Sairas suhtautuminen herkutteluun alkaa jo pienenä kun hammaslääkärissä kysytään joka hemmetin kerta KARKKIPÄIVÄN perään
Me syömme todennäköisesti paljon vähemmän karkkia kuin monet perheet, joissa on karkkipäivä. Lapsemme siis saavat karkkia toisinaan ja erityisesti esim. synttäreillä. Mutta mikään niin spesiaali asia se ei ole, että haluaisimme pyhittää sille oikein oman päivän joka viikko. Ärsyttää ihan vietävästi joka kerta hammaslääkärissä selittää, että meillä ei ole karkkipäivää, mutta se ei tarkoita sitä, että söisimme joka päivä karkkia.
Lapset vain ihmettelevät kun hammaslääkärissä tätä aina kysytään. Ihan kuin se karkkipäivä olisi jotain joka kuuluu olla joka perheessä. Mahtaako tähän tulla ikinä muutosta hammaslääkäreissä? Voisi vaikka mieluummin kysyä, että miten paljon ja miten usein teillä syödään karkkia ja juodaan limsoja? Olisi paljon relevantimpi kysymys kuin se, että onko teillä karkkipäivä. Se ei kerro yhtään mitään siitä, miten lasten ja heidän hampaiden terveydestä huolehditaan tai ei huolehdita.
Korpeeko muita sama asia? Tällä edistetään ahmimiskulttuuria ja nostetaan nimenomaan karkki ykkösherkuksi, johon kaikki tulee aivopestä.
Kommentit (44)
Kyllä jokaisessa perheessä kuuluu olla karkkipäivä. Sillä valistetaan lapset pienestä pitäen irtokarkkien kuluttajaksi. Kaikilla ei tulisi muuten niin usein mieleenkään vetää jättisatsia karkkia, mut karkkipäivän avulla tästä muistutetaan!
Lapsen korviinhan karkkipäivä kuulostaa vain ja ainoastaan hienolta jutulta, jota tulee vaalia. Terveellisistä vaihtoehdoista viis. Eivät ne ole oman nimikkopäivän arvoisia. Karkit ovat! Saamme olla ylpeitä kun kansamme johtaa karkinsyöntitilastoissa. Ehkä valistus on toiminut!
Vierailija kirjoitti:
Nyt olette ymmärtäneet ehkä jotain väärin tai hml on ilmaissut asian huonosti. Kysyessäni karkkipäivää oikea vastaus on juuri se ETTEI sitä ole. Suositus on nimenomaan juuri pienet herkkuhetket ruokailujen yhteyteen.
Ehkä tätä keskustelua ei ole tarvinnut käydä teidän kanssanne, koska olette antaneet juuri oikean hakemamme vastauksen ja sitten asia on jäänyt epäselväksi, mitä on tarkoitettu kysymyksellä. Itse käyn tämän keskustelun syvällisemmin niiden kanssa, jotka vastaavat, että on karkkipäivä. Vanhemmat ovat välillä häkeltyneitä, kun luulevat, että karkkipäivä, jolloin mätetään pitkin päivää suuret määrät herkkuja naamaan ei olekaan hyvästä. Perusteluna yleensä tulee juurikin tuo, "no mutta kun eihän meillä arkena"..
Onkin hyvä ajoittaa kaikenlainen syöminen ja napostelu, ne namitkin juuri ruokailujen yhteyteen. Teette aivan oikein! Varsinaisia "karkkipäiviä" pitävät vanhemmat eivät tajua että lapsillaan on pahimmillaan koko päivän kestävä happohyökkäys suussa.
Näillä teitä ärsyttävillä tarkoilla kysymyksillä seulotaan ne asiat, joista kannattaa kyseisen perheen kanssa keskustella. Ei kukaan jaksa joka potilaalle aina samaa luentoa pitää. Toki myönnän, että kysymyksen voisi asetella paremmin, mutta pointti on sama. Ei ole syytä ajatella, että hammaslääkärit suosittelee karkkipäivää.
Tämä onkin mielenkiintoista! Mä olen ainakin luullut aina, että karkkipäivää suositaan. Ehkä olisi tarpeen vähän selkeyttää viestiä, että mitä sillä oikein ajetaan takaa. Tai kaikista paras olisi lopettaa koko karkkipäivästä puhuminen ja käydä läpi, miten paljon ja miten usein sitä karkkia ja muuta makeaa syödään ja juodaan noin ylipäätään.
Minä olen saanut laseteni kavereiden vanhemmilta paheksuvia kommentteja kun olen sanonut ettei meillä ole karkkipäivää. Syövät kun mieli tekee ja en vahdi.
Viikonloppuna ostetaan kyllä enemmän herkkuja kuin viikolla, mutta ei siinäkään mitään merkittävää eroa ole. Viikollakin ostetaan, jos sattuu olemaan mielessä.
Meillä saattaa olla monta suklaalevyä jääkaapissa ja useampi karkkipussi pöydällä, jotka ei ketään pitkään aikaan kiinnosta. Lasten kavereista pääosa ovat niistä aivan innoissaan sitten meillä käydessään, enkä ole alkanut rajaamaan. En tiedä pitäisikö, mutta eikös meidän kotona ole meidän säännöt jne.
Minusta on tärkeää ettei karkista ja herkuista tehdä isoa numeroa eikä niitä käytetä ainakaan lasten palkitsemiseen tai lohduttamiseen.
En ola jaksanut paheksujille mainostaa ettei lapsillamme ole ollut kellään koskaan reikiä. Vanhin on 12 v. Ja se jo näkyykin ulospäin ettei paino-ongelmia heillä tai meillä vanhemmilla ole. Veikkaan ettei tulekaan ainakaan tällaisille lapsille yhtä helposti kuin karkkipäivälapsille, joilla joskus omaa rahaa käytössä ja karkkimaailman taivas siis vihdoin auki.
Olen myös ajatellut että karkin ahmiminen isona kerta-annoksena ajaa teini-iässä siiderin ym. ahmimiseen suurella kerta-annoksella. Toivoakseni lapset oppivat itse rajoittaa itseään, en ole teini-iässäkään ja etenkään sitä vanhempana heitä kyttäämässä.
Keskivertosuomalainen syö noin 14 kiloa karkkia vuodessa:
http://www.esaimaa.fi/Online/2016/11/26/Suomalainen%20sy%C3%B6%2070%20s…;
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/suomalaiset-ostavat-yha-enemman-karkki…
Tämä kylläkin vuodelta 2013, mutta liekö mihinkään muuttunut parempaan suuntaan:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaiset-syovat-eniten-k…
Terveysviranomaiset ovat luopuneet karkkipäivästä (no ei näy meidän kunnassa):
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tolkuton-yritys-viranomaisilta…;