Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten haetaan sairaspäivärahaa, lääkärikö sen kirjoittaa? Auttakaa

Vierailija
02.05.2017 |

olen ilman mitään tuloja, mutta nyt tarvitsen piiiiiittkääääää sairaslomaa mielenterveyssyistä. En siitä enempää. Mutta miten se käytännössä saadaan? Minäkö laitan hakemuksen Kelaan, vai lääkärikö sen laitaa heille menemään? Onko ensin 1 kk ja sitten tarvitsee toisen b-lausunnon, vai a-lausunnon? nyt on keyse varmaan 6kk-1 vuosi sairaspäivärahasta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AUTTAKAA KELA EI VASTAA, LYÖ LUURI NKORVAAN!! AUTTAKAA NYT PIAN!!

Vierailija
2/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä laitat hakemuksen kelaan (onnistuu netissä) ja liitteeksi tulee lääkärintodistus. Lääkäri pystyy toimittamaan sen koneeltaan suoraan kelaan, jos olet saanut sen paperisena, niin skannaa tai ota siitä kuva. A-todistuksella voi saada saikkua 2 kk asti, näin mulle sanottiin. Sen pidemmälle en osaa neuvoa, ei ole kokemusta.

Ja omavastuu sairauspäivärahassa on 10 päivää, vasta sen jälkeen alat saada sitä. Itselläni omavastuun päättyminen osui ihanasti keskelle pääsiäistä, sain kahden viikon sairausloman ajalta sairauspäivärahaa yhdeltä päivältä neljän sijaan. Noh, ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei lyö luuria korvaan. Ja tiedon olisit löytänyt helposti kelan sivuilta: http://www.kela.fi/sairauspaivaraha

Vierailija
4/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset lääkärin kirjoittaman B-todistuksen.

Vierailija
5/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää tällaiset vievät avun myös aidoilta tarvitsijoilta. Hemmetin kakarat.

Vierailija
6/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myös omasta kokemuksesta sanoa, että jos olet työtön, et välttämättä saa hirveän pitkää sairauslomaa. Itse sain 14 vrk ja päälle jatkoa vielä 10 vrk, en jaksa soitella joka toinen viikko lääkärille ja pyytää lisää niin annoin olla. Mutta mulle kerrotiin, että jos olisin töissä ja olisi jotain mistä saada saikkua niin sitten sitä kyllä saisi. Ja mielenterveyssyistä minullakin, masennus ja kova ahdistuneisuus, joka hankaloittaa arjen pyörittämistä eikä sitä kautta olisi mitään voimia työelämäänkään. Työkkärin ehtona taas olla työkykyinen ja työkkärin käytettävissä, joten tähän nojaten ja sitä kautta karenssin pelossa (jos tulisi työtarjous tms. yhteydenotto) pyysin saikkua.

Vierailija
7/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei lyö luuria korvaan. Ja tiedon olisit löytänyt helposti kelan sivuilta: http://www.kela.fi/sairauspaivaraha

kela löi minlle 2 sti jo äsken luurin korvaan koska eivät suostu vastaamaan puhelimeen enää. Tiedoite sanoo emme vastaaa soita myöhemmin. Vähän kuin keskisormea näyttäisi

Vierailija
8/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin myös omasta kokemuksesta sanoa, että jos olet työtön, et välttämättä saa hirveän pitkää sairauslomaa. Itse sain 14 vrk ja päälle jatkoa vielä 10 vrk, en jaksa soitella joka toinen viikko lääkärille ja pyytää lisää niin annoin olla. Mutta mulle kerrotiin, että jos olisin töissä ja olisi jotain mistä saada saikkua niin sitten sitä kyllä saisi. Ja mielenterveyssyistä minullakin, masennus ja kova ahdistuneisuus, joka hankaloittaa arjen pyörittämistä eikä sitä kautta olisi mitään voimia työelämäänkään. Työkkärin ehtona taas olla työkykyinen ja työkkärin käytettävissä, joten tähän nojaten ja sitä kautta karenssin pelossa (jos tulisi työtarjous tms. yhteydenotto) pyysin saikkua.

en ole työtön, enkä mitään muutakaan. Olen ns. etuudeton opiskelija, ilman opintotukea. Tyhjän päällä.

Vierailija
9/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset lääkärin kirjoittaman B-todistuksen.

käykö yleislääkärin kirjoitama vai psykiatrin? Voiko yleislääkäri edes kirjoittaa b lausuntoa? Mistä sen tietää kumpaa lausuntoa he vaatii? sekavaa.

Vierailija
10/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät neuvo

Vierailija
11/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne neuvot loppu siihen

Vierailija
12/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa asiassa ole mitään epäselvää ja siihen tässä jo monta kertaa vastattiin. Menet ensin yleislääkärille terveyskeskukseen. Yleislääkäri kirjoittaa sulle lääkärintodistuksen, jonka myös lähettää Kelaan. Sairasloma on mitä todennäköisimmin kaksi kuukautta, eli maksimi sillä todistuksella. Käväset Kelan konttorissa täyttämässä päivärahahakemuksen. Suosittelen käyntiä toimistossa, saat ne vastaukset, joita vailla tulet taas olemaan. Tässä vaiheessa sulle on laitettu lähete mtt:lle, mielenterveystoimistoon. Tapaat psykiatrin. Hänelle kerrot missä menet ja mitä tarvitset ja yhdessä päässette jonkinlaiseen yhteistyötulokseen. Yleensä tällä käynnillä kartoitetaan sitä, kuinka sinua voidaan auttaa: järjestettäneen terapiaa ja lääkinnällistä kuntoutusta. Psykiatri kirjoittaa lomaa harkintansa mukaan, sitä aina lisäillen tarpeen mukaan. 

Itse olin työttömänä, kun aloitin tuon taipaleen ja aina kirjoitettiin sairaslomaa. Toki on hyödyksi, jos osaa asiansa ilmaista niin, että epäselvyyksiä ei jää. 

Vierailija
13/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää että 6kk-1v sairaslomaa? Selvännäkijä

Vierailija
14/14 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät aina ymmärrä, miksi työttömän pitäisi saada sairauslomaa. Kannattaa selittää lääkärille, että työttömän on oltava valmis lähtemään töihin ihan milloin vaan, eli parempi kirjoittaa tarpeeksi pitkä sairausloma. Ei tarvitse sitten rientää heti lääkäriin, jos tulee kutsu töihin.

Toiseksi ansiosidonnaisella olevan päivät eivät kulu sairausloman aikana, ja kolmanneksi työttömyyskorvausta saavalla ei ole päivärahassa omavastuupäiviä.

Itse sinun se hakemus pitää Kelaan tehdä. Onnistunee netissäkin, jos sinulla on pankkitunnukset. Voit pyytää lääkäriä lähettämään todistuksen suoraan Kelalle, kunhan antaa sinulle kopion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi