Miten kysyä jos epäilee, ettei vauva ole oma?
Hyvät naiset,
Laitan tämän uudelleen, koska vaikea kysymykseni ei ketään kiinnostanut, mutta haluaisin silti naisen/naisten mielipiteitä, ja mistäpä muualta niitä saa kuin verkkokeskustelupalstoilta.
Epäilen, että en ole raskaana olevan vaimoni lapsen isä. Tämä siksi, että käytän Nebido-nimistä testosteronin korvaushoitoa. Jo lääkitystä aloittaessani lääkäri sanoi sen vaikuttavan alentavasti hedelmällisyyteen. Lääke on ollut minulla vuosia.
Meillä on yksi lapsi lääkitystä edeltäneeltä ajalta. Toinen on saanut tulla jos on tullakseen.
Kun vaimoni kertoi minulle raskaudesta, niin kävin siemennestetutkimuksissa. Tulosten mukaan sperma on huonolaatuista siittiöiden vähäisen määrän vuoksi ja raskaus on epätodennäköinen, joskaan ei mahdoton.
Nyt varsinainen kysymys: MITEN hemmetissä voin kysyä onko vaimoni kenties käynyt saattamassa itsensä raskaaksi jonkun toisen miehen toimesta? Entä jos ei olekaan ? Miten tuollaista voi kysyä loukkaamatta toista?
Minulla ei ole mitään syytä epäillä vaimoani uskottomuudesta. Mikään ei siihen viittaa eikä parisuhteessamme ole mielestäni mikään vialla. Toisaalta vaimoni on seksuaalisesti erittäin aktiviinen ja aloitteellinen: en pitäisi mahdottomana, että esim. työmatkoilla Euroopassa olisi lipsahtanut.
Elil siis: pakkohan on mun on kysyä, mutta milla sanoilla? Vai onko ylipäänsä pakko kysyä ollenkaan? Olen miettinyt tätä pitkään. En ole saanut kysyttyä. Vaimokin vaikuttaa niin onnelliselta.
Yksi asia vielä: vaikka vauva ei olisi minun, ei tarkoitukseni ole silti sen enempää raivota kuin erotakaan, vaan ainoastaan tietää missä mennään.
-Sami-
Kommentit (31)
Näytä hälle tuo viestisi jonain rauhallisena hetkenä. Tai sitten jos sinulle ei suurta merkitystä asialla ole, ei ole pakko kysyä. Jos olette naimisissa lapsen syntymän aikaan lapsi on laillisesti sinun, eikä kukaan häntä voi pois ottaa.
Toisaalta jos tietämättömyys häiritsee suhdettanne tai suhdettasi lapseesi kannattaa asia ottaa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan odottaisin että vauva on syntynyt ja teettäisin isyystestin niin ettei vaimo tiedä. Kysyminen voi loukata pahasti jos vaimo on oikeasti ollut uskollinen.
Näin. Nykyään kun isyystestin voi ostaa apteekista tai tilata netistä ja lähettää näytteet itse labraan.
Loukkaahan se, ja pahasti - mutta sinua jäytää epävarmuus, ja sekin on paha. Kysymystä ei kyllä voi tehdä mitenkään niin, että ei loukkaisi lapsen äitiä pahasti. Yksi testi tehty jo, eli siemennesteesi.
Ulkomailla voi kuulemma tehdä salaa. http://yle.fi/uutiset/3-6157983
Näkisin, että ainut vaihtoehto, jos haluat avioliittoasi jatkaa?
Kyllä minäkin epäilin vauvani synnytettyäni, onko hän minun. Sitten kysyin ihan pokkana ja reippaasti häneltä suoraan, mikä tilanne on. Vauvani ei kieltänyt asiaa, joten tulin siihen tulokseen, että olen varmasti hänen äitinsä.
Vastasit oikeastaan jo itse kysymykseesi: "Minulla ei ole mitään syytä epäillä vaimoani uskottomuudesta." Onnea vauvasta teille!
Vierailija kirjoitti:
Näytä hälle tuo viestisi jonain rauhallisena hetkenä. Tai sitten jos sinulle ei suurta merkitystä asialla ole, ei ole pakko kysyä. Jos olette naimisissa lapsen syntymän aikaan lapsi on laillisesti sinun, eikä kukaan häntä voi pois ottaa.
Toisaalta jos tietämättömyys häiritsee suhdettanne tai suhdettasi lapseesi kannattaa asia ottaa puheeksi.
Pelkäämpä, että vaimo loukkaantuu syvästi silti. Yksi testi jo tehtykin, eli miehen siemenneste (sen mukaan raskauttaminen ei ole mahdotonta, vaikka onkin ns. huonosti itävää).
Meinaatko AP sitten yhtä testitulosta uskoa, vai jääkö silti jäytämään? Luultavasti vaimosi haluaa myös tämän kysyä.
Sano suoraan olevasi lähes hedelmätön ja katso miten reagoi.
Sami63 kirjoitti:
.
Yksi asia vielä: vaikka vauva ei olisi minun, ei tarkoitukseni ole silti sen enempää raivota kuin erotakaan, vaan ainoastaan tietää missä mennään.
-Sami-
No mun on pakko kysyä: jos näin on, niin mitä h*lvettiä sä tällä tiedolla tekisit?
Mieluiten tietysti jätät kysymättä, koska uskolliselle vaimolle tuollainen epäilys voi sattua syvästi. Jos kuitenkin päädyt kysymään, antaisin neuvoksi että lähdet itsestäsi eli tuosta lääkityksestäsi liikkeelle ja korostat että se on ainoa syy miksi olet pohtinut asiaa. Tsemppiä ja toivottavasti kaikki menee hyvin!
Odota ja tee testit kun lapsi on syntynyt. Sitten se on helppoa ja tulos on varma.
Jos kuitenkin epäilet, että aktiivisella vaimollasi olisi hyvinkin saattanut tulla vahinko ehkäisyn kanssa työmatkalla, niin käy ensin ihan itse tautitesteissä ja sitten juttelet vaimon kanssa tästä sinun hedelmällisyysongelmastasi.
Hauska juttu joka tapauksessa.
Tietääkö vaimosi tilanteestasi ja lääkityksestäsi? Luulisi hänen itsensäkin olevan ällistynyt asiasta. Meillä tuota ihmeteltäisiin ääneen ja lasta pidettäisiin suurena ihmeenä.
Kiitos vastauksista. Enpä tosiaan tiennyt, että tuo DNA24 tekee testejä. Toisaalta tuntuu kyllä todella todella alhaiselta tuollainen testi teettäää SALAA. Mietin vielä.
Loukkaantuisko vaiomonijos lähettäisin kysymyksen sähköpostilla, niin saisin vähän selittää. Esim. niin että kaikissa tapauksissa olen onnellinen vauvasta enkä missään tapauksessa syyllistä ketään.
Pakko sinun on se kysyä, miten muuten voitte jatkaa sitä raskautta kuin mikään ei vaivaisi. Jos kuitenkin epäilet. Aika laajasydämistä olla syyllistämättä, jos hän on käynyt vieraissa eikä lapsi ole sinun.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö vaimosi tilanteestasi ja lääkityksestäsi? Luulisi hänen itsensäkin olevan ällistynyt asiasta. Meillä tuota ihmeteltäisiin ääneen ja lasta pidettäisiin suurena ihmeenä.
Minusta tuntuu, että vaimoni ei aktiivisesti ajattele lääkityksestäni ja sen sivuvaikutuksia. NIistä puhuttiin ohimennen kun lääkitys aloitettiin, mutta ei sen jälkeen. En ole itsekään halunnut, koska se on vähän arka aihe. Jokainen mies haluaa, että kivekset myllyttävät maksimimäärät mieshormonia. Kyse ei ole pelkästään libidosta, vaan koko sukupuolikokemuksesta.
Nebido otetaan pistoksena pakaraan kerran kolmessa kuukaudessa. Se on mulle rutiinijuttu, josta en ole pitänyt isoa ääntä.
Sami63 kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Enpä tosiaan tiennyt, että tuo DNA24 tekee testejä. Toisaalta tuntuu kyllä todella todella alhaiselta tuollainen testi teettäää SALAA. Mietin vielä.
Loukkaantuisko vaiomonijos lähettäisin kysymyksen sähköpostilla, niin saisin vähän selittää. Esim. niin että kaikissa tapauksissa olen onnellinen vauvasta enkä missään tapauksessa syyllistä ketään.
Sähköpostilla tai txt on todella munatonta kysyä. Tästä loukkaantuu satavarmasti. Tässä et pysty mitenkän puolustautumaan, vaimo voi olla valmiiksi huonolla tuulella kun lukee (ja seurauksena muista kuikuista ylireagoi ja heittä sinut pellolle suoraan ilman selityksiä).
Jos nyt kysyt (selitä ensin hedelmättömyyttäsi - siemennesteesi huonoa laatua; pitkä alustus ja etukäteinen anteeksipyyntö peloistasi), niin ehdottomasti kasvotusten.
Salatesti silti minusta parempi, ja jos näyttää, että ei ole sinun, niin sitten vasta se keskustelu.
Moraalitonta "laittaa" vaimo ensin hyvälle tuulelle ja ihanaan oloon, mutta tällainen "etukäteispehmittäminen" ja omista peloistasi käsin tuleva pohdinta olisi minusta paras tapa keskustella. Kerrot, että asia vaivaa sinua kovasti jne. Ja ehdottomasti kasvotusten.
S-postin tosiaan voi lukea tilanteessa, että on valmiiksi ihan jostain muusta todella vihainen tai väsynyt, ja s-postiin ylireagoi, se on ns. "viimeinen niitti" sinä päivänä. Vaimosi heittää sinut pihalle suosista. S-postikyselyyn et voi puolustautua, vastata mitenkään sillä hetkellä kun lukija lukee sen.
No itse ehkä alkaisin puhua siitä, millainen ihme lapsi on, kun hedelmällisyystestin tulos on ollut mikä on sekä kertoisin olevani todella onnellinen vauvasta ja katsoisin miten puoliso reagoi. Jos hän vaikuttaisi olevan jollain tapaa kiusaantunut jne., heittäisin ehkä muka vitsillä, että kai lapsi on minun. Tuskinpa kovin moni kehtaisi tilanteessa valehdella ja toisaalta taas "vitsistä" ei voi kovin syvästi loukkaantua.
Onko 63 syntymävuotesi vai ikäsi? Kummin päin vain, olet jo melko iäkäs vauvan vahemmaksi. Vaimosi on ilmeisesti selvästi nuorempi ja epävarmuutesi saa ajattelemaan pettämistä vaihtoehtona?
Lapsen synnyttyä saat varmuuden, jota kysymällä et todellisuudessa voi saada, vaan pahimmassa tapauksessa hajotat epäluulollasi lastesi perheen. Älä ole itsekäs, odota ja tee testi lapsen synnyttyä salaa, jos asia vielä silloin vaivaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Onko 63 syntymävuotesi vai ikäsi? Kummin päin vain, olet jo melko iäkäs vauvan vahemmaksi. Vaimosi on ilmeisesti selvästi nuorempi ja epävarmuutesi saa ajattelemaan pettämistä vaihtoehtona?
Lapsen synnyttyä saat varmuuden, jota kysymällä et todellisuudessa voi saada, vaan pahimmassa tapauksessa hajotat epäluulollasi lastesi perheen. Älä ole itsekäs, odota ja tee testi lapsen synnyttyä salaa, jos asia vielä silloin vaivaa sinua.
Kyllähän se puoliso jostain salaa tehdystä testistä jättää. Ei ikinä voi odottaa, jos epäilee ja on pakko kysyä. Suoraan vaan kysyy, jos kerran epäilee että toinen on käynyt vieraissa!
Minä varmaan odottaisin että vauva on syntynyt ja teettäisin isyystestin niin ettei vaimo tiedä. Kysyminen voi loukata pahasti jos vaimo on oikeasti ollut uskollinen.