Miten mammografia otetaan pienirintaiselta?
Oma kuppikoko C, en tiedä onko pieni vai iso, olen vasta nuori joten ei ole omaa kokemusta, mutta miten ihan pienirintaisilta otetaan mammografia?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen miehen mammografialaitteita myyvasta yriityksesta. Silikomirinnoille todellakin on eri laitteet. Silikonit imetaan sivuun ennen kuin muu tinta liiskattaan. Tama on yksi syy, miksen ottanut silikoneja.
Ja HÖPÖN PÖPÖN. Silikoneja ei "imetä" yhtään minnekään, johan se nyt hitto vie rikkoisi paitsi rintarauhasen että implantin. Ja miten sä kuvittelit, että implantti jostain kainalosta sen jälkeen pantaisiin takaisin paikalleen??? Jeesus teitä provoja.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te kipuherkkää porukkaa 😂
Parempi sekin kuin olla tuollainen tollo.
Rinnat voivat olla käsittelyarat monestakin syystä. Minulla mastopatian takia. Toisaalta juuri niiden sekä äidin ja siskon sairastamien rintasyöpien (=perinnöllinen rintasyöpäriski) olen joutunut käymään mammografioissa kahden vuoden välein nelikymppisestä lähtien. Ultrissa joka vuosi.
Enkä ole muuten yhtään kipuherkkä.
Silkonirinnoista otetaan vaan vähän eri kulmista useampi kuva. Silikonit aiheuttaa kuvaan varjostumia, mutta eivät estä mammografian tekoa.
Minä pyysin terveyskeskuslääkäriltä lähetteen mammografiaan. Minulle tehtiin Phks:ssa sekä mammografia että ultraus. Olen 39v.
Uhhuh, olipas tänään aikamoista käsittelyä kuvauksessa... Rintani saivat kyllä koskettelua ja sen seurauksena nännit kovettuivat niin että hoitaja ei voinut olla huomaamatta. Aloin hiljaan toivomaan, että koskettelua tulisi lisää mutta sitten säpsähdin että tää ei ole oikea paikka. Pikkarit kuitenkin meni vaihtoon, kun pääsin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehiltäkin saada tarvittaessa kuvat, niin kyllä saadaan pienirintaiselta naiseltakin.
Mutta nykymiehillä onkin valtavat manboobsit..
Kyllä A kuppi saatiin hyvin venytettyä ja litistettyä levyjen väliin
Kävin ekan kerran nyt kesällä 50-vuotisseulonnassa, ja se ei ollut ollenkaan niin paha homma, kuin kuvittelin. B-kuppi, ei suuren suuri, toki jo vähän nuoruusiästä lörpsähtänyt malli. Kyllä se sinne litistyi.
Jos rinnat olis turvoksissa pms:n tai muun takia, niin olisi varmaan aika kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ei ultrata vaan käytetään jotain aataminaikaista kidutusmenetelmää, mammografiaa? Ultralla käsittääkseni saa jopa tarkemman kuvan mahdollisista muutoksista.
Jos saa niin maksan mieluusti ultrauksen itse. Onneksi tekniikalla on aikaa kehittyä ennen kuin seulontakutsu tulee. Vaikkei sitä koskaan tiedä jos joutuisi aikaisemmin siihen kun omalla äidillekin oli rintasyöpä (nyt voi hyvin).
Terv, pienitissinen, N33
Olet joko mies tai täysi idiootti.
A-kupin naisellakin on yleensä rintarauhanen. Se saadaan kyllä mammografiin puristettua. Kipeää tekee ja ihan vieressä pitää seistä.
Sen sijaan ultrakuvat otetaan melkein aina yksityisellä joka tapauksessa mammografian yhteydessä, mutta se ei tee ultrasta silti mammografiaa. Kaksi täysin eri tutkimusmenetelmää.
A-rintainen, ollut tutkimuksissa toistakymmentä kertaa (mammoissa viisi, rintaultrassa kymmenisen krt)