Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKAM -keskusteluketju (vol.2)

Vierailija
03.05.2017 |

Päätin laittaa toisen keskusteluketjun pystyyn. Eiliset ongelmat eivät ole aikaisemmasta ketjusta poistuneet, vaan viestit edelleen katoavat saman tien, kuin ne sinne kirjoittaa. Katsotaan, jos tässä toimisi paremmin keskustelu.

Kommentit (1830)

Vierailija
1741/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ensimmäinen uusi klippi maanantaina vain onko joskus klippejä  tullut nyt jo viikonlopun aikana? 

Voi tulla milloin vain.

Vierailija
1742/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isakin "hyvä ihminen" kommentti saattoi liittyä myös siihen, että oli epävarma, miksi Sana järjesti Balloon-jengin ja Evenin yhteen. Jos siis Even on nyt valottanut taustoja ja Isakilla on negatiivinen kuva Balloon-pojista. Ehkä hän ajatteli, että Sana saattaa olla samanlainen, kuin joku Balloon-pojista, joka loukkasi Eveniä. Siksi tunnusteli, miksi Sana oli salaillut sitä, että tunsi Evenin. Kun selitys oli Isakin mielestä ymmärrettävä eikä pahantahtoinen, sanoi hän "olet hyvä ihminen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamala sanoa tätä, mutta oon vaan niin pettynyt Sanaan, ja tuon viimeisimmän Isak-tempauksen johdosta pidän häntä jo ihan ääliönä. :( Noorakin varmaan ihmettelee, että miksi S ei voi vastata edes viestiin.

Arghs, Sana kohtelee ystäviään niin huonosti, että ihan oikein että saisi itsekin lunta tupaan.

Vierailija
1744/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ensimmäinen uusi klippi maanantaina vain onko joskus klippejä  tullut nyt jo viikonlopun aikana? 

Voi tulla milloin vain.

Luulisi, että Sana haluaisi kuulla Nooran uutisen kuitenkin asap. Ja että heillä olisi viikonloppuna enemmän aikaa hengailla kuin arkena.

Vierailija
1745/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntui, että se Isakin olet hyvä ihminen, oli myös pikkuinen nälväisy. Eli oli loukkaantunut, kun Sana ei ollut kertonut.

Vierailija
1746/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Even ja Isak salailivat Sanalta? Eivät he mitään pyykkiä siinä hoidelleet. Jotain järkkäilivät...

TÄMÄ! Heillä tai ainakin Isakilla oli jokin suunnitelma alusta asti.

Mä en usko sekuntiakaan et muuten niin fiksu ja ikäistään aikuisemmassa tilanteessa elävä Isak ei osaisi keittää vettä. KEITTÄÄ VETTÄ.

Isak tietää jotain jostakin hänelle tärkeästä asiasta (Evenistä?), mutta ei kaikkea ja se raastaa sitä. Isak tietää myös, että Sana tietää jotain tästä asiasta ja on myös aikaisemmin jättänyt kertomatta hänelle asioita esim. Evenistä ja se nakertaa luottamusta Sanaan.

Mä uskon et Isak on yrittänyt biologian opiskelun varjolla saada kontaktia Sanaan, koska pohtii keinoja saada selville haluamansa asiat. Juuri ennen tapaamista Isak oli valmis perumaan sen eli ei vaikuttanut sittenkään olevan kiinnostunut arvosanastaan. Miksi? Koska hän osaa jo asiat eikä oikeasti tarvitse apua bilsassa.

Jopa Sana ihmettelee miten Isak ei osaa ihan perusjuttuja, mutta jos Isakin sanomisia lukee ihan kirjaimellisesti, niin niistä paljastuu, että Isak tietää kyllä hyvin selvästi, että Sanan selitys ja malli liittyvät yhteen.

Mä luulen et se hanavesi oli vaan hätäratkaisu siihen et Isak pääsi mahdollisimman nopeasti takas olkkariin sen jälkeen kun huomas et Sana oli "hakemassa wifi-salasanaa" eli nuuskimassa koneellaan heti kun käänsi selkänsä.

Kun Sana sitten mainitsee tietävänsä Evenin teenkeittotaidosta, Isakin on vihdoin pakko kysyä miksi Sana ei kertonut aikaisemmin tunteneensa Evenin. Siis asiasta, joka on selkeästi vaivannut häntä.

Sanan selityksen jälkeen Isak kirjaimellisesti tulkittuna toteaa, että "sinä oletkin siis hyvä ihminen". Hän on siis aikaisemmin epäillyt tätä. Siksi hän myös uskaltaa jättää koneen taas Sanan luo pyykkituvassa käynnin ajaksi.

Ja sitten Sana pettää Isakin luottamuksen uudelleen.

Ai, mä taas ajattelin, että Isak huomasi, kuinka Sana muuttui tappelun jälkeen. Kiinnitti huomiota siihen "pitää vain tunnustaa, että on yksin" ja aikoo nyt jotenkin hyvittää Sanalle. Hän vaikutti olevan häpeissään tappelusta kaverin veljen kanssa. Voisin kuvitella, että on puhunut asiasta Evenin kanssa ja ehkä he ovat päättäneet sopia Balloon-poikien kanssa, jotta Sanalle tulisi parempi olo ja järkkäilevät siihen liittyen jotakin.

Mun mielestä Sanan selitys oli täysin ymmärrettävä siitä, miksei kertonut Evenistä. Sanalla itsellään on rankka koulukiusaamistausta ja häirintäkokemusta taustalla. Evenillä taas hyvin raskas kokemus itsemurhan yrittämisestä. Sana tietää, että Even, kuten hän itsekin, haluaa päättää, missä vaiheessa kertoo tällaisista asioista uusille ihmisille. Tai kertooko ollenkaan. Kaikkia vaikeita asioita, mitä on kokenut, ei aina halua kertoa, koska ne muuttavat ihmisten suhtautumista sinuun. Sana on taistelija ja vahva ihminen. Hän ei halua näyttäytyä heikkona ja uhrina. Sana luultavasti tajusi, että Evenkin haluaa itse päättää, millaisena näyttäytyy uuden alun edessä. Even ei halunut näyttäytyä uhrina Isakille.

Minusta Isak tajusi vain tämän pointin ja siksi sanoi, että Sana on hyvä ihminen.

Kyllä, mutta kyse on muustakin kuin tappelusta. Evenin itsemurhayritys liittyy Sanan veljeen ja veljen ystäviin. Ei sellaisten tyyppien kanssa, joiden takia on halunnut tappaa itsensä vaan "sovita ja järkkäillä jotain".

Riippuu siitä, mitä oikeasti tapahtui. Mä en edelläänkään usko, että koko tarinaa on kerrottu. Itsellä ollut koko ajan olo, että Even karttelee poikia ja on saattanut loukata myös heitä jotenkin.

Vierailija
1747/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamala sanoa tätä, mutta oon vaan niin pettynyt Sanaan, ja tuon viimeisimmän Isak-tempauksen johdosta pidän häntä jo ihan ääliönä. :( Noorakin varmaan ihmettelee, että miksi S ei voi vastata edes viestiin.

Arghs, Sana kohtelee ystäviään niin huonosti, että ihan oikein että saisi itsekin lunta tupaan.

Oon samaa mieltä. Huomaan, että koska on Sanan kausi niin häntä ei hirveästi sovi missään kritisoida, vaan tuntea vain empatiaa hänen elämäntuskastaan. Ja kyllä osittain tunnen empatiaakin...Mutta. Mun mielestä totuus on kuitenkin se, että oikeastaan kaikki Sanan ongelmat johtuvat vain siitä, ettei hän puhu/avaudu kenellekään mistään. Noora&Yousef kuviota ei olisi koskaan tapahtunut, mikäli Sana olisi puhunut aikoinaan Nooran kanssa avoimesti. Samoin koko Sara/Russbuss kuvion pystyisi hoitamaan rehellisesti ja avoimesti puhumalla. Tyttöporukka olisi aivan satavarmasti Sanan puolella heti kun tietäisivät mitä kulisseissa tapahtuu.

Jotenkin ärsyttävää tuollainen ettei mistään kerro kenellekään tai puhu kenenkään kanssa, ja samalla sitten kaikki muut ja heidän toiminta tuomitaan, vaikka he yrittäisivätkin auttaa Sanaa.

Ja tämä on vain minun mielipiteeni, ei tarvitse tuomita. :D Toivon kaikille hahmoille lopussa kaikkea hyvää ja parasta!

Vierailija
1748/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanan mielentilahan on nyt se, että hänellä ei ole ystäviä.

On ihan luonnollista, että nähdään myös Sanan kääntöpuoli. Sanakaan ei ole täydellinen. Kun hän suuttuu jollekin, hän tekee vihapäissään typeriä tekoja. Toivottavasti rauhoittuu ajoissa eikä tee, mitä katuu.

Vierailija
1749/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se kyllä kohtelee.. Olen joutunut pettymään Sanaan tällä kaudella, samoin kun petyin Nooraan toisella kaudella. Evan ja Isakin kaudella ei tullut semmoista tunnetta, ei Evan kohdalla edes siitä paljastuksesta että varasti ystävän poikaystävän koska olivat niin nuoria silloin ja asia tuntui aika yhdentekevälle. 

Mutta Sana pilaa kyllä nyt ihan itse välit ihmisiin jotka eivät ole tehneet hänelle mitään pahaa. 

Vierailija
1750/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanan mielentilahan on nyt se, että hänellä ei ole ystäviä.

On ihan luonnollista, että nähdään myös Sanan kääntöpuoli. Sanakaan ei ole täydellinen. Kun hän suuttuu jollekin, hän tekee vihapäissään typeriä tekoja. Toivottavasti rauhoittuu ajoissa eikä tee, mitä katuu.

Mun oma pointti ainakin oli, että minun on vaikea ylipäätään pitää Sanasta. Ja sitä on vaikea kirjoittaa tänne. En silleen ihmettele, että välit ovat vilden kanssa mitä ovat, kun muistelee miten rumasti Sana aina ekalla kaudella puhui vildelle.

Sana on vaan ihan mölli. :/

Vierailija
1751/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä. Huomaan, että koska on Sanan kausi niin häntä ei hirveästi sovi missään kritisoida, vaan tuntea vain empatiaa hänen elämäntuskastaan. Ja kyllä osittain tunnen empatiaakin...Mutta. Mun mielestä totuus on kuitenkin se, että oikeastaan kaikki Sanan ongelmat johtuvat vain siitä, ettei hän puhu/avaudu kenellekään mistään. Noora&Yousef kuviota ei olisi koskaan tapahtunut, mikäli Sana olisi puhunut aikoinaan Nooran kanssa avoimesti. Samoin koko Sara/Russbuss kuvion pystyisi hoitamaan rehellisesti ja avoimesti puhumalla. Tyttöporukka olisi aivan satavarmasti Sanan puolella heti kun tietäisivät mitä kulisseissa tapahtuu.

Jotenkin ärsyttävää tuollainen ettei mistään kerro kenellekään tai puhu kenenkään kanssa, ja samalla sitten kaikki muut ja heidän toiminta tuomitaan, vaikka he yrittäisivätkin auttaa Sanaa.

Ja tämä on vain minun mielipiteeni, ei tarvitse tuomita. :D Toivon kaikille hahmoille lopussa kaikkea hyvää ja parasta!

Ööö, tää koko ketju alkaa tykityksellä, jossa kritisoidaan Sanan käyttäytymistä. Kyllä Sanaa saa ja pitää arvostella. Sana näköjään käy samalla lailla omaa kehittymistarinaa läpi kuin muutkin. Mutta, koska Sana on ollut aina muiden päähenkilöiden tukihenkilö, niin tämä äkkipikainen käyttäytyminen on jäänyt vähäiselle käsittelylle aikaisemmin. Tiedettiin siitä lähinnä Jamilla-kuvion takia. Nyt tiedetään, että hän oli tehnyt sen ystävälleen Jamillalle.

Kaikki kauden päähahmot ovat olleet idiootteja kavereilleen.

- Eva nappasi parhaan kaverinsa poikaystävän

- Noora tapaili salaa kaverinsa ihastusta ja valehteli tälle

- Isak pilasi Jonaksen ja Evan välit mustasukkaisuuttaan ja johdatteli Emmaa harhaan

- Sana lukee kaverin yksityisiä viestejä kostonhimossaan

Vierailija
1752/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi olla nyt sekin ideana, että näytetään kaikki Sanan heikot puolet, joita hän joutuu itsessään käsittelemään. Nythän alkaa Ramadan, jonka pitäisi olla positiivinen ja puhdistava kokemus. Eli ehkä Sana pääsee näistä ikävistä asioista sen aika ylitse.

Vierailija
1753/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, tää koko ketju alkaa tykityksellä, jossa kritisoidaan Sanan käyttäytymistä. Kyllä Sanaa saa ja pitää arvostella. Sana näköjään käy samalla lailla omaa kehittymistarinaa läpi kuin muutkin. Mutta, koska Sana on ollut aina muiden päähenkilöiden tukihenkilö, niin tämä äkkipikainen käyttäytyminen on jäänyt vähäiselle käsittelylle aikaisemmin. Tiedettiin siitä lähinnä Jamilla-kuvion takia. Nyt tiedetään, että hän oli tehnyt sen ystävälleen Jamillalle.

Kaikki kauden päähahmot ovat olleet idiootteja kavereilleen.

- Eva nappasi parhaan kaverinsa poikaystävän

- Noora tapaili salaa kaverinsa ihastusta ja valehteli tälle

- Isak pilasi Jonaksen ja Evan välit mustasukkaisuuttaan ja johdatteli Emmaa harhaan

- Sana lukee kaverin yksityisiä viestejä kostonhimossaan

Aina tukihenkilö? Kyllä Sanan käytös ja puhe on ollut monesti myös todella ylimielistä ja loukkaavaa. Pelkästään tällä kaudella Vilden kohtelu bussiasiassa on ollut todella epäystävällistä.

Vierailija
1754/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lainata tuota pitkää kommenttiketjua, ettei mene turhaan tilaa. Mutta siis kun kirjoitin siitä, että itselleni tullut olo ettei Sanaa sovi tällä kaudella kritisoida niin en tarkoittanut tosiaan tätä keskustelupalstaa yksinään. Olisin voinut tarkemmin kirjoittaa tuon aiemman kommentin. :) Täällä on mun mielestä yleensä hyvinkin suvaitsevainen ilmapiiri kaikkien näkökulmien suhteen. Ja se on hienoa!

Seuraan siis itse jonkun verran myös muita Skamiin liittyviä keskusteluja ja niissä huomaa yleisenä fiiliksenä sellaisen lähtökohdan, että 'Sana vastaan muu maailma' on ainoastaan kaikkien muiden vikaa ja kaikki Sanan ympärillä olevat ihmiset ja ystävät ovat karrikoidusti sanoen pahoja ja kieroja. Vaikka itse kun mietin, niin oikeastihan Sanan ympärillä on oikein ihania ihmisiä. On ystäviä, perhe ja muita tuttuja. Mutta jos ei puhu omista tunteistaan ja fiiliksistään kenellekään, niin väärinymmärryksiä ja ongelmia varmasti syntyy roppakaupalla.

Vierailija
1755/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sara kritisoi Vildeä samoista asioista kuin Noorakin on kritisoinut. Ei ollut mitään erityisen pahaa.

Mutta Sara tekee sen selän takana ja rumalla tavalla haukkumalla eikä keskustele asiasta naamatusten kuten Noora. Lisäksi Sara puhuu rumasti Evasta vaikka on ollut hänen "hyvä" kaverinsa jo pitkään.

Eli todella kaksinaamainen muija.

Ai, mitä Sara puhui Evasta? Multa mennyt ohi.

Sara ja Isak seurustelivat tuolloin, joten tuon voi käsittää tietynlaisena paineen purkamisena luottohenkilölle. Kun saa purettua pahimmat ärsytykset, niin sitten ei ilkeile toiselle naamatusten. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitä muita viestejä siellä oli. Sanan ilme oli aika jännä.

Vierailija
1756/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana tarvitsisi samanlaisen Dr. Skrullen tapaamisen kuin Isak viime kaudella. Nyt Sana vain eristää itseään entisestään konfliktien sattuessa, eikä siitä seuraa mitään hyvää. Tytöt ovat kuitenkin jo useaan otteeseen yrittäneet saada Sanaa puhumaan, mutta hän ei vain suostu avautumaan, ja tällaisen puhumattomuuden seuraaminen on tosi ärsyttävää.

On muutenkin huvittavaa seurata keskustelua Tumblrissa, koska viime kaudella siellä oltiin ehdottomasti sitä mieltä, että Isakin pitää mennä puhumaan Jonakselle (eikä toisinpäin). Ja nyt siellä ollaan sitä mieltä, ettei Sanan tietenkään tarvitse oma-aloitteisesti avautua tilanteesta kavereilleen, vaan tyttöjen pitäisi kunnolla laittaa Sana puhumaan. Tumblrissa muutenkin näkyy niin hyvin se, ettei Sanaa saa kritisoida mistään ja että kaikki ongelmat ovat tietenkin muiden syytä.

Vierailija
1757/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kysymykseeni klippien tulosta, toivottavasti klippi tulee pian. Haluaisin todellakin jo alkaa saamaan vastauksia kysymyksiin :)  Erityisesti, että mistä siinä tappelussa oli kyse ja mitä tapahtui, jotenkin minusta sen käsittelemättä jättäminen (tai  venyttäminen näin pitkälle) alkaa jo tuntumaan tosi epärealistiselta.

Vierailija
1758/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska viittaus Tom of Finlandiin! (Wifi-salasana, keltaiset verhot) <3

Mikä viittaus Tom of Finlandiin?

Keltaiset verhot olivat viittaus siihen Evenin ja Isakin keskusteluun paralleeleista universumeista, joissa jokaisessa on oma Even ja Isak, mutta vain jokin pieni asia on toisin, kuten verhojen väri.

Vierailija
1759/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska viittaus Tom of Finlandiin! (Wifi-salasana, keltaiset verhot) <3

Mikä viittaus Tom of Finlandiin?

Keltaiset verhot olivat viittaus siihen Evenin ja Isakin keskusteluun paralleeleista universumeista, joissa jokaisessa on oma Even ja Isak, mutta vain jokin pieni asia on toisin, kuten verhojen väri.

Tom of Finland-elokuvassa Veli sanoo Toukolle, että haaveilee yhteisestä elämästä ja kodissa, jossa on keltaiset verhot. Myöhemmin menevät kangaskauppaan ostamaan ne keltaiset verhot, siinä samalla myös hauska kohtaus kun myyjä pöydän toisella puolella sovittelee niiden keltaisten verhojen päälle renkaita ja kysyy Toukolta ja Veliltä, että tahdotteko tällaiset renkaat? Ja nämä pöydän toisella puolella katsovat toisiaan silmiin ja sanovat ''tahdon'' ja ''tahdon'' <3 

Vierailija
1760/1830 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntui, että se Isakin olet hyvä ihminen, oli myös pikkuinen nälväisy. Eli oli loukkaantunut, kun Sana ei ollut kertonut.

Eikö Isakin pitäisi olla enemmän loukkaantunut Evenille, ettei tämä ole kertonut tuntevansa Sanan? Even on kuitenkin Isakin avopuoliso, kun taas Sana on "pelkkä" koulukaveri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi