Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiton irtisanominen?

Vierailija
01.05.2017 |

Mikä riittää syyksi laittomaan irtisanomiseen? Riittääkö se etten allekirjoittanut laitonta vaatimusta, jossa minulta olisi viety minulle laillisesti kuuluvia oikeuksiani JÄLKIkäteen? Tai se etten suostunut palkkani puolittamiseen? Tai se että toistaiseksi jatkuva työsopimukseni olisi muutettu epämääräiseksi? Eli minulle olisi tehty uusi työsopimus ja 6 kuukauden irtisanomisaika olisi muuttunut yhdessä yössä 1 kuukaudeksi saman työnantajan kanssa.
En siis suostunut työnantajan sanelemiin uusiin ehtoihin, ja jouduin irtisanotuksi. Syy oli paperilla taloudelliset ja tuotannolliset syyt.
Miten kannattaisi toimia, jos epäilee laitonta irtisanomista?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kuulu ammattiliittoon, et voi valittaa muuten kuin viemällä käräjille tai muuten tyydyt kärsimään nahoissasi. Liittoon kuulumattomuutta hehkuttavat porvarit ja heidän kätyrinsä haluavat juuri tämän tilanteen, että jokaine tappelee yksilönä itse työnantajaa vastaan.

Vierailija
2/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä oli siis yt-neuvottelut ja sulle tarjottiin jatkoa firman sanelemilla ehdoilla tai vaihtoehtoisesti lopareita. Ei se ole laitonta, vaan reilua. Itse olisin suotunut ehdotukseen ja alkanut etsimään uutta työtä mieluummin kuin kituuttanut työttömyyskorvauksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä oli siis yt-neuvottelut ja sulle tarjottiin jatkoa firman sanelemilla ehdoilla tai vaihtoehtoisesti lopareita. Ei se ole laitonta, vaan reilua. Itse olisin suotunut ehdotukseen ja alkanut etsimään uutta työtä mieluummin kuin kituuttanut työttömyyskorvauksilla.

Ei tarttenut etsiä uutta työtä, mulle tarjottiin.

Mietin vaan nyt, että olisiko mulla saumoja rahallisiin korvauksiin. Työpaikkaa en tarvitse takaisin.

Vierailija
4/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, laitonta se ei tosiaan ole. Mutta minä en olisi noilla uusilla ehdoilla suostunut, vaan tosiaan mieluummin saanut ne loparit. Jotka sitä paitsi selvästi oli tulossa muutenkin: 1kk irtisanomisaikan siirtyminen viittaa vahvasti siihen, että lopareita on tulossa nopealla tahdilla myös uudet ehdot hyväksyneille.

Vierailija
5/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, laitonta se ei tosiaan ole. Mutta minä en olisi noilla uusilla ehdoilla suostunut, vaan tosiaan mieluummin saanut ne loparit. Jotka sitä paitsi selvästi oli tulossa muutenkin: 1kk irtisanomisaikan siirtyminen viittaa vahvasti siihen, että lopareita on tulossa nopealla tahdilla myös uudet ehdot hyväksyneille.

Joo näin oli. Kaikille, jotka olisivat "saaneet" jäädä, olisi tehty uusi työsopimus, mikä tarkoittaa vastaavia "etuja" kuin uudessa työpaikassa aloittelevilla on.

Vierailija
6/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et kuulu ammattiliittoon, et voi valittaa muuten kuin viemällä käräjille tai muuten tyydyt kärsimään nahoissasi. Liittoon kuulumattomuutta hehkuttavat porvarit ja heidän kätyrinsä haluavat juuri tämän tilanteen, että jokaine tappelee yksilönä itse työnantajaa vastaan.

Jos tietää olevansa oikeutettu korvauksiin, hyvä asianajaja maksaa itse itsensä takaisin. Näin on ainakin muissa asioissa mulla ollut käräjillä. Vastapuolihan ne asianajajan kulut joutuu maksamaan.

Vierailija
7/7 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne todella on aloittajan kuvaan, niin sitten vain heti ammattijärjestön tai oman juristin luokse. Tuosta saa mitä todennäköisimmin korvauksena vähintään yhden vuoden palkan, mahdollisesti kahdenkin. Ja tietysti työnantaja joutuu lisäksi maksamaan irtisanomisajan palkan + muut korvaukset työehtosopimuksen mukaisina.

Tuotannollise ja taloudelliset syyt eivät ole irtisanomisen peruste, jos samaa työtä olisi voinut jatkaa aikaisempaa heikommilla ehdoilla.

Ex-luottamusmies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme