Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka ruoka- ja syömiskeskeisiä olette?

ruokafani
01.05.2017 |

Olen itse äärimmäisen ruoka- ja syömiskeskeinen, vaikka olen hyvin hoikka. Ajattelen ruokaa intensiivisesti päivittäin 1-2 tunnin ajan. Nautin syömisestä suunnattomasti. En ikinä syö mitään, mikä ei ole herkkuruokaani.

Jos näen esim. tv-ohjelman, jossa joku syö spagettia, lihapullia ja valkosipulileipää, minun on mentävä kauppaan ja ehkä vielä saman päivän aikana valmistettava samanlainen ateria ja syötävä se. Aiemmin en meinaa saada rauhaa.

Miksi minusta tuli näin ruokakeskeinen? Olen kuullut että tällainen saattaa johtua perusturvallisuudentunteen vajauksesta. Ehkä minulla on sellainen ongelma... Onko muita ruoka- ja syömiskeskeisiä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sekoittaa tunteita syömiseen.  On hyvin äkkiä syömishäiriö päällä. Sitähän se tunne- ja lohtusyöminen on.

Vierailija
2/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jatkuvasti nälkä ja syön melkein koko ajan, mutta suhtaudun ruokaan enemmänkin polttoaineena. Voin esimerkiksi ihan hyvin syödä samaa ruokaa neljänä päivänä peräkkäin. Usein teen sunnuntaina ison satsin jotain ruokaa, josta riittää ainakin alkuviikoksi. Valmistan myös yleensä samoja ruokia, kun osaan ne hyvin ja ne ovat siksi helppoja tehdä. En jaksa alkaa kokeilemaan uusia ja monimutkaisia reseptejä. Pyrin myös syömään terveellinen, se ehkä vaikuttaa eniten arkeeni, kun en halua mitä tahansa roskaruokaa syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen kai, kun ruoka on työni. Tulee pohdittua vapaa-ajallakin lähinnä koko ajan.

Vierailija
4/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun ruokaan asiallisesti. Syön säännöllisesti, ruokani on aina terveellistä ja tuoretta, annokset pieniä. Noin kerran viikossa käyn ulkona syömässä, ja silloin keskityn vaihteluun ja uuden kokeilemiseen.

Vierailija
5/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jatkuvasti nälkä ja syön melkein koko ajan, mutta suhtaudun ruokaan enemmänkin polttoaineena. Voin esimerkiksi ihan hyvin syödä samaa ruokaa neljänä päivänä peräkkäin. Usein teen sunnuntaina ison satsin jotain ruokaa, josta riittää ainakin alkuviikoksi. Valmistan myös yleensä samoja ruokia, kun osaan ne hyvin ja ne ovat siksi helppoja tehdä. En jaksa alkaa kokeilemaan uusia ja monimutkaisia reseptejä. Pyrin myös syömään terveellinen, se ehkä vaikuttaa eniten arkeeni, kun en halua mitä tahansa roskaruokaa syödä.

Ei terveellisellä ruualla ole kaiken aikaa nälkä, aika ravinnotonta ruokaa taidat syödä.  Sillä ei ole merkitystä, onko se aika samoja ruokia, vaan sisällöllä.

Vierailija
6/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.... minusta tuo sinun "pakko sitä ja tätä" on enemmänkin jo pakkotoimintoa, eräänlainen neuroosin muoto.

Kyllä minä ainakin rakastan ruuanlaittoa ja syömistä. Suunnittelen tarkkaan ruoan, kokeilen mielelläni erilaisia valmistusmenetelmiä ja reseptejä ja entisiä ruokakulttuureita, luen reseptejä ja keittokirjoja. Mutta ei se ole mikään "pakko", eikä minulla ole pakonomaista tarvetta tehdä juuri jotain tiettyä asiaa.

Mitä tulee ykkösen kommenttiin, niin ei pitä paikkaansa. Ruuasta saa nauttia ja se on jopa suotavaa. Ei se, että miettii ruuan laatua ja kokee itsetekemisen antoisaksi vielä merkitse, että syöminen olisi lohtusyömistä tai että määrällisesti söisi liikaa. Kyllä syöminen voi olla ongelmallista myös sellaisille, jotka kokevat sen pelkäksi tankkaamiseksi.

Vierailija
7/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terveellisellä ruualla ole kaiken aikaa nälkä, aika ravinnotonta ruokaa taidat syödä.  Sillä ei ole merkitystä, onko se aika samoja ruokia, vaan sisällöllä.

Kyllä on jos treenaa kaksi kertaa päivässä. Energiankulutus on ihan eri luokkaa kuin toimisto- ja sohvaperunalla.

Vierailija
8/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa että meidän perhe on kyllä ruokakeskeisiä kaikki! Esim mieheni ja minä seuraamme kaikki tv:n ruokamatkaohjelmat ja kirjoitan samalla ylös reseptejä ja ravintoloiden nimiä jotka googlaan heti ohjelman jälkeen muistiin.

Rakastamme hyvää ruokaa, tapaamme perhettä ja ystäviä pari kertaa kuukaudessa ruuan merkeissä ja esim järjestämme joka pääsiäinen päivällisen mikä merkitään kaikkien läsnäolijoiden kalenteriin heti seuraavalle vuodelle:) 2 lapsista työskentelee ravitsemusalalla.

Eilen olin saada paskahalvauksen kun mieheni innostui pienessä viinipäissään kutsumaan meille vieraita illaksi, 2 ravitsemusalan huippuosaajaa! Läheisiä ystäviä toki mutta olisin halunnut valmistautua ja valmistaa jotain hyvää tarjottavaa. Onneksi talosta löytyy aina jotain pateita, juustoja ja tahnoja joita tarjota vaikka leipäpalasten kanssa! Ja mies pyöräytti pikapikaa espanjalaisen tortillan. Vieraat toivat sitten mukanaan hanhenmaksaa ja siihen sopivan Gewürtstaminer viinin.

Nyt on tulossa uusia perunoita, parsaa ja hollandaisekastiketta graavilohen seuraksi.

Jos syö tarpeeksi rasva- ja proteiinipitoista ruokaa ei ole koko ajan nälkä. Mun mies treenaa 5-6x viikossa ja syö loppujen lopuksi tosi kevyesti ja pieniä annoksia.

Vierailija
9/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jos treenaa kaksi kertaa päivässä. Energiankulutus on ihan eri luokkaa kuin toimisto- ja sohvaperunalla.

Miten energiankulutus liittyy ravinnottomaan ruokaan? Kyllä sillä ruuan sisällöllä on suuri merkitys kylläisyyteen. Jatkuva nälkä on merkki ravintoköyhästä ruuasta.

Vierailija
10/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ihan terveeltä, jos ruoka mielessä intensiivisesti monta tuntia päivässä. Itse olen aikanaan sairastanut läpi kaikki mahdolliset syömishäiriöt ja silloin ruoka näytteli todella suurta osaa elämässä. Nykyään voisin sanoa, että ruuan merkitys on 0 ja olen siihen hyvin tyytyväinen. Toki se, että on kulinaristi ja nauttii ruuasta ym. ei sinällään ole paha asia, mutta jos ruoka ja syöminen alkaa viedä liikaa ajatuksista ja ajasta, huolestuisin kyllä.

Vierailija
11/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran epäruokakeskeinen, että ruoasta monen rivin verran puhuminen, kuten tässä ketjussa on tehty, kuulostaa todella oudolta ja fanaattiselta.

Vierailija
12/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm.... minusta tuo sinun "pakko sitä ja tätä" on enemmänkin jo pakkotoimintoa, eräänlainen neuroosin muoto.

Kyllä minä ainakin rakastan ruuanlaittoa ja syömistä. Suunnittelen tarkkaan ruoan, kokeilen mielelläni erilaisia valmistusmenetelmiä ja reseptejä ja entisiä ruokakulttuureita, luen reseptejä ja keittokirjoja. Mutta ei se ole mikään "pakko", eikä minulla ole pakonomaista tarvetta tehdä juuri jotain tiettyä asiaa.

Mitä tulee ykkösen kommenttiin, niin ei pitä paikkaansa. Ruuasta saa nauttia ja se on jopa suotavaa. Ei se, että miettii ruuan laatua ja kokee itsetekemisen antoisaksi vielä merkitse, että syöminen olisi lohtusyömistä tai että määrällisesti söisi liikaa. Kyllä syöminen voi olla ongelmallista myös sellaisille, jotka kokevat sen pelkäksi tankkaamiseksi.

Ykkösvastaaja kommentoikin ap:n mainintaa "perusturvallisuuden puutteesta"  eli psyykkistä juttua, siinä mielessä pitää kyllä paikkansa.

Ruuasta toki pitääkin nauttia, mutta se on sitten eri juttu.

Vierailija
13/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran epäruokakeskeinen, että ruoasta monen rivin verran puhuminen, kuten tässä ketjussa on tehty, kuulostaa todella oudolta ja fanaattiselta.

Hyvä ruoka on harrastus siinä missä matkailu tai vaikka golf. Tottakai sitä seuraa ihan eri tavalla jos on kiinnostunut.

8

Vierailija
14/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten energiankulutus liittyy ravinnottomaan ruokaan? Kyllä sillä ruuan sisällöllä on suuri merkitys kylläisyyteen. Jatkuva nälkä on merkki ravintoköyhästä ruuasta.

Ei ravinnoton ruoka liity tähän mitenkään paitsi sinun pienessä mielessäsi. Jos energiankulutus on suurta, täytyy energiaa myös saada enemmän. Tällöin täytyy syödä useammin.

Vierailija
15/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun olin lapsi niin kummatkin vanhemmat tykkäsivät ruoanlaitosta, talo oli täynnä reseptejä ja vuodenajan tiettyjä ruokia oikein odotettiin etukäteen. Jo nuorena asuin ulkomailla, jossa on normaalia että ruoka on päivän kohokohta perheessä. Parvekkeella tuoksuteltiin naapurista tulevia käryjä ja arvuuteltiin mitä siellä on aterialla tänään.

Mun mielestä on normaalia ihmisen elämää nauttia ruoasta ja olla kiinnostunut siitä. En siis voi ymmärtää ihmisiä, joille ruoka on joku välttämätön tankkaustapahtuma.

Ulkomaillakin on ihana päästä johonkin paikalliseen kahvilaan tai ravintolaan, tai tehdä kävelyretki torille.

Vierailija
16/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen kai, kun ruoka on työni. Tulee pohdittua vapaa-ajallakin lähinnä koko ajan.

Samoin, olen alalla.

Vierailija
17/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ruokakeskeinen.

Pidän hyvästä ruoasta, koska kukapa ei pitäisi. En kuitenkaan pidä ruoanlaitosta enkä leipomisesta. Ruoanlaitto on minulle kotityö, joka on pakko tehdä, koska aina ei halua syödä eineksiä.

Tänään tein ruokaa, joka ei onnistunut yhtä hyvin kuin aiemmin. Ruoan tuoksu alkoi etoa. Perhe söi kiltisti annoksensa, mutta minä kaadoin osan omastani jäteastiaan, koska ei vaan maittanut.

Kuulun ihmisiin, jotka tympääntyvät pitkään kestävistä ruokapuheista. En ymmärrä yletöntä kiinnostusta ruokaan. Pitkästyn, kun joudun kuuntelemaan ihmisten ruokajuttuja.

Kuitenkin siis pidän hyvästä ruoasta.

Asian voisi rinnastaa vaikka asumiseen. Jokainen haluaa asua hyvässä kodissa, mutta harva on innostunut rakentelemaan taloja itse. Suhteeni ruokaan on samanlainen.

Vierailija
18/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimistoperuna, kevään uutuuslaji, jota voi kasvattaa myös parvekkeella.

Vierailija
19/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis KYLLÄ. Rakastan ruokaa ja ruuanlaittoa. Hyvä ruoka on parempaa kuin hyvä seksi. Mietin ruokia useasti päivässä ja fiilistelen esim mitä aion viikonloppuna kokata ja syödä. Elän syödäkseni. Olen normaalipainoinen, en harrasta mässäilyä kuitenkaan.

Vierailija
20/20 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ravinnoton ruoka liity tähän mitenkään paitsi sinun pienessä mielessäsi. Jos energiankulutus on suurta, täytyy energiaa myös saada enemmän. Tällöin täytyy syödä useammin.

Ei enemmän energiaa saadakseen tarvitse usein syödä. Ruuan sisällöstähän se energia riippuu eikä ruokailujen määrästä.  Mutta energiastahan tässä ei alunperin ollut kyse kuin sinun mielessäsi. Vastasin viestiin, jossa mainittiin jatkuva nälkä. Silloin puhuin ravinnottomasta ruuasta, en energiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän