Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mun jalat on alkaneet haista kamalalle kengissä?

Vierailija
28.04.2017 |

Saatan jopa töissä istuessani haistaa sukkahien hajun. Mulla ei ole aiemmin ollut tälläistä hajuongelmaa. Kengät ovat aika uudet. Kun otan ne pois jalasta töiden jälkeen, haisee jalat hirveälle ja haistan nenässäni koko ajan voimakkaan hajun kunnes käyn pesulla. Koitin pakastaa kengät yön yli ja haju pysyi päivän poissa kunnes palasi takaisin. Mitä tää on ja miten estän ton hajun? Työkaveritkin varmaan haistaa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ruokasoodaa, eli hiero kunnolla kenkiin sisälle, anna olla vuorokausi ja imuroi hyvin. Mulla pysyi haju poissa pitkään tuolla keinolla. Kun alkoivat haista uudelleen, kengät olikin jo niin huonossa kunnossa että heitin pois kokonaan.

Vierailija
2/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita ruokasoodaa, eli hiero kunnolla kenkiin sisälle, anna olla vuorokausi ja imuroi hyvin. Mulla pysyi haju poissa pitkään tuolla keinolla. Kun alkoivat haista uudelleen, kengät olikin jo niin huonossa kunnossa että heitin pois kokonaan.

Täytyy kokeilla. Mä ajattelin, että mun jaloissa on jo joku sieni kun haisee niin sukkahielle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin haisee sukkamehu kun työpäivän muhivat kengissä.

Vierailija
4/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo ainoastaan raskausaikana. Hormoneista varmaan johtui.

Vierailija
5/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko alkasieni?

6/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän kaikilla hengittämättömissä kengissä haise toisilla enemmän ja vähemmän.... pidä vaikka kumihanskaa kädessä koko 8 tuntia.. miltä käsi näyttää.... laita vielä kumilenkki muovihanskan ranneosaan ettei se hengitä vaan yhtään. ihan normaalia. jos sieni olisi se jalka kutisee ja halkeilee. totuus on et sun jalkas ei hengitä yhtään... se hikoilee . auttaa vois saunassa käyminen useemmin jolloin hiki ei haise niin pahalle. mutta ensimmäiseksi katsoisin ihan juttua mistä kertoo huonon tuoksuinen hiki. Ruokavaliosta.

7/18 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoo tiede?

Oulun aluetyöterveyslaitoksen Fyysinen toimintakyky -tiimin päällikkö, professori Hannu Rintamäen asiantuntemusalueita ovat muun muassa fysiologia, lämmönsäätely ja lämpöolot. Vaikka Rintamäki tuntee hikoiluasiat lähinnä hien määrälliseltä puolelta, myös hajuun vaikuttavat tekijät ovat hänelle tuttuja.

– Vastaerittynyt hiki on aina hajutonta, ellei siihen ole verenkierrossa sekoittunut esimerkiksi voimakastuoksuisten ruoka-aineiden, mausteiden tai alkoholin tuoksua. Myös B-vitamiinit vaikuttavat hien hajuun. Pitempään iholla ollut hiki alkaa haista epämiellyttävältä, kun iholla elävät bakteerit hajottavat hiessä olevia aineksia.

– Paha hienhaju voi siis aiheutua hiestä itsestään tai ihon bakteeri­toiminnasta.

Fyysisiin suorituksiin tai kuumaan ympäristöön sopeutumattomalla henkilöllä hikoilu on aina paljon runsaampaa. Niinpä kuntoillessa on tärkeää, että hiki voi haihtua – vain sillä tavalla se poistaa lämpöä.

– Muuten hiki tiivistyy vaatetukseen, ja sitä tulee aina vaan lisää. Hengittämättömät vaatteet ja ylipukeutuminen voivat kiihdyttää hikoilua, samoin voimakkaat tunteet ja eräät mausteet, Rintamäki kertoo.

8/18 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ilmavat kengät ja bambusukkia 

Vierailija
9/18 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä johtuu. Itselläni ei haise sulkahiki ikinä, vaikka pitäisin talvikenkiä koko päivän sisällä jalassa. Kainalot sitäkin enemmän, mut onneksi se ei haise 😄 Mutta: Prismasta saa pesuaine-hyllyltä sellaista muovipullossa olevaa suihketta, joka on täysin turvallista ja sitä voi suihkuttaa mihin tahansa tekstiiliin, kenkiin jne. Ei peitä hajua, vaan poistaa ja hajoittaa hajun aiheuttajan. On siis hajuton jne. En vaan muista nimeä, valkoinen pullo ja on toiminut kyllä ainakin yhdessä tekstiilissä.

Vierailija
10/18 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese soodalla jalat! Ja käsittele kengät tai heitä ne pois.

Vierailija
11/18 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jalat eivät hikoile koskaan…paitsi keinokuitukengissä. Yhdtet sellaiset olen erehtynyt ostamaan ja jo päivän jälkeen lensivät roskikseen, kauhea jalkahien haju nousi työpöydän alta.

Vierailija
12/18 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska on oikeassa sii, että bakteeritoiminta saa hien haisemaan. Bakteereita kuitenkin on monenlaisia ja eri verran eri tilanteissa. Tietynlaisiin ja usein pidettäviin kenkiin kertyy helposti bakteerikanta, joka sitten saa vastapestytkin jalat haisemaan. Bakteerikannan voi poistaa, jos kengät kestävät pesua 40 asteessa. Jolleivät kestä, paras keino bakteerien tappamiseen on tuo ruokasooda. Vaihtoehtoisesti pakatamista voi kokeilla, mutta se ei useinkaan ihan riitä ja pakkasta pitäisi olla viikko, eli yön yli ei riitä.

Huomaa, että myös sukat pitääpestä kuumassa.

Vierailija
13/18 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi haistella sellaisia ohuita hieltätuoksuvia sukkia neitosen jalassa.Muistan nuorena,.miten nenääni tuli tuoksu naapurinrouvan sukkahoususuista,kun oli joku kakunpalanen pudonnut pirttipöydänalle ja töpsäytin siellä nenäni hänen tuoksuviin sukkiksiin,niin johan kajahti 14vuotiaan kulli pystyyn,enkä kerinnyt vassaanasti,kun lasti oli jo housuissa-Aivan tajuttoman kiihottava lemmentuoksu...

Vierailija
14/18 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa suihkuttaa joka aamu jotain jalkadeota tai deodoranttivoidetta, niin varmaan auttaa. Ja kengät ja sukat vaihtoon, tai ainakin raikkaana pysyvät pohjalliset.

Vierailija
15/18 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese kengät ja suihkuta jalkoihin scholl fresh step spaytä. Ainakin cittarista saa, 7-8€.

Jättää raikkaan tuoksun. Ei hikoile jalat vaikka koko päivän kengät jalassa.

Vierailija
16/18 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auroora kirjoitti:

Hanki ilmavat kengät ja bambusukkia 

Bambusukille kans suositukset!

Vierailija
17/18 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun jalat eivät hikoile koskaan…paitsi keinokuitukengissä. Yhdtet sellaiset olen erehtynyt ostamaan ja jo päivän jälkeen lensivät roskikseen, kauhea jalkahien haju nousi työpöydän alta.

Itse ajattelen sen johtuvan niistä valmistusmateriaaleista. Jokin kemiallinen reaktion hien urean ja liimojen/muovien kanssa ehkä. Luonnonmateriaaleista valmistetuissa kengissä ei haise jalat samanlaiselta, vaikka hikoilisi.

Vierailija
18/18 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi tämä kun suihkutteli jalat ja kengät.

https://www.vocca.fi/