Lapseni väkivaltainen kiusaaminen päiväkodissa
Meillä on 5-vuotias poika, joka on aina ollut sosiaalinen, iloinen ja hyvät leikkitaidot omaava lapsi. Hän pitää kovasti ikäisestään seurasta ja ottaa hienosti muut huomioon, esim. jakaa ja lainaa mielellään lelujaan.
Poika aloitti syksyllä integroidussa eritysryhmässä tukilapsena. Jo aika pian alkoi kotona kertomukset yhdestä ryhmän pojasta, joka käyttäytyy ilkeästi ja aggressiivisesti.
Ryhmän aggressiivinen ja huonokäytöksinen poika otti oman poikani myös pian "suosikikseen" ja oma poika kertoi viettävänsä aikaa paljon tämän kanssa. Joka päivä poikani kertoi, kuinka häntä on lyöty, tönitty milloin mitäkin päin, työnnetty pois istumasta, _potkittu päähän_ ym.
Tottakai heti juttelin asiasta ryhmän työntekijän kanssa, joka kertoi, että kyseisen aggressiivisen lapsen kanssa on aina joku hoitajista paikalla, ja ettei häntä jätetä koskaan yksin kenenkään lapsista kanssa. Silti poika jatkoi samanlaisista tapahtumista kertomista.
Juttelin vielä uudestaan aiemmin mainitun työntekijän kanssa, joka kertoi tilanteen vähän rauhoittuneen ja, että he ovat yrittäneet kannustaa poikaani puolustamaan (sanallisesti) itseään. Olen itsekin samaa pojalleni ehdottanut, jopa antanut luvan tönäistä kiusaajan pois, mutta hän ei tällaista halua tehdä.
Poika on kiltti ja ilmeisesti jollain tasolla ihaileekin tätä vuotta vanhempaa kiusaajapoikaa. Päiväkodin elto kertoi, että hän sanoo aina kiusaamistilanteissa "Ei se mitään".
Tämä tilanne on nyt jatkunut jo liian pitkään ja tiedän, etteivät pk:n työntekijät voi tehdä mitään. Eilen poika oli kertonut isälleen, että kiusaaja oli sanonut: "Jos sä et leiki mun kaa, mä lyön sua niin kovaa et sä kuolet".
Tästä poika tietenkin peloissaan! Ajattelin soittaa asiasta nyt seuraavaksi pk:n johtajalle, soitinkin jo, mutta varmaan oli päässyt jo töistä.
Mitä tässä oikein muuta enää voi tehdä, kuin johtajalle puhua ja pyytää ryhmän vaihtoa? Poika aloittaisi syksyllä eskarin eri pk:ssa, mutta voiko tilanteen antaa olla niin kauan? Ymmärrän kyllä, että hoitajat ovat melko kädettömiä tällaisissa asioissa ja että kiusaaja on erityslapsi, jolla voi olla monia syitä taustalla.
Näen jo, miten poikani on muuttunut ja oirehtii kotona tästä. En voi altistaa häntä enää kiusaamiselle, oli kiusaaja erityslapsi tai ei.
Kommentit (23)
Kuinka teillä on kesällä hoitotarvetta? Jos ryhmän vaihtaminen ei onnistu, pyrkisin omalla ja puolisoni työaikajoustamisella siihen (esim. ostitainen hoitovapaa), että lapsen hoitopäivät lyhenisivät merkittävästi.
Miten tuollaista lyömistä ym. päsee käymään, jos yksi hoitaja on koko ajan läsnä??
Vaihda päiväkotia.
Tietenkin saat kuulla kunniasi kun niin teet, mutta oikeasti paikalla on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaista lyömistä ym. päsee käymään, jos yksi hoitaja on koko ajan läsnä??
Mietin samaa, mutta on siis ilmeisesti vaan samassa huoneessa, ei vieressä, eli äkkiäkös siinä toista lyö...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka teillä on kesällä hoitotarvetta? Jos ryhmän vaihtaminen ei onnistu, pyrkisin omalla ja puolisoni työaikajoustamisella siihen (esim. ostitainen hoitovapaa), että lapsen hoitopäivät lyhenisivät merkittävästi.
Ei ole vielä täysin tiedossa mun työkuviot, mutta joo todellakin pidän mahdollisimman vähän päiväkodissa.
Ap
Itse koin saman 15v sitten ihan normitarhassa. Häirikkö 3v tulee vetäseen turpiin joka aamu kun vein poikaa tarhaan. Häirikkö vietiin pianoa pimputtelemaan.
Vaihdoin tarhaa.
Tuollaisena tukilapsenahan ei tarvitse olla sekuntiakaan kauempaa. Eli ilmoitat vain, että pois sieltä.
Mutta onko se sitten lapsenkaan etu?
Oma lapsi ollut tällainen ja olen ajatellut, että silloin pitää kestää vähän enemmän. Sillä perusteellahan nämä tukilapset valitaan.
Ensimmäiseksi minulle tuli vain mieleen, että sinun ei ole mikään pakko antaa lapsesi olla tukilapsena, jos hän kärsii siitä. Pyydä siirtoa pois. Muiden etu ei saa mennä oman lapsen edun edelle. Nyt on aika olla ns. itsekäs.
Minua ihmetyttää tuo että toistuvasti sinulle kerrotaan että aikuinen on aina läsnä mutta silti jatkuvasti pääsee tällaista tapahtumaan. En suoraansanottuna usko että puhutaan totta. Enkä usko että päiväkodilla on edes resursseja sellaiseen. Se ei kuitenkaan ole missään tapauksessa sinun lapsesi eikä kenenkään muunkaan lapsen vika eikä heitä saa altistaa väkivallalle. Jos oikeasti ei pystytä takaamaan aikuisen jatkuvaa läsnäoloa ja ohjaamista mielestäni päiväkoti ei ole oikea paikka tuolle käytöshäiriöiselle lapselle. Tietysti hänenkin täytyy jossain olla ja selvästi hän tarvitsisi paljon enemmän ohjausta ja apua kuin mitä nyt saa. Muuten käy niin että lopulta hän jää kokonaan yksin ilman kavereita puutteellisista sosiaalisista taidoistaan ja väkivaltaisesta käytöksestään johtuen ja se varmasti pahentaa tilannetta entisestään. Lastenpsykiatrinen osastohoito voisi tehdä hyvää. Siellä toisten kanssa olemista opetellaan ihan kädestäpitäen. Sinä et tietenkään voi vieraan lapsen asioihin kauheasti vaikuttaa mutta luulisi päiväkodin henkilökunnan ajavan asiaa eteenpäin kun näkevät tilanteen. Ammattitaitoa heillä luulisi ongelmien tunnistamiseen ja arviointiin olevan jos kerran työskentelevät ryhmässä johon on integroitu erityislapsia. Jos vanhemmat vastustavat lapsensa hoitoon ohjaamista asia voidaan järjestää lastensuojelun tuella. Yleensä vanhemmat kyllä kuitenkin itsekin haluavat lapselleen kaiken mahdollisen avun kun ongelmia ilmenee. Ihan syystä olet huolissasi oman lapsesi puolesta. Ei hänen tarvitse antaa kohdella itseään huonosti ja kyllä päiväkodissa täytyy olla oikeus turvalliseen oloon.
Onko nuo hoitajat siis itse nähneet, kun tuo toinen lapsi lyö tms. poikaasi? Vai eivätkö ole nähneet, vaikka ovat olleet vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo hoitajat siis itse nähneet, kun tuo toinen lapsi lyö tms. poikaasi? Vai eivätkö ole nähneet, vaikka ovat olleet vieressä?
Ensimmäisen kerran kun asiasta kysyin, he myönsivät heti, että lapseni on tällaiselle altistunut. Eivätkä myöskään ole koskaan tapahtumia kieltäneet.
Olen itse ihan nähnytkin jonkun verran tätä häiriökäytöstä viedessä/hakiessa ja myös yhden toisen äidin kanssa keskustellut aiheesta. Hänen lapsensa tämä kiusaaja on nyt jättänyt rauhaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran kun asiasta kysyin, he myönsivät heti, että lapseni on tällaiselle altistunut. Eivätkä myöskään ole koskaan tapahtumia kieltäneet.
Olen itse ihan nähnytkin jonkun verran tätä häiriökäytöstä viedessä/hakiessa ja myös yhden toisen äidin kanssa keskustellut aiheesta. Hänen lapsensa tämä kiusaaja on nyt jättänyt rauhaan.
Ap
Niin, ja kerran mieheni hakiessa tämä kiusaaja oli hermostunut pojalleni ja hoitaja heti juossut ottamaan tämän käsistä kiinni..
Ap
Miksi ihmeessä suostutte siihen, että lapsestanne tehdään päiväkodissa kynnysmatto? En ikinä suostuisi uhraamaan lastani, jotta jonkun toisen lapsi saisi luvalla kiduttaa päiväkodissa häntä. Hoitajat ei todellakaan valita, koska juuri siksi ne tukilapset on, että hoitajat pääsisi helpommalla.
Kannattaa tehdä rikosilmoitus sen enempiä miettimättä.Päiväkodissa ei asiaan puututa ennen kuin poliisista otetaan yhteyttä. Hoitajien tulee varmistaa turvallisuus ja jos lapsi on toistuvasti väkivallan kohteena, hoitajat eivät tee työtään. Ihmeesti siellä ryhdistäydytään siinä vaiheessa, kun on pakko.
Törkeää. Jos aikuista motattaisiin joka päivä työpaikalla, siitä nousisi haloo ja tehtäisiin rikosilmoitus. Kun kyseessä on päiväkotilapsi, se on muka normaalia ja hyväksyttävä? No ei ole.
Lasten keskeiset pikkukinastelut ovat elämää, mutta ei se että joku häiriintynyt tyyppi valikoi toisen lapsen päivittäiseksi nyrkkeilysäkikseen. Ja henkilökuntaa vaan kohottelee olkiaan, eikä ole edes tilanteesta ilmoittanut väkivaltaa päivittäin kokevan lapsen vanhemmille?
Ei, ei ei. Itse ottaisin töistä vapaata ja menisin väkisin tarhaan lapseni henkivartijana. En päästäisi hetkeksikään lastani tuollaiseen paikkaan yksin, jos ei asialle tehdä mitään. Vaatisin että häiritsevä lapsi siirrettäisiin sopivampaan paikkaan.
Ryhmäavustajia palkataan juuri näihin rauhattomiin ryhmiin jossa normiresurssein uupuisi työntekijät.
Lapsi pois heti, mikäli altistunut väkivallalle ja on selvästi pelokas.
Voi sattua jotain vakavaa mm. saksilla, tmv askarteluissa, jumpassa, jne.
Lulisi, että tuo lapsikin / perhekin saa paremmin apua jos lapsesta tehdään rikosilmoitus väkivaltaisen käytöksen vuoksi.
Päiväkotiaikana oli meilläkin kiusaamista. Poikani alkoi puhumaan kotona, että eräs poika kiusaa häntä. Potkii ja nipistelee ruokapöydässä ja leikeissä.
Puhuin päiväkodissa asiasta. Hoitaja totesi vaan, että pitää ymmärtää tätä kiusaajaa. Hän ei osaa suomenkieltä, siksi lyö! Asialle ei pk-ssa tehty mitään. Lopulta käskin mieheni puhua tälle pojalle. Ihme juttu, kiusaaminen loppui kuin seinään. Ymmärsi sitten sen verran näköjään kieltä tai oli vastaanottavaisempi, kun sanoja oli mies.
Kyllä kiusaamiseen on aina puututtava!
Odotat siis että lapsesi traumatisoituu?
Ja vielä enemmän kun tietää että sinä tiesit muttet tehnyt mitään? Kiusaajasta voi tulla pojallesi pitkäaikainen riesa, se voi pilata lapsuuden lisäksi kynnysmatoksi asettuneen poikasi nuoruuden ja elämän.
Heti aamusta puutut asiaan. Tee kantelu lääninhallitukseen. Sillä voi olla myös positiivisia vaikutuksia.
Yksikin lyönti on liikaa. Oli kiusaajan syy mikä tahansa, mikään ei oikeuta väkivaltaan.
Niin, siis lähinnä onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa tai onko muuten jotain viisaita neuvoja?
Ap