Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri pitää "etäpäiviä" ja jättää kaikki oikeat työt minulle!

Vierailija
02.05.2017 |

Taas tuli kasilta viestiä, että moi, pidän etäpäivän, katso mun koneelta tapaamiset ja viimeistele viimeviikon raportit.

No menin puhumaan esimiehelle, ettei tästä tule mitään, kun työpari keskittyy johonkin itselleen tärkeään juttuun (nyt ilmeisesti tekee yhtä presentaatiota josta saa mainetta ja näkyvyyttä) ja jättää kaikki juoksevat asiat minulle.

Pomo alkoi vihjailla, että olen yhteistyöhaluton ja meidän tiimissä puhalletaan yhteen hiileen eli teet mitä työpari käskee.

Olen ihan raivoissani ja itkettää. Päätin jättää kaikki työkaverin jutut tekemättä. Oliko oikea päätös? Mitä te tekisitte minun sijassani?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan työkaverilla joku ongelma johon pitäisi puuttua esim. työterveydessä.

Onko teillä töissä varhaisen puuttumisen mallia?

Usein työkykyä uhkaavissa sairauksissa selvitely lähtee liikkeelle siitä että työkaverit huomaavat että työskentely ei onnistu normaalisti. Ap:n työkaverin tilanteessa selvästi ei onnistu sillä joutuu toistuvasti työntämään tehtäviään ap:lle. (vai onko tehtävät jaettu tasaisesti - osaaminen sillä työkaverilla on todennäköisesti vähäisempää ja samaan tulokseen pääseminen ap:n kanssa vaatii suurempaa työpanosta)

Ottaisin puheeksi esimiehen kanssa lähinnä siltä kantilta että tarvitseeko ap:n työkaveri jotain apua.

Hänellä voi olla puutteita osaamisessa tai sitten jotain terveydellistä ongelmaa jota ei edes itse tiedä.

Tällaisia tuli mieleen, sillä olen itse joutunut käymään esimiehen ja työterveyden kanssa noita varhaisen puuttumisen juttuja. Ihan omasta aloitteestani sillä huomasin itse että jaksamisessani on vakavia ongelmia. Sain tehtyä työt eikä esimies tai työkaverit olleet huomanneet mitään, mutta itse huomasin. Työterveydessä sanoivat että yleensä nämä selvitykset lähtevät liikkeelle työkaverien tai esimiehen huomatessa ongelmia eikä yleensä koskaan työntekijän omasta aloitteesta.

Minulla oli taustalla vakava parantumaton sairaus, mutta työterveyden ja esimiehen tuen ansiosta pystyin jatkamaan työskentelyä ja työoloja ja tehtäviä sopeutettiin sellaisiksi että työstä selviää sairaudesta huolimatta.

Vierailija
82/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luin oikein, niin Ap kertoi, että työpaikan sääntöjen mukaan etätyöpäivästä pitää ilmoitta paria päivää aikaisemmin, ei niin että samana aamuna soitetaan ja nakitetaan juoksevat työt työkaverille. Että todella hämärää puuhaa.

Joo, jotenkin kuulostaa hyvin erikoiselta kuviolta.

Miten voi olla mahdollista, että AP:n työkaveri voi käyttäytyä noin vastuuttomasti ja sälyttää omat työnsä AP:n kontolle?

Ja todellakin ei etäpäiviä pitäisi pystyä tuolla tavalla ex tempore pitämään jos on työkalenterissa sovittuja menoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa johtamista esimieheltä kun kerran sallii tuollaisen menon jatkuvan. Esimiehen pitäisi huolehtia, että työt tulevat tehdyiksi mutta myös siitä että työt jaetaan tasapuolisesti.

Tuli vaan mieleen, että ehkä ap:n työkaveri on pomon lellikki, jolloin pomo katsoo hänen tekemisiään läpi sormien. Tai sitten pomo on vain osaamaton eikä osaa/halua puuttua työntekijöiden välisiin ristiriitoihin.

Vierailija
84/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tällaisia asioita ei kysellä vauvapalstoilla vaan pusketaan töitä pää märkänä - ja selvitetään asiat jälkeen päin.

Ensimmäinen neuvo  - olen ehkä ollut nykyisen työparisi kanssa samassa paikassa - on se, että kieltäydy jyrkästi avaamasta hänen sähköpostejaan, jos niissä on hänen oma nimensä. Sinä voit nimittäin joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos menet availemaan toisen henkilön posteja. Eri asia silloin, kun posti on tyyliä yritys@jotain.fi ilman henkilönimiä.

Toinen neuvo on tämä: varmista selustasi. Sinun piikkiisi menevät kaikki ne, mitä parisi jättää tekemättä. Siksi sinun kannattaa hyvin suorasanaisesti ja julkisesti mainita, että sait noin vartin valmistautumisaikaa, koska se henkilö pitää etäpäivää, jolle tehtävä olisi kuulunut.

Kolmas neuvo on se sama, minkä on moni muu jo kirjoittanut: teet sen mitä esimies käskee. Sehän on sinulle ihan sama, mistä työstä sinä palkkasi saat. Älä kuitenkaan jätä omia töitäsi tekemättä äläkä missään nimessä tee ylitöitä ilman esimiehen nimeomaista määräystä ja ylityökorvauksia.

Onko kyseinen henkilö pomon tytär/poika/ tyttö- tai poikaystävä tai jostakin muusta syystä erityisasemassa?

Vierailija
85/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että työkaveri pitää pidennettyjä viikonloppuja työpaikan piikkiin. Saa siis palkkaa töistä joita ei tee.

Tee AP työpaikalla aloite, että etätyöpäivien sääntöjä ja ohjeistuksia täsmennettäisiin siten että etätyöpäivä ei saa vaikuttaa töiden hoitamiseen. Eli etäpäiviä ei todellakaan pidetä silloin kun kalenteri on täynnä ja esitykset, raportit ja tapaamiset painaa päälle. Ja että jokaisen pitää ihan itse hoitaa omat tapaamisensa ja valmistella omat raporttinsa ellei ole joku hätätapaus.

Vierailija
86/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi kyllä mielenkään pitää etäpäiviä ilman poikkeuksellista syytä, jos on jotain palavereja yms. tiedossa. Millainen teidän etätyökäytäntö on?

Vierailija
87/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten pomo on vain osaamaton eikä osaa/halua puuttua työntekijöiden välisiin ristiriitoihin.

Mutta eihän tässä ole kyse mitenkään työntekijöiden välisestä ristiriidasta. Ap:n kollega jättää tekemättä yrityksen hommia. On yrityksen, eli esimiehen asia nimenomaan varmistaa, että kukin työntekijä tekee hänelle kuuluvat työt. Jos jonkun hommat kaatuvat kollegan niskalle, on se yrityksen ongelma, ei sen kollegan "ristiriita". Esimies, joka ei tuollaiseen puutu, on yksinkertaisesti todella huono esimies.

Vierailija
88/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että hän on ottanut vapaaehtoisesti vastaan haastavampia tehtäviä, joita sinäkin voisit tehdä, mutta et tee? Joskus käy niin, niin kuin minun tapauksessani, että minua ylemmätkin henkilöt joutuvat ottamaan minun tehtäviäni, koska olen estynyt niitä hoitamasta tärkeämpien tehtävien vuoksi. Nämä tehtävät kuulusivat oikeasti heille, mutta ovat jostakin syystä vain hyvin saamattomia juuri niissä asioissa ja minä taas en. Anteeksi hyvin epätarkka ilmaisu, mutta en voi kertoa tarkasti, millaisista tehtävistä on kysymys. Periaate on kuitenkin sama.

Vierailija
89/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten pomo on vain osaamaton eikä osaa/halua puuttua työntekijöiden välisiin ristiriitoihin.

Mutta eihän tässä ole kyse mitenkään työntekijöiden välisestä ristiriidasta. Ap:n kollega jättää tekemättä yrityksen hommia. On yrityksen, eli esimiehen asia nimenomaan varmistaa, että kukin työntekijä tekee hänelle kuuluvat työt. Jos jonkun hommat kaatuvat kollegan niskalle, on se yrityksen ongelma, ei sen kollegan "ristiriita". Esimies, joka ei tuollaiseen puutu, on yksinkertaisesti todella huono esimies.

Sikäli kyse on työntekijöiden välisestä ristiriidasta, kun toinen kokee tekevänsä töitä kahden edestä ja toinen luultavasti kokee tekevänsä ns. tärkeämpää työtä kuin arkiset juoksevat asiat. Asioilla on yleensä kaksi puolta, joten ei voi suorilta käsin syyttää AP:n työkaveria, vaan esimiehen täytyisi ensin paneutua asiaan...

Vierailija
90/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kyse on työntekijöiden välisestä ristiriidasta, kun toinen kokee tekevänsä töitä kahden edestä ja toinen luultavasti kokee tekevänsä ns. tärkeämpää työtä kuin arkiset juoksevat asiat. Asioilla on yleensä kaksi puolta, joten ei voi suorilta käsin syyttää AP:n työkaveria, vaan esimiehen täytyisi ensin paneutua asiaan...

Töiden priorisointi ja jakaminen on työnantajan asia. Ei työntekijöiden, jolloin kyseinen ongelma on nimenomaan työnantajan edustajan (=esimiehen) selvitettävä. Ei jotain, jonka esimies on palauttaa "hoitakaa omat riitanne" tokaisulla. 

Vierailija
91/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pitää etäpäivää, jos toimistolla on hommia, jotka pitäisi tehdä kyseisenä päivänä. Raporttien viimeistelyt, tapaamiset yms. kuuluu hoitaa ja pitää etäpäivä silloin, kun mitään paikallaoloa vaativaa työtä ei toimistolla ole. Et nyt ap missään nimessä ala toisen sähköposteja lukemaan ja hoitamaan, sehän on laitontakin!

Vierailija
92/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töiden priorisointi ja jakaminen on työnantajan asia. Ei työntekijöiden, jolloin kyseinen ongelma on nimenomaan työnantajan edustajan (=esimiehen) selvitettävä. Ei jotain, jonka esimies on palauttaa "hoitakaa omat riitanne" tokaisulla. 

Tilanne on hyvin hankala, koska jos esimiestä ei asia kiinnosta, niin miten ongelma sitten selvitetään? Ap on joka tapauksessa vaarassa saada vaikean ja yhteistyökyvyttömän työntekijän maineen. Varsinkin jos kantelee saamastaan kohtelusta organisaation ylempiin portaisiin. Ei ole harvinaista että sellaiset työntekijät, jotka vain vilpittömästi haluavat samat säännöt kaikille, savustetaan ulos työpaikalta.

Vierailija
93/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuten ylempänä on useamman kerran mainittu, niin älä missään nimessä lue toisen henkilökohtaisia työsähköposteja! Jos tulee jokin ongelma tai riita töiden hoitamisesta ja työkaveri/pomo/joku muu keksii syyttää sinua toisen sähköpostien ja työkoneen luvattomasta käytöstä, on olemassa vain sana sanaa vastaan. Liikut todella heikoilla jäillä, mikäli jatkat työkaverisi tekemättä jättämien töiden paikkaamista.

Nyt alat ottaa kunnian töistä jotka oikeasti teet, ja rehellisesti teet kaikille selväksi mitkä työt ovat omiasi ja mitkä kollegan. Miten sinä muka olet vastuussa hänen töistään?

Vierailija
94/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ne nuoret miehet etenevät urallaan, kun keski-ikäiset muijat hoitavat niiden paskahommat omien töidensä lisäksi. Että haloo Ap. Ota seuraavassa viikkokokouksessa etäpäiväasia suoraan esille. Ei se noin voi mennä. On sillä toisella otsaa tehdä noin, ihan kuin olisi jotenkin tärkeämpi kuin ap tai sitten jotain ongelmaa  hänellä.

Vierailija
95/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on hyvin hankala, koska jos esimiestä ei asia kiinnosta, niin miten ongelma sitten selvitetään? Ap on joka tapauksessa vaarassa saada vaikean ja yhteistyökyvyttömän työntekijän maineen. Varsinkin jos kantelee saamastaan kohtelusta organisaation ylempiin portaisiin. Ei ole harvinaista että sellaiset työntekijät, jotka vain vilpittömästi haluavat samat säännöt kaikille, savustetaan ulos työpaikalta.

Näin se on, huonoa esimiestyötä ei voi alainen paikata millään. Siksi kehotinkin jo aiemmin apta etsimään uutta työtä, jos esimies ei tee työtään niinkuin pitäisi. Tällaisissa työpaikoissa vaan ei voi voittaa.

Vierailija
96/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi kadota keskustelusta jo ajat sitten.

Tuskin enää​ vastailee.

Vierailija
97/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka vaikuttaa huonolta. Huono esimies on iso riski työntekijälle. Jos esimies ei kiinnosta hoitaa tehtäviään, niin yksittäinen työntekijä on heikoilla.

Ala vähin äänin hakea uutta työpaikkaa ja häivy ennen kuin aiheutuu isompia ongelmia.

Tässä asiassa sinun on vaikea voittaa.

Vierailija
98/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi edes etäpäivää pitää kun työntekijät jättää muutenkin asiat toisten hoidettavaksi kun voithan sinä ne siinä sivussa hoitaa.

Mutta en voi eikä edes tarvi. Nyt ihan vasta oli erikoinen tilanne kun tarvittavia tuotteita ei ollutkaan tilattu. Ihmeissään etsivät että miten niitä ei täällä ole. Esimies kysyi että kuka ne on tilannut? Selvisi ettei kukaan ollut tilannut vaikka asia kuului työkuvioista johtuen usealle. Minulle ei. No ehkäpä jatkossa muistavat.

Vierailija
99/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuossa aloituksessa sanottiin, mistä on kyse. Työkaveri tekee presentaatiota, josta saa mainetta ja näkyvyyttä. Sekä hän ja tiimi että pomo. Ehkä varsinkin pomo.

Jos ap haluaa tehdä jotain, hän voi itsekin koettaa jotain isompaa. Tai sitten urputtaa pomolle, miten nuorempi työntekijä etuilee. Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.

Vierailija
100/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas neuvo on se sama, minkä on moni muu jo kirjoittanut: teet sen mitä esimies käskee. Sehän on sinulle ihan sama, mistä työstä sinä palkkasi saat. Älä kuitenkaan jätä omia töitäsi tekemättä äläkä missään nimessä tee ylitöitä ilman esimiehen nimeomaista määräystä ja ylityökorvauksia.

Eikö ongelma juuri ollutkin siinä että esimies käskee tekemään kahden ihmisen työt? Eli voidakseen totella esimiestään ap:n pitäisi oletettavasti jättää omia töitään tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä