Ovatko merkkejä tulevasta synnytyksestä?
Viime viikkoina aikana olen oksennellut ja maha on muutenkin ollut sekaisin (" puoliripulilla" ). Keskiviikosta lähtien on ollut selvemmin.
Sitten on pari päivä valunut jotain nestettä pikkuhousuihin - olen pitänyt sitä valkovuotona, koska sitä ei ole tullut mitään paljoa.
Ja sitten on tuota painontunnetta tullut tuonne alas. Tuntuu, että vauva tulee pihalle. Mitään supistuksia ei ole.
Sisko sanoi, että kyllä sen sitten tietää kun pitää lähteä, mutta en minä ole ollenkaan varma, että tiedän.
Pitäisikö soittaa ja kysyä pitääkö lähteä tarkastamaan tilanne?
36+0
Kommentit (4)
Enpä noista lähtisi synnärille soittamaan, vaikuttavat kaikki ihan tavanomaisilta tuntemuksilta, kun vauva on jo iso ja laskeutunut. Vauva painaa paitsi alapäätä niin myös sisuskaluja, joka vaikuttaa vatsankin toimintaan.
Kuten edellinen kirjoitti, valkovuoto voi olla todella runsasta ja minäkin kävin kerran ihan turhaan äippäpolilla tarkastamassa asian tokaa lasta odottaessani. Kun neuvolassa kerroin asiasta, terkkari -viiden lapsen äiti- kertoi valkovuodon voivan koteloitua emättimeen niin, että esim. makuulta tai istumasta ylösnoustessa kaikki koteloitunut valkovuoto hulahtaa ulos kerralla. Olisinpa tuonkin tiennyt etukäteen...
Ihan varmasti tiedät, kun on oikea aika lähteä synnärille. Kun odotat esikoista, voit olla kotona (ellei matka sairaalaan ole poikkeuksellisen pitkä) niin pitkään kun ikinä pystyt. Kukaan ei varmasti ole synnyttänyt ilman, ettei tiedä, mistä on kyse ;-) Kyllä sen tuntee ihan koko kropassa, kun supistukset ovat niitä oikeita ja vauva on tulossa. Itsekin esikoista odottaessa ajattelin tuosta painontunteesta, että vauva voi hulahtaa ulos ihan koska vaan. No, vaatihan se n. 10 tunnin supistelut, että kohdunsuu oli sen 10cm auki ja vauva pääsi tulemaan. Painontunne on inhottava, mutta kuuluu kuvaan.
Tsemppiä!
Minä en tuntenut niitä supistuksia koko synnytyksen aikana :( Vasta ponnistusvaiheessa tunsi, että nyt jotain tapahtuu ihan oikeasti ja alkoi sattumaan! Mies ja kätilö luki käyrää milloin piti ponnistaa.. Tuleva synnytys kesällä pelottaakin hieman, josko " havahdun" vasta kun alkaa ponnistuttamaan..En siis tiedä milloin pitäisi lähteä synnärillekään, kun meilläkin on matkaa 70 km! Viimeksi ottivat sisälle käynnistykseen edellisenä iltana, mutta synnytys alkoikin itsestään 2 tuntia ennemmin..hoitaja/kätilö tarkasti tilanteen, en varmaan muuten olisi kyllä tiennyt.
ja käskivät käydä näytillä, koska sairaalaan on kuitenkin useampi kymmenen kilometriä, että jos onkin tosi kyseessä niin ei nopeasti pääse.
Kaikki oli kuitenkin kunnossa, ei ollut lapsivettä. Kohdunsuu oli kuitenkin auki sormelle, mutta hyvä kuulemma vaan on tässä vaiheessa.
ja siitä johtua toi painontunne?
mulla ainakin oli viimeisillä viikoilla 24h toi painontunne ja tuntui siltä että vauva suurinpiirtein roikkuu jo ulkona.
ja vatsa oli myös sekaisin, tosin mulla alkanut kyllä synnytyksetkin aina pahoinvoinnilla.
Kyllä sen yleensä huomaa selvästi kun pitää lähteä, sinuna en huolehtisi siitä, varsinkin jos sairaala ei ole jossain älyttömän kaukana kodistanne.
ja siitä nesteestä vielä, valkovuoto voi olla lopussa ihan vetistäkin ja sitä voi ihan lorahdella. Itse luulin myös (jo kerran aikaisemmin synnyttäneenä) 2 kertaa lapsivettä lorahdelleen, kerran seisoin vessassakin ja jotain vain valui pitkin jalkoja. Koskaan ei selvinnyt mitä se oli, mutta kalvot kyllä puhkaistiin vasta synnytyksessä ja sairaalasta epäilivät sen olevan valkovuotoa, mitä en olisi kyllä silloin uskonut millään!
Onnea synnytykseen kuitenkin, mikäli nyt olisi aika!
viivi ja vaavi 4kk