Huuliherpes invalidisoi, miten olla ikinä parisuhteessa...
Huuliherpes invalidisoi minua pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Mitä enemmän tietoa on saatavilla, sitä pahemmaksi oloni muuttuu.
Olen yksi epäonnisista, joka on tuon riesan jostain onnistunut saamaan. Olen vasta eronnut ja mietin, miten ikinä pystyn tai uskallan alkaa parisuhteeseen tuon vuoksi. Olen lukenut tietoa vaivasta ja pelkään aivan hirveästi levittävälle tautia eteenpäin. Riesan ollessa näkyvänä normaali eläminen on todella ahdistavaa, suojelen lapsiani todella tarkasti etteivät vaan tätä vaivaa saa. Tämä on niin suuri stressi itselle, että vie välillä yöunet ollessaan näkyvänä. Miten uskallan koskaan uuteen parisuhteeseen? Voinko koskaan enää nauttia suutelemisesta, intiimistä läheisyydestä? Tietoa kun on siitäkin, että virus voi tarttua vaikkei olisi näkyvänäkään. Voi tarttua niin kauan kun huulessa yhtään mitään näkyy, ei enää rakkuloita, mutta vaikka se kohta missä herpes on ollut...
En tahdo jaksaa tämän vaivan kanssa edes huonosti...
Kommentit (21)
Mulla on ollut huuliherpes lapsesta saakka, mistä lie saanut sen. Oireettomana se ei tartu, ei ainakaan ole tarttunut mieheeni 21v yhdessäolon aikana. Heti jos tunnen oireita kieltäydyn suutelemasta miestäni enkä myöskään anna suuseksiä. Maksimissaan puhjenneen herpeksen kanssa menee 2vkoa ilman läheisyyttä (toki halailua ja sylittelyä voi olla!).
Nykyään mulle tulee rakkula ehkä kerran vuodessa ja siihenkin on lääkkeet (tosin vanha hyvä hammastahnakikka on parempi kuin yksikään apteekin voide...)
Mulla perseessä, niin nimenomaan pakaravaon vieressa ylhäällä. Oikein hemaiseva. Ymmärrän nyt, mitä herpesperseellä tarkoitetaan.
Ei se tartu jos ei ole rakkula-rupivaiheessa.Ei ole mikään ongelma olla sitä aikaa ilman pusukontaktia.Herpeksen tullessa, käytä omia astioita ja ruokailuvälineitä ja kun laitat lääkettä suoraan rakkuloihin niin tee se topsipuikolla.
Herpes on kai sun kohdalla hankala ongelma. Herpes oireilee eri vahvuisena eri ihmisillä. Esim. mulla huuliherpes on niin lievä ja harvoin aktivoituva, ettei siitä ole käytännössä mitään haittaa mulle. Jotkut ei saa mitään oireita koskaan, vaikka kantaisivat virusta. Jos sulla on usein ja pahana oireileva herpes, niin suosittelisin estolääkityksen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tartu jos ei ole rakkula-rupivaiheessa.Ei ole mikään ongelma olla sitä aikaa ilman pusukontaktia.Herpeksen tullessa, käytä omia astioita ja ruokailuvälineitä ja kun laitat lääkettä suoraan rakkuloihin niin tee se topsipuikolla.
Eikös jokainen käytä omia astioita ja ruokailuvälineitä?? Kone pesee ne eikä pöpöt jää henkiin. Enpä ole tuota asiaa edes miettinyt. Herpes tarttuu vain jos sitä kudosnestettä pääsee haavan kautta toisen verenkiertoon (esim limakalvolta) ei siis pelkässä ihokosketuksessa.
Ymmärrän pelon. Virushan aktivoituu milloin mitenkin eikä aina tuota rakkulaa. Eli esimerkiksi huulessa voi virus aktivoitua eli erittää virusta ja tartuttaa vaikka rakkula ei sillä kerralla synnykään.
Estolääkitys ei estä virusta aktivoitumasta vaan estää rakkulan syntymisenä. Eli estolääkityksestä huolimatta huulessa voi olla virusta ilman rakkulaa ja suutelukumppani voi saada tartunnan. Ja toisaalta suuseksissä ilman kondomia tartuntavaara on aina vaikka rakkulaa ei olisi.
Jos kumppani ei saa pitkässäkään suhteessa tartuntaa niin todennäköisesti hänellä on jo tartunta tai on saanut suhteen aikana tartunnan mutta hänellä herpes ei vain aktivoidu. Eli kantaa virusta mutta se pysyy sillä tavalla oireettomana ettei rakkuloita synny.
Eli jos naisella on herpes huulessa ja mies on oireeton niin jossain vaiheessa voi käydä niinkin, että naiselle tulee herpestartunta myös alapäähän oireettomalta mutta virusta kantavalta mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut huuliherpes lapsesta saakka, mistä lie saanut sen. Oireettomana se ei tartu, ei ainakaan ole tarttunut mieheeni 21v yhdessäolon aikana. Heti jos tunnen oireita kieltäydyn suutelemasta miestäni enkä myöskään anna suuseksiä. Maksimissaan puhjenneen herpeksen kanssa menee 2vkoa ilman läheisyyttä (toki halailua ja sylittelyä voi olla!).
Nykyään mulle tulee rakkula ehkä kerran vuodessa ja siihenkin on lääkkeet (tosin vanha hyvä hammastahnakikka on parempi kuin yksikään apteekin voide...)
Oikeestikko jotkut käyttää vielä voiteita herpeksen hoitoon? Tabletit on paljon parempia.
Minä söin vuosi sitten muytaman kuukauden estolääkityksen eikä sen jälkeen ole kunnolla herpes tullut, joskus yrittää mutta ei tule edes kunnon rakkulaa.
Kuten moni jo sanonut, estolääkitys auttanee. Itsellä Aclovir, tai joku tuon tyylinen. Auttoi kyllä kun muisti ottaa.
Nykyään kuitenkin teen joka aamu ison smoothien, jossa mansikoita, banaania ja usein mustikoita + herukoita.. näin olen toiminut n. puoli vuotta.
Piitkästä aikaa tuli todella stressaavan ajanjakson hellittäessä 12 rakkulaa vieriviereen alahuuleen. Teki todella kipeää ja estolääke loppu. Tällä kertaa huuli parani neljässä päivässä! Siis niin, että oli jo kuivettunut rupi, joka lähti pois ja tilalla ehjä iho neljäntenä päivänä puhkeamisesta. Uskon marjojen säännöllisen nauttimisen auttaneen kehoani puolustaa itseään. Marjoja kuluu päivässä varmaan ainakin 400g.. pakasteita käytän..
Että vinkkiä kehon vastustuskyvyn parantamiseen..
Ihmisistä tyyliin 80 prossaa kantaa herpesvirusta, eikä se aina aktivoidu koskaan. Todennäköisesti mulla on se myös, vaikkei vielä ole näkyviä oireita tullut. Isällä tulee näkyvästi, äidillä ei ole koskaan ollut. Ovat olleet naimisissa noin 30 vuotta.
Lääkäri määräsi mulle 5 päivän kuurin jotain tabuja, otetaan 5 kertaa päivässä. (Avisyd tms, ei ole nyt purkki saatavilla) Liekö niitä samoja josta te puhutte? Auttaako ne? Järkyttävä, mätivä herpes huulessa just nyt ja toinen päivä kuuria menossa.
Mulla huuliherpes ollut ainakin 20v. Nyt suhteessa ollessa ei ole tarttunut mieheen, olen vältellyt huulikontaktia minnekään kun huulessa alkaa kihelmöimään. Muuta läheisyyttä on voinut olla ihan normaaliin tapaan. Kestää yleensä noin pari viikkoa (noin viikko rakkulavaihetta, toinen viikko noin rupivaihetta) Rupivaiheessa ei olla enää niin tarkkoja koska siinä vaiheessa se ei enää tartu. Miehellä voi olla tartunta joka ei vaan aktivoidu. Kevätaurinko, helle yleensä mulla herättää sen. Tulee noin 4kertaa vuoteen. Mitään lääkitystä en ole tarvinnut, enkä tarvitse koska suhteellisen helppo on ollut hoitaa perusvoiteilla. Onhan se aina alussa ärsyttävä mutta rupivaihe jo ihanan helppo mutta ruma kestettävä.
Sehän on siis noin 90% ihmisistä ja tässä on lapset mukana. Itselläni ei ole koskaan aktivoitunut huuliherpes, mutta en kyllä välitä, jos miehellä se olisi. Tietenkään ei pussailua, kun se oireilee, mutta ihan oikeasti, mitä väliä. Tulee, jos tulee! Ei se ole mikään maailmanloppu ja aika harmiton tauti verrattuna moniin.
Lysiini-niminen aminohappo nopeuttaa herpeksen paranemista, saattaa jopa ehkästä. Älä sekoita glysiiniin, on eri aminohappo. Kokeile.
Muullakin on ollut lapsesta asti. Lysiini auttaa, ja päinvastoin arginiini voimistaa rakkulavaiheessa olevaa herpestä. Jos siis käyttää vaikka urheillessa arginiiniä, ei kannata ottaa rakkulan aikana. Tosi hyvin olen saanut apua ihan mehiläisvahavoiteista. Heti kun alkaa kutista, laitan propolista huuleen. Ei mene rakolle yleensä ollenkaan ja kutina talttuu parissa päivässä. Ei tämä kyllä parisuhdetta ole estänyt, eikä kellään muulla meidän perheessä tätä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestikko jotkut käyttää vielä voiteita herpeksen hoitoon? Tabletit on paljon parempia.
Minä söin vuosi sitten muytaman kuukauden estolääkityksen eikä sen jälkeen ole kunnolla herpes tullut, joskus yrittää mutta ei tule edes kunnon rakkulaa.
Miksi söisin jonkun voimakkaan lääkekuurin sen takia että oireilee hieman kerran vuodessa max?? Yritän pitää lääkkeet minimissään.
Älkää ihmiset viitsikö levittää väärää tietoa. Herpes VOI tarttua milloin vain, ei pelkästään aktiivivaiheessa. Todennäköisyys tartunnalle on hyvin pieni, mutta se on silti olemassa.
Estolääkitys toimii hyvin, mutta ongelma on että niitä ei voi käyttää raskaana ollessa tai imettäessä.
Käytätkö huulirasvaa? Mulla loppu herpekset ku seinään ku ostin apteekista ACO sun cerat SPF 30, päivittäin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla huuliherpes ollut ainakin 20v. Nyt suhteessa ollessa ei ole tarttunut mieheen, olen vältellyt huulikontaktia minnekään kun huulessa alkaa kihelmöimään. Muuta läheisyyttä on voinut olla ihan normaaliin tapaan. Kestää yleensä noin pari viikkoa (noin viikko rakkulavaihetta, toinen viikko noin rupivaihetta) Rupivaiheessa ei olla enää niin tarkkoja koska siinä vaiheessa se ei enää tartu. Miehellä voi olla tartunta joka ei vaan aktivoidu. Kevätaurinko, helle yleensä mulla herättää sen. Tulee noin 4kertaa vuoteen. Mitään lääkitystä en ole tarvinnut, enkä tarvitse koska suhteellisen helppo on ollut hoitaa perusvoiteilla. Onhan se aina alussa ärsyttävä mutta rupivaihe jo ihanan helppo mutta ruma kestettävä.
Kyllä muuten tarttuu herpes rupivaiheessa(kin). Terveisin, sain ekasta seksikontaktista ikinä rupihuuliselta partnerilta herpeksen sukuelimiini suuseksin seurauksena.
Estolääkitys? Mulle määrättiin työterveydessä puolen vuoden kuuri, on auttanut. Yksi kaveri kertoi että hänellä estolääkitys oli toiminut jopa niin hyvin ettei herpestä ole kuurin lopettamisenkaan jälkeen tullut.