Kissa sähisee koiralle
Koira nyt n. 10kk paimenkoira, innokas ja energinen, mutta hyvin varovainen ja tilaa antava kissojen kanssa. Jos näkee kissan tulevan lähelle, pysyy paikoillaan ja varovasti haistelee, monesti kissat haistelee takaisin ja tilanne menee ihan ok ohi. Ei lähde jahtaamaan kissoja, ellei kissat ensin pyydä koiraa leikkiin mukaan (ovat tehneet sitä muutaman kerran, ei kuitenkaan usein).
Yleensä vaikuttaa, että koiralla ja kissoilla on hyvät välit, toista kissaa pesee ja kissa myös puskee koiraa. Mutta toinen kissa on vähän arempi, epäluuloisempi koiraa kohtaan. Kokee tulevansa välillä uhatuksi, ja vaikka huoneen toiselta puolelta hyökkää koiran kimppuun.
Tilanne selkeästi tulee siitä, kun kissa säikähtää, ja kokee tarvetta puolustautua. Jos vaikka komennan koiraa (kiellän hyppimästä tai tekemästä muuta pentumaista), niin äkkiä on erotuomarikissa paikalla antamassa tuomiotaan.
Jos toinen kissa leikkii koiran kanssa, niin monesti arempi kissa tämänkin kokee uhkana toista kissaa kohtaan, ja tulee kynnet ojossa.
Koira ei provosoi, on pienestä asti oppinut, että kissat on ns. ylempiarvoisia, niitä ei saa jahdata ja niitä kuuluu kunnioittaa.
En vain tiedä, mitä voisin tehdä sen eteen, että toinenkin kissa rohkaistuisi ja oppisi luottamaan, ettei pahaa ole tapahtumassa?
Kommentit (14)
On kissan rääkkäämistä päästää tunkeileva koiraeläin koko ajan sen kimppuun.
Onko kissoilla omaa tilaa ja turvapaikkoja, esim. korkealle kiinnitetty hylly,
jossa kissaeläin viettää aikaansa ja lepää?
Kissa tarvitsee kiipelyä ja turvapaikan, joka on korkealla.
Vain koiraa voi pitää jatkuvasti lattialla, pöydän alla ym.,
jos ei siis halua rääkätä kissoja.
Älä päästä sitä koiraa kissan kimppuun!
Mä en tajua miks koiria ja kissoja pitää pitää samassa taloudessa.
Kissoilla on paljon omaa tilaa, eri huoneita mihin koira ei tule. Koira ei myöskään ole sängyllä, päivisin ei muutenkaan vietä aikaansa makkarissa, ellei nuku. On kaapin päällisiä ja hyllyjä, vaatehuone ja monia piilopaikkoja, missä kissat saavat olla rauhassa. Parvekkeellekin kissat pääsevät näin lämpiminä päivinä (kun viihtyvät) kissapuuhun hengaamaan.
Koira ei siis hyöki, eikä muutenkaan osoita oikein kiinnostusta arempaa kissaa kohtaan. Ainoastaan hätkähtää, kun toinen juoksee yllättäen kimppuun.
Ja kissa tosiaan voi tulla vaikka sieltä parvekkeen kauimmaisesta nurkasta, jos kuulee minun toruvan koiraa.
Leikit leikitään ulkona, muuten olen kieltänyt kissojen kanssa leikit, ellei kissat oikeasti itse tule koiraa pyytämään. Pitäisi varmaan kieltää silloinkin, tehdä selkeä pesäero niiden välille?
Kiitos vastauksista. Koira leikitetään pääasiallisesti ulkona, sisällä yleensä syö luuta tai nukkuu.
Tilanne varmasti rauhoittuu, kun koira on vanhempi. Kissa voi ärsyyntyä pennusta ja käyttäytyy ikävästi.
Hyvä, että kissoille on varattu paikkoja, jonne ne pääsevät "turvaan" innokkaalta koiralta.
Uskon, että tilanne muuttuu paremmaksi. :)
Mä sanoisin et ongelma on siinä aremmassa kissassa. Jos koira käyttäytyy kuitenki ihan oikein eikä häiriköi kissaa, ei kissankaan pitäisi käyttäytyä aggrosti koiralle. Mikäli kissa oikeasti stressaa koiraa paljon, eikä sitä saa koulutettua jättämään koira rauhaan (joo, kyllä kissojakin voi ja pitää kouluttaa) pitäisi eläimet varmaan erottaa pysyvästi eri puolille asuntoa, tai eri osoitteisiin jos tilanne on tosi paha.
Koira on ilmeisesti nuori vielä, mutta mitä käy sitten kun se kasvaa ja vietit nousevat pintaan. Jos kissa tulee sähisten päälle voi käydä niin ettei koira anna sen pompottaa itseään, eikä siihen mikään laumajärjestys auta.
Osa suihkuttaa kissaa sumutuspullon vedellä, jos kissa hyökkää. Kurjaa, että kissa käy koiran kimppuun.
Minä jouduin sumuttamaan hoitokissaa pari kertaa. Kissan omistaja antoi ohjeen sumuttamiseen.
Omat Hesy-kissani ovat rauhallisia, mutta hoitokissa oli välillä todella aggressiivinen niitä kohtaan.
Kissa rauhoittui vesisumutuksen jälkeen, joka tuntui minusta kamalalta.
Mäkin luulisin, että tilanne rauhoittuu kun koiralle tulee ikää ja ymmärrystä vielä enemmän, vaikka sanotkin, että nyt jo ymmärtää hyvin kissoja. Kuitenkin puhuvat eri kieltä, ehkä ei vielä jotain kissan eleitä tulkitse oikein. Ei mun mielestä kissa mitenkään erityisen stressaantuneelta kuulosta ja hyvä jos/kun hyvin on paikkoja mihin pääsee rauhaan. En menisi väliin sotkemaan vaan antaisin niiden selvittää välinsä itse. Ei ainakaan mitään suihkupulloja tuohon! :O
Nyt on taas liikaa eläimiä samassa tilassa. Kaikki kärsii. Myös omistaja. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin luulisin, että tilanne rauhoittuu kun koiralle tulee ikää ja ymmärrystä vielä enemmän, vaikka sanotkin, että nyt jo ymmärtää hyvin kissoja. Kuitenkin puhuvat eri kieltä, ehkä ei vielä jotain kissan eleitä tulkitse oikein. Ei mun mielestä kissa mitenkään erityisen stressaantuneelta kuulosta ja hyvä jos/kun hyvin on paikkoja mihin pääsee rauhaan. En menisi väliin sotkemaan vaan antaisin niiden selvittää välinsä itse. Ei ainakaan mitään suihkupulloja tuohon! :O
Ja sitten ku koira saa tarpeekseen ja selvittelee välinsä käyttämällä hampaitaan? Jos ihminen hankkii eläimiä niin ihmisen pitää kyllä sitten ylläpitää rauhaa niiden välilläkin. Ei se voi mennä niin että kissa saa tehdä mitä tahtoo ja kiusata koiraa. Koira kuitenkin saattaa jossain kohtaa hiiltyä ja sen jälkeen kissa voikin olla entinen, tai sitten kissa voi raapaista koiraa pahastikin. Kyllähän eläimet osaa välinsä selvittää, mutta sitten se selvitystapa voipi olla verisempi kuin mitä ihminen toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ku koira saa tarpeekseen ja selvittelee välinsä käyttämällä hampaitaan? Jos ihminen hankkii eläimiä niin ihmisen pitää kyllä sitten ylläpitää rauhaa niiden välilläkin. Ei se voi mennä niin että kissa saa tehdä mitä tahtoo ja kiusata koiraa. Koira kuitenkin saattaa jossain kohtaa hiiltyä ja sen jälkeen kissa voikin olla entinen, tai sitten kissa voi raapaista koiraa pahastikin. Kyllähän eläimet osaa välinsä selvittää, mutta sitten se selvitystapa voipi olla verisempi kuin mitä ihminen toivoisi.
Tuokin on totta, että on koirallakin se oma ärsyyntymiskynnyksensä. Kissaa kiellän, vien rauhalliseen huoneeseen pois tilanteesta, ellei itse jo luiki äkkiä karkuun, etten ehdi tilanteeseen väliin.
Eläimet ovat harvoin itsekseen, eli melkein aina on onneksi joku vahtimassa, ettei mitään satu. Kun ei ole, niin eläimet ovat eri huoneissa.
Toivottavasti tilanne tasoittuu, kissathan tunnetusti ovat hitaasti lämpiäviä. Varsinkin kun koira on kasvanut niin paljon, niin nopeasti.
Yritän osoittaa kissalle, että minä täällä määrään ja olen johtaja, en tarvitse varatuomaria jakelemaan oman tassun oikeutta. En näe ajankohtaisena onneksi vielä, että tarvitsisi harkita kissasta luopumista. Jos koira provosoituisi, tai kissan käytös olisi jatkuvaa, niin ehkä siinä tapauksessa. Toistaiseksi siis seurailen, puutun tilanteeseen ja pyrin luomaan todella rauhallisen ja luottavan ympäristön kotiin.
Hei, mahdatko löytyä vielä kommentoimaan miten tilanne eteni tuosta, viesteistä jo vuosia aikaa?
Kuka käski hankkia koiran kun on kissoja. Weeteet hamstraavat eläimiä (vieläpä kerrostaloon) ja ovat sitten kusessa niiden kanssa kuvainnollisesti ja kirjaimellisesti.
Opeta koirasi olemaan rauhallinen sisällä ja jättämään kissat kokonaan rauhaan. Leiki ja riehuta koira ulkona. Toinen kissasi on stressaantunut ja koko ajan varpaillaan, eikä halua koiran lähentelyjä ja riehumisia reviirillään. Kai pidät koiran ja kissat välillä erillään, että arempi kissa saa välillä levättyä?