onneksi lesken asumisoikeus pienentää asunnon arvoa perintöverotuksessa.
Näppärä tapa kiertää kiinteän omaisuuden perimisestä koituvat vero-ongelmat on olla omistamatta kiinteää omaisuutta ensinkään. Hittoako ne lapset sillä asunnolla tekevät, riitelevät siitä korkeintaan. Käsittämätön tämä suomalaisten halu sitoa varallisuutensa asuntoihin. Jos ei lapsilleen voi jättää perinnöksi muuta kuin perintövero-ongelmat ja lihavan riidan, kannattaa olla jättämättä kokonaan.
Itseäni hirvittää mahdollisesti piankin koittava aika, kun perintöinä on luvassa miehen vanhempien kiinteistö korvessa ja omieni vähän paremmalla sijainnilla oleva. Pelkkiä ongelmia tulossa sisarusten ja verottajan kanssa. Myisivät pois ja muuttaisivat vuokralle ennen kuolemaansa, olisi edes ongelmat vältetty.
Ja kuolemantapausvakuutuskorvaus on tuloverotuksessa verovapaata tuloa, se on lähtökohtaisesti perintöverotuksessa veronalainen. Eli siitä summasta maksetaan myös perintövero siltä osin, miltä se ylittää perintöverolaissa olevan vapaaosan. Reilua, eikö totta?
Ap, normaalisti henkivakuutus otetaan juuri siksi että se joka perii yleensä saa niskoilleen perintöverot ja mahdolliset lainat. Miksi ihmeessä olette päätynyt ratkaisuun että miehesi saa asumisoikeuden ja satatonnia rahaa ja lapsesi saa asunnon (jota ei voi myydä) ja perintöverot?!?
Siirrä nyt ihmeessä henkivakuutus lastesi eduksi tai ainakin puolet summasta.
Meillä kävi niin ja luulen, että myös ap:n tapauksessa toimii eli isäni oli AVOpuolisolleen testamentannut asumis- ja hallintaoikeuden okt:oon, mutta kun ei ollut muuta omaisuutta mistä maksaa verot ja isältä jääneet velat, niin perintöoikeus meni tuon testamentin ylitse ja avopuoliso joutui muuttamaan, jotta saimme talon myytyä.
Luulenpa siis, että jos ap:n lapset vaatisi perintöoikeuttaan eikä sitä ole muusta irrottaa, niin talo menee myyntiin, oli leski olemassa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä kuolinpesää ole heti pakko jakaa.
Verot lankeaa kuitenkin maksuun.
Sitä varten saa pankista lainaa.
Lesken asumisoikeus rasittaa perintöä ja alentaa siten lapsille tulevia veroja.
Omassa lähipiirissä on yleensä leski maksanut lastensa perintöverot tilanteessa jossa lapset saavat perinnön vasta joskus myöhemmin (usein vasta lesken kuoltua).
Se perintövero on aika iso paukku myös aikuisille lapsille varsinkin jos heillä on asuntolainaa vielä maksettavana omasta asunnostaan.
Siitä peritystä asunnosta voi olla yllättävän paljon haittaa myöhemminkin niille lapsille. Itse perin lapsena isältäni osan asunnosta johon leski jäi asumaan. Asiat meni ihan hienosti kunnes muutin omilleni, aloin opiskelemaan ja valmistuin työttömyyteen. Pari vuotta meni ennen kuin löysin töitä. Sen ajan jouduin elämään tukien varassa, ja joka paikkaan piti toimittaa tiedot siitä peritystä asunnon osuudesta ja selittää miksi en osuuttani pysty myymään. Varsinkin toimeentulotukea hakiessa tämä oli ongelmallista. Osa virkailijoiskta oli sitä mieltä että minulla on realisoitavissa olevaa omaisuutta vaikka enhän minä pystynyt kenellekään myymään osuuttani enkä vaatia asunnon myymistä.
Lapset tulevat perimään isovanhempansa, eli pitää muistuttaa heidät säästämään. Oletan, että isovanhemmat 80 v kuolevat ennen minua...
Ap